[wideo] Straż Graniczna prezentuje postępy w budowie zapory na granicy z Białorusią
„Prezentujemy postęp prac na budowie zapory na granicy polsko-białoruskiej. Tym razem odcinek na terenie patrolowanym na co dzień przez funkcjonariuszy Placówki Straży Granicznej w Michałowie” – informuje Straż Graniczna w komunikacie opublikowanym w piątek.
📣Prezentujemy postęp prac na budowie zapory na granicy polsko-białoruskiej 🇵🇱🇧🇾
— Straż Graniczna (@Straz_Graniczna) April 29, 2022
Tym razem odcinek na terenie patrolowanym na co dzień przez funkcjonariuszy Placówki Straży Granicznej w Michałowie💚#zapora #strażgraniczna #granicapolskobiałoruska #PodlaskiOddziałSG pic.twitter.com/CQnXHYI6cc
Presja Solidarności przyniosła efekty
Warto przypomnieć, że stalowe panele do budowy zapory dostarczą polskie firmy. NSZZ „Solidarność” wiele tygodni upominała się, aby mur na granicy polsko-białoruskiej powstał z polskiej stali.
Na każde 1000 ton stali sprzedawanej na polskim rynku aż 800 ton, czyli 80 proc., pochodzi z importu! Co istotne, dominują tu trzy kraje, z których stal jest sprowadzana: Rosja, Białoruś i Ukraina. Już samo to jest szokujące, że otwieramy nasze rynki dla krajów wrogich wobec Polski, takich jak Rosja i Białoruś. Natomiast jeszcze bardziej szokujące byłoby, gdyby polski mur graniczny przeciwko agresji Białorusi budowany był z białoruskiej lub rosyjskiej stali!
– napisał w liście otwartym do ministra Mariusza Kamińskiego szef Solidarności Piotr Duda.
Zabezpieczenie granicy państwowej
Budowa zapory na granicy polsko-białoruskiej to skutek wejścia w życie ustawy o budowie zabezpieczenia granicy państwowej. Ustawa, która zaczęła obowiązywać 4 listopada 2021 r., określa zasady realizacji budowy zabezpieczenia granicy państwowej, będącej zarazem zewnętrzną granicą Unii Europejskiej. Rozwiązanie stworzyło podstawy prawne umożliwiające szybkie i efektywne zrealizowanie tej inwestycji.
Zapora powstanie na długości około 186 km wzdłuż granicy z Białorusią. Część granicy, gdzie powstanie zabezpieczenie, została podzielona na cztery odcinki. Firma BUDIMEX SA będzie odpowiedzialna za budowę zapory na odcinkach o łącznej długości 105,55 km (odcinek 1 – 54,82 km oraz odcinek 2 – 50,73 km). Natomiast konsorcjum firm UNIBEP SA i BUDREX sp. z o.o. zbuduje zabezpieczenie na odcinkach o łącznej długości 80,70 km (odcinek 3 – 36,70 km oraz odcinek 4 – 43,97 km). Na każdym z odcinków prace będą prowadzone w systemie trzyzmianowym.
Zabezpieczenie granicy będzie mierzyło 5,5 metra wysokości: 5 metrów to stalowe słupy, zwieńczone zwojem z drutu tak, aby nie można było przejść na drugą stronę. Zastosowane zostaną także nowoczesne, elektroniczne metody zarządzania granicą (czujniki ruchu wzdłuż całej granicy, kamery). Podstawowymi elementami, które zostaną wykorzystane do budowy zapory, będą stalowe przęsła. Zostanie zużyte ponad 50 tys. ton stali. To m.in. ponad 40 tys. sztuk przęseł stalowych.
Łącznie na wykonanie wszystkich prac zakontraktowano kwotę ponad 1 miliarda 233 milionów złotych. Z tych środków zostaną sfinansowane: wykonanie stalowych przęseł (ponad 589 milionów złotych) oraz roboty budowlane (ponad 644 miliony złotych).