Oficjalnie: Rada Miasta przyjęła zmiany w SPPN. Warszawiacy zapłacą za parkowanie drugiego auta 1200 zł

Rada Warszawy przyjęła w czwartek wieczorem uchwałę związaną ze zmianami w SPPN. Wyższa będzie oplata za postój pojazdów w strefie i wydłuży się czas jej obowiązywania. Radni zdecydowali też o podniesieniu abonamentu za parkowanie za drugie i kolejne auto w rodzinie z 30 zł do 1200 zł rocznie. Zmiany mają obowiązywać od 4 stycznia 2021 r.
 Oficjalnie: Rada Miasta przyjęła zmiany w SPPN. Warszawiacy zapłacą za parkowanie drugiego auta 1200 zł
/ PAP/Paweł Supernak

Podczas dyskusji radna KO oraz przewodnicząca Komisji Infrastruktury i Inwestycji Iwona Wujastyk poinformowała, że komisja zaopiniowana projekt uchwały pozytywnie. Radni PiS byli przeciw zmianom. Jeden z radnych klubu Oskar Hejka mówił, że są przeciwko podwyżkom w SPPN.

"Jest to uchwała, które podkopuje fundamenty ekonomiczne warszawskich rodzin. Nie będziemy za nią głosować. To nie jest czas, żeby sięgać do kieszeni mieszkańców Warszawy" – mówił w czasie dyskusji. Inny radny PiS Tomasz Herbich zauważył z kolei, że celem tych zmian jest tylko uzyskanie dodatkowych środków do budżetu miasta. Ponadto jak mówił, Warszawa powinna ułatwiać obecnie warszawiakom korzystanie z prywatnego transportu ze względu na m.in. to, że od soboty stolica znajdzie się w czerwonej strefie. Radni opozycji podkreślali przy tym, że drugi samochód to obecnie żaden luksus, a wielu rodzinom służy do tego, aby dojechać do pracy, czy zawieźć dzieci do szkoły.

Po głosowaniu prezydent stolicy napisał na Twitterze, że Rada Warszawy przyjęła właśnie zmiany dotyczące strefy płatnego parkowania. "Zmiany niezbędne, bo w centrum stolicy jest coraz więcej samochodów. A miejsca musi tu starczyć dla wszystkich, którzy tego potrzebują" - ocenił Rafał Trzaskowski.

Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania to m.in. wydłużenie czasu obowiązywania postoju w SPPN z obecnych dziesięciu godzin (8.00-18.00) do dwunastu godzin (8.00-20.00) w dni robocze. Bezpłatne pozostaną trzy dni w roku: 2 maja oraz 24 i 31 grudnia. Urzędnicy tłumaczą, że jest to podyktowane "zmieniającym się trybem życia", "strukturą podróży odbywanych na terenie m.st. Warszawy" oraz tym, że czas pracy coraz liczniejszej grupy obywateli obejmuje również godziny po 18.

Kolejna z przyjętych ze zmian dotyczy podwyższenia stawek opłat za postój w SPPN. Po wprowadzeniu ich w życie pierwsza godzina postoju będzie kosztować 3,9 zł zamiast 3 zł; druga 4,6 zł zamiast 3,60 zł; trzecia 5,5 zł zamiast 4,20 zł. Za czwartą i każdą kolejną godzinę kierowcy zapłacą 3,9 zł.

Jak przekonują urzędnicy, stawki opłat w SPPN nie były zmieniane od 2008 r., a w tym czasie wskaźnik inflacji przekroczył 20 procent, zaś przeciętne wynagrodzenie wzrosło o ok. 40 procent, dlatego podwyższenie stawek opłat za postój ma m.in. na celu poprawę dostępności miejsc postojowych na obszarze charakteryzującym się ich znacznym deficytem. Zmiany mają obowiązywać od 4 stycznia 2021 r.

Uchwała zawiera także punkt poświęcony nowym zasadom wydawania abonamentów mieszkańca, uprawniających do postoju w SPPN przez rok.

Urzędnicy przyjęli, że opłata za pierwszy samochód w gospodarstwie domowym pozostanie na niezmienionym poziomie, tj. 30 zł rocznie, natomiast opłatę abonamentową za każdy kolejny samochód w gospodarstwie domowym podniesiono do 1200 zł rocznie. Roczną opłatę abonamentową będzie można wnosić w dwóch ratach po 600 zł, przy czym drugą ratę będzie należało wnieść na 7 dni przed upływem szóstego miesiąca ważności abonamentu.

Abonament mieszkańca przysługiwał będzie wyłącznie mieszkańcom rozliczającym w Warszawie podatek dochodowy od osób fizycznych, posiadającym samochód osobowy albo inny pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 tony.

W związku z tym przy wydawaniu abonamentów mieszkańca, nie będzie już można przedstawiać odpłatnych umów cywilnoprawnych o charakterze nietrwałym (np. najmu) czy umów użyczenia w formie aktu notarialnego. Jak, bowiem przekonują urzędnicy, organ wydający abonament nie ma możliwości skutecznej weryfikacji takich tytułów prawnych do posiadania samochodu, co w rezultacie prowadzi do nadużyć w korzystaniu z prawa do ulgowej opłaty za postój. 

 

 


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Deutsche Quelle: Od 2 maja ekologiczne Niemcy konsumują surowce kosztem innych państw Wiadomości
Deutsche Quelle: Od 2 maja ekologiczne Niemcy konsumują surowce kosztem innych państw

W tym roku Niemcy już od 2 maja konsumują surowce naturalne na koszt innych państw – odnotowała lewicowa Tageszeitung, powołując się na dane organizacji Footprintnetwork monitorującej poziom zużycia surowców na świecie. Jak wynika z obliczeń Global Footprint Network, Niemcom zaledwie w cztery miesiące udało się wykorzystać wszystkie „przypisane im” na 2004 r surowce, a miniony czwartek stał się tym samym Dniem Przekroczenia Zasobów Ziemi. Podobno, gdyby wszystkie państwa świata zachowywały się jak Niemcy, nie starczyłoby nam trzech Ziem.

Tragiczny wypadek na warszawskim Wilanowie z ostatniej chwili
Tragiczny wypadek na warszawskim Wilanowie

Trzy osoby zginęły w wypadku w warszawskim Wilanowie. Kierowca BMW zjechał z drogi i uderzył w drzewo po czym samochód spłonął. Na miejscu trwa akcja służb - poinformowała PAP stołeczna policja.

Burza w Barcelonie. Wymowny komentarz ws. Lewandowskiego z ostatniej chwili
Burza w Barcelonie. Wymowny komentarz ws. Lewandowskiego

Robert Lewandowski przerwał złą passę i w ostatnim meczu Barcelony z Valencią (4:2) pokazał świetną formę. Dzięki temu znalazł się na świeczniku mediów i rozwiał krążące od miesięcy plotki dotyczące potencjalnego transferu do innego klubu.

Jasna deklaracja Lewicy. Chodzi o zasadę jednomyślności w UE z ostatniej chwili
Jasna deklaracja Lewicy. Chodzi o zasadę jednomyślności w UE

Lewica będzie walczyła o to, żeby w przyszłej kadencji Parlamentu Europejskiego znieść zasadę jednomyślności w UE - poinformowali na piątkowej konferencji współprzewodniczący Nowej Lewicy Robert Biedroń i ministra ds. równości Katarzyna Kotula. Według Biedronia prawo weta to narzędzie do "niszczenia UE od środka".

Uczestniczka Tańca z gwiazdami przerwała milczenie z ostatniej chwili
Uczestniczka "Tańca z gwiazdami" przerwała milczenie

Aktualna edycja "Tańca z gwiazdami" cieszy się dużym zainteresowaniem telewidzów. W walce o Kryształową Kulę już wkrótce zmierzą się trzy pary. Wraz z profesjonalnymi tancerzami będą to: Anita Sokołowska, Roksana Węgiel oraz Julia Kuczyńska.

Tragiczny wypadek w Gdańsku. Ucierpiała kobieta z dzieckiem  z ostatniej chwili
Tragiczny wypadek w Gdańsku. Ucierpiała kobieta z dzieckiem

Samochód osobowy wjechał w pieszych, a następnie uderzył w budynek przy ul. Lawendowe Wzgórze w Gdańsku. Ze wstępnych ustaleń wynika, że 50-letni mężczyzna zasłabł za kierownicą. Poszkodowani: kobieta z dzieckiem zostali przewiezieni do szpitala.

Prezydent na Święto Konstytucji 3 maja: Potrzebna jest silna armia i CPK z ostatniej chwili
Prezydent na Święto Konstytucji 3 maja: Potrzebna jest silna armia i CPK

O potrzebie obrony polskiej suwerenności i odradzającym się rosyjskim imperializmie mówił prezydent Andrzej Duda w rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja. Wśród wyzwań wymienił budowę silnej armii i wielkie inwestycje transportowe, w tym lotnisko, które byłoby "centrum logistyczno-transportowym".

Dramat gwiazdora Dzień dobry TVN z ostatniej chwili
Dramat gwiazdora "Dzień dobry TVN"

Marcin Prokop, który od lat jest prezenterem w "Dzień dobry TVN" podzielił się ze swoimi fanami przykrą opowieścią. Chodzi o jego pupila, który w ciężkim stanie trafił do weterynarza.

Toksyczna chmura nad Berlinem. Trwa akcja służb z ostatniej chwili
Toksyczna chmura nad Berlinem. Trwa akcja służb

W Berlinie, w dzielnicy Lichterfelde doszło do groźnego pożaru. Przed południem w płomieniach stanęła hala fabryczna, w której znajdowały się rozmaite substancje chemiczne m.in. cyjanek miedzi oraz kwas siarkowy. Wiadomo, że część budynku zawaliła się.

Niemieckie media: Polska chce wykorzystać słabość Niemiec z ostatniej chwili
Niemieckie media: Polska chce wykorzystać słabość Niemiec

Do tej pory Stany Zjednoczone przechowywały swoją broń jądrową w Niemczech. Polska stała się lepszą lokalizacją, a Warszawa wydaje ponad cztery procent swojej produkcji gospodarczej na zbrojenia - co czyni ją krajem numer jeden w sojuszu – pisze niemiecki Die Welt.

REKLAMA

Oficjalnie: Rada Miasta przyjęła zmiany w SPPN. Warszawiacy zapłacą za parkowanie drugiego auta 1200 zł

Rada Warszawy przyjęła w czwartek wieczorem uchwałę związaną ze zmianami w SPPN. Wyższa będzie oplata za postój pojazdów w strefie i wydłuży się czas jej obowiązywania. Radni zdecydowali też o podniesieniu abonamentu za parkowanie za drugie i kolejne auto w rodzinie z 30 zł do 1200 zł rocznie. Zmiany mają obowiązywać od 4 stycznia 2021 r.
 Oficjalnie: Rada Miasta przyjęła zmiany w SPPN. Warszawiacy zapłacą za parkowanie drugiego auta 1200 zł
/ PAP/Paweł Supernak

Podczas dyskusji radna KO oraz przewodnicząca Komisji Infrastruktury i Inwestycji Iwona Wujastyk poinformowała, że komisja zaopiniowana projekt uchwały pozytywnie. Radni PiS byli przeciw zmianom. Jeden z radnych klubu Oskar Hejka mówił, że są przeciwko podwyżkom w SPPN.

"Jest to uchwała, które podkopuje fundamenty ekonomiczne warszawskich rodzin. Nie będziemy za nią głosować. To nie jest czas, żeby sięgać do kieszeni mieszkańców Warszawy" – mówił w czasie dyskusji. Inny radny PiS Tomasz Herbich zauważył z kolei, że celem tych zmian jest tylko uzyskanie dodatkowych środków do budżetu miasta. Ponadto jak mówił, Warszawa powinna ułatwiać obecnie warszawiakom korzystanie z prywatnego transportu ze względu na m.in. to, że od soboty stolica znajdzie się w czerwonej strefie. Radni opozycji podkreślali przy tym, że drugi samochód to obecnie żaden luksus, a wielu rodzinom służy do tego, aby dojechać do pracy, czy zawieźć dzieci do szkoły.

Po głosowaniu prezydent stolicy napisał na Twitterze, że Rada Warszawy przyjęła właśnie zmiany dotyczące strefy płatnego parkowania. "Zmiany niezbędne, bo w centrum stolicy jest coraz więcej samochodów. A miejsca musi tu starczyć dla wszystkich, którzy tego potrzebują" - ocenił Rafał Trzaskowski.

Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania to m.in. wydłużenie czasu obowiązywania postoju w SPPN z obecnych dziesięciu godzin (8.00-18.00) do dwunastu godzin (8.00-20.00) w dni robocze. Bezpłatne pozostaną trzy dni w roku: 2 maja oraz 24 i 31 grudnia. Urzędnicy tłumaczą, że jest to podyktowane "zmieniającym się trybem życia", "strukturą podróży odbywanych na terenie m.st. Warszawy" oraz tym, że czas pracy coraz liczniejszej grupy obywateli obejmuje również godziny po 18.

Kolejna z przyjętych ze zmian dotyczy podwyższenia stawek opłat za postój w SPPN. Po wprowadzeniu ich w życie pierwsza godzina postoju będzie kosztować 3,9 zł zamiast 3 zł; druga 4,6 zł zamiast 3,60 zł; trzecia 5,5 zł zamiast 4,20 zł. Za czwartą i każdą kolejną godzinę kierowcy zapłacą 3,9 zł.

Jak przekonują urzędnicy, stawki opłat w SPPN nie były zmieniane od 2008 r., a w tym czasie wskaźnik inflacji przekroczył 20 procent, zaś przeciętne wynagrodzenie wzrosło o ok. 40 procent, dlatego podwyższenie stawek opłat za postój ma m.in. na celu poprawę dostępności miejsc postojowych na obszarze charakteryzującym się ich znacznym deficytem. Zmiany mają obowiązywać od 4 stycznia 2021 r.

Uchwała zawiera także punkt poświęcony nowym zasadom wydawania abonamentów mieszkańca, uprawniających do postoju w SPPN przez rok.

Urzędnicy przyjęli, że opłata za pierwszy samochód w gospodarstwie domowym pozostanie na niezmienionym poziomie, tj. 30 zł rocznie, natomiast opłatę abonamentową za każdy kolejny samochód w gospodarstwie domowym podniesiono do 1200 zł rocznie. Roczną opłatę abonamentową będzie można wnosić w dwóch ratach po 600 zł, przy czym drugą ratę będzie należało wnieść na 7 dni przed upływem szóstego miesiąca ważności abonamentu.

Abonament mieszkańca przysługiwał będzie wyłącznie mieszkańcom rozliczającym w Warszawie podatek dochodowy od osób fizycznych, posiadającym samochód osobowy albo inny pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 tony.

W związku z tym przy wydawaniu abonamentów mieszkańca, nie będzie już można przedstawiać odpłatnych umów cywilnoprawnych o charakterze nietrwałym (np. najmu) czy umów użyczenia w formie aktu notarialnego. Jak, bowiem przekonują urzędnicy, organ wydający abonament nie ma możliwości skutecznej weryfikacji takich tytułów prawnych do posiadania samochodu, co w rezultacie prowadzi do nadużyć w korzystaniu z prawa do ulgowej opłaty za postój. 

 

 



Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe