IKO – bezpieczna bankowość w smartfonie

Bankowość elektroniczna stała się naszą codziennością. Aby bezpiecznie z niej korzystać, nie trzeba już przechodzić skomplikowanych procesów weryfikacji. Z internetowych kont można korzystać w prosty i bezpieczny sposób, i na smartfonie, i na komputerze, jeśli sami też będziemy pamiętać o przestrzeganiu zasad bezpiecznego bankowania.
 IKO – bezpieczna bankowość w smartfonie
/ grafika: PKO BP

Dodatkowym wsparciem i ochroną naszych pieniędzy jest też możliwość zweryfikowania w aplikacji mobilnej IKO PKO Banku Polskiego tożsamości dzwoniącego pracownika banku. Dzięki temu użytkownik aplikacji łatwo i szybko sprawdzi, czy nie telefonuje do niego oszust podszywający się pod bankowego doradcę.

Masz wpływ na bezpieczeństwo

Sami klienci mają duży wpływ na to, czy obsługa finansów na telefonie będzie bezpieczna. Aby mieć pewność, że nie padniemy ofiarą oszustwa, powinniśmy pobierać aplikację IKO wyłącznie ze sklepów Google Play, App Store, Huawei AppGallery i aktualizować ją na bieżąco, ograniczyć operacje w IKO limitami, które można dowolnie zmieniać w serwisie internetowym iPKO, a także w razie zmiany numeru telefonu usunąć przypisaną do niego aplikację IKO. Jeśli jednak tego nie zrobimy oraz nie będziemy korzystać na tym numerze telefonu z IKO dłużej niż 12 miesięcy, aplikacja może zostać po tym czasie automatycznie usunięta ze względów bezpieczeństwa.
Największy bank na swojej stronie internetowej pkobp.pl oraz na profilach banku w mediach społecznościowych często informuje o zasadach bezpiecznego bankowania i aktualnych zagrożeniach czyhających na klientów . W przypadku pytań i wątpliwości zawsze można skontaktować się z infolinią PKO Banku Polskiego: 800 302 302.

 

Łatwe logowanie

Jest kilka sposobów, by zalogować się bezpiecznie do konta IKO. Tradycyjnie można to zrobić, wpisując PIN. Nowoczesnym i wygodnym sposobem jest logowanie się za pomocą odcisku palca. Aby to zrobić, nie trzeba wpisywać PIN-u, wystarczy, że przyłoży się swój palec do czytnika. W ten sposób mogą zalogować się użytkownicy wybranych telefonów z systemem Android w wersji 6.0 lub wyższej, jeśli czytnik linii papilarnych jest zgodny ze standardem określonym przez Google oraz na wybranych telefonach z systemem iOS (iPhone) z funkcją Touch IDJeśli włączysz logowanie biometryczne na Androidzie, aplikacja wykorzysta funkcje twojego telefonu do logowania się do aplikacji IKO. Wtedy zalogujesz się odciskiem palca lub skanem twarzy. Odpowiednikiem logowania biometrycznego na systemie iOS są zaś funkcje Touch ID i Face ID. Również ten sposób logowania jest w pełni bezpieczny – masz pewność, że tylko ty możesz odblokować swoją aplikację.

 

Przyjazny login

W przypadku serwisu internetowego iPKO (i Inteligo) na komputery stacjonarne i laptopy nie musisz pamiętać swojego numeru klienta do logowania– możesz go zamienić na przyjazny login. Możesz to zrobić w  aplikacji IKO - taki login powinien mieć od 8 do 50 znaków, w tym co najmniej jedną literę (jej wielkość nie ma znaczenia, ale nie można używać polskich znaków). Dozwolone jest stosowanie znaków specjalnych. Przyjazny login nie może być jednak taki sam jak hasło.

 

Aktualne dane pomagają

Warto raz na jakiś czas sprawdzić w aplikacji IKO, czy dane podane w banku są aktualne. Niektóre z nich, np. PESEL, nr dokumentu tożsamości, nr telefonu, ze względów bezpieczeństwa prezentowane są w formie zamaskowanej. Żeby je zobaczyć, wystarczy podać PIN do aplikacji. W aplikacji IKO możesz zmienić swój adres e-mail oraz włączyć albo wyłączyć zgodę marketingową. Jeżeli zechcesz zmodyfikować inne dane, zaloguj się do serwisu internetowego iPKO i kliknij zakładkę „Moje dane” znajdującą się w lewym górnym rogu ekranu. Tylko jeśli twoje dane są aktualne, możesz korzystać ze wszystkich możliwości swojego konta, a bank może w pełni zadbać o bezpieczeństwo twoich finansów.

 

Uważaj na fałszywych pracowników banku

W ostatnim czasie dużo słyszymy o oszustach telefonicznych podszywających się pod pracowników banku lub innych instytucji (tzw. spoofing). Przestępcy dzwonią z numeru telefonu, który wyświetla się jako prawidłowy numer z np. banku i podają się za jego pracownika. W takich rozmowach często, aby wyłudzić poufne dane, wykorzystują pretekst zabezpieczenia konta i informują o zablokowaniu rzekomego przelewu na dużą kwotę lub podejrzanej płatności kartą. Wykorzystując zdenerwowanie ofiary wyłudzają dane dostępowe do bankowości elektronicznej, dane kart płatniczych, kody BLIK, nalegają na zainstalowanie aplikacji lub przelanie pieniędzy na „konto techniczne”. W istocie dane uzyskane w trakcie rozmowy pozwalają im okraść ofiarę, a zainstalowana na jej telefonie aplikacja służy wykradaniu np. kodów autoryzacyjnych.

Dlatego warto pamiętać o kilku zasadach: pracownik banku nigdy nie poprosi o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania czy aplikacji ani też o zdalny dostęp do komputera. Nie poprosi też o podanie danych do logowania do bankowości elektronicznej, kodów autoryzacyjnych, pełnego numeru karty i kodu CVV/CVC czy kodów BLIK. Jeśli w trakcie rozmowy padnie taka prośba to powinna zapalić się nam „czerwona lampka”, że masz do czynienia z oszustem. Wtedy należy jak najszybciej rozłączyć i skontaktować się z infolinią swoje banku. Tam dowiesz się czy naprawdę dzwonił do ciebie pracownik banku i w jakiej sprawie. Jeśli okaże się, że takiego kontaktu z banku nie było to znaczy, że była to próba oszustwa.

W aplikacji IKO możesz sprawdzić mechanizmy potwierdzenia tożsamości dzwoniących pracowników infolinii przez klienta tak, by była pewność, że rozmowa telefoniczna jest bezpiecznie prowadzona z właściwą osobą . Jak to zrobić? Podczas rozmowy z pracownikiem banku powiedz, że chcesz zweryfikować jego tożsamość w aplikacji IKO. Po chwili dostaniesz powiadomienie push w aplikacji z danymi pracownika. Poproś go o imię, nazwisko, jego stanowisko oraz miejsce, z którego dzwoni. Jeśli dane są poprawne, potwierdź je w aplikacji i kontynuuj rozmowę. Jeśli pracownik banku odmówi weryfikacji lub poda błędne dane – rozłącz się i zadzwoń na infolinię banku.

 

Artykuł powstał we współpracy z PKO Bankiem Polskim S.A.


 

POLECANE
Karol Nawrocki o sytuacji na granicy z Niemcami: Zwołam Radę Gabinetową Wiadomości
Karol Nawrocki o sytuacji na granicy z Niemcami: Zwołam Radę Gabinetową

Prezydent elekt Karol Nawrocki zapowiedział w poniedziałek, że po zaprzysiężeniu na prezydenta, czyli po 6 sierpnia, zwoła Radę Gabinetową w sprawie sytuacji na zachodniej granicy z Niemcami. Podkreślił, że będzie chciał poznać wszelkie dane statystyczne dot. nielegalnych migrantów.

Starcie Donalda Tuska z Samuelem Pereirą Wiadomości
Starcie Donalda Tuska z Samuelem Pereirą

Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej doszło do starcia między Donaldem Tuskiem z Samuelem Pereirą. Dziennikarz wPolsce24 zapytał się szefa rządu na temat nagrań udostępnionych przez jego stację. Chodzi o taśmy z udziałem Romana Giertycha.

Pokojowe cuda Trumpa tylko u nas
Pokojowe cuda Trumpa

Nie wiemy, ilu ludziom ocalił życie w ostatnich tygodniach Donald Trump. Nie da się tego policzyć. Jednak jest pewne, że wielu mieszkańcom Afryki i Azji.

Nie dam się zastraszyć. Robert Bąkiewicz odpowiada Tuskowi ws. Ruchu Obrony Granic Wiadomości
"Nie dam się zastraszyć". Robert Bąkiewicz odpowiada Tuskowi ws. Ruchu Obrony Granic

Lider Ruchu Obrony Granic Robert Bąkiewicz zamieścił oświadczenie ws. wypowiedzi premiera Donalda Tuska na temat sytuacji na granicy z Niemcami.

Kto będzie w Kancelarii Prezydenta odpowiadał za sprawy międzynarodowe? Karol Nawrocki ujawnił nazwisko polityka
Kto będzie w Kancelarii Prezydenta odpowiadał za sprawy międzynarodowe? Karol Nawrocki ujawnił nazwisko

Prezydent elekt Karol Nawrocki w rozmowie na antenie Polsat News poinformował, kto w jego kancelarii będzie odpowiadał za sprawy międzynarodowe.

Jacek Sasin o sytuacji w PiS: Nie zmienia się zwycięskiego lidera polityka
Jacek Sasin o sytuacji w PiS: Nie zmienia się zwycięskiego lidera

– Nie zmienia się zwycięskiego lidera w czasie wyścigu wyborczego, a my jesteśmy na początku drogi – podkreślił Jacek Sasin, komentując kongres PiS oraz wybór Jarosława Kaczyńskiego na prezesa ugrupowania.

Teheran nie zrezygnuje ze wzbogacania uranu? Jest komunikat ambasadora Iranu Wiadomości
Teheran nie zrezygnuje ze wzbogacania uranu? Jest komunikat ambasadora Iranu

Ambasador Iranu przy ONZ Amir Said Irawani zadeklarował, że jego kraj "nigdy nie przestanie wzbogacać uranu". Dyplomata argumentował w wywiadzie dla amerykańskiej telewizji CBS, że Teheran ma do tego "niezbywalne prawo" jako państwo-strona traktatu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej (NPT).

Andrzej Duda: Dziękuje wszystkim, którzy zaangażowali się w ochronę granicy Wiadomości
Andrzej Duda: Dziękuje wszystkim, którzy zaangażowali się w ochronę granicy

Prezydent Andrzej Duda podziękował wszystkim, którzy działają na granicy z Niemcami, m.in. tym osobom, które zaangażowały się w Ruch Obrony Granic.

Nowy komunikat Sądu Najwyższego. Tak wyglądała część protestów wyborczych Wiadomości
Nowy komunikat Sądu Najwyższego. Tak wyglądała część "protestów wyborczych"

Sąd Najwyższy opublikował dokumenty, którymi nie zajmie się w ramach protestów wyborczych. W komunikacie podkreśla, że otrzymał na przykład wydruki wiadomości mailowej od Romana Giertycha, w której znajdowała się instrukcja składania protestu wyborczego.

Kim był Tadeusz Duda? Sąsiedzi mordercy spod Limanowej przerywają milczenie z ostatniej chwili
Kim był Tadeusz Duda? Sąsiedzi mordercy spod Limanowej przerywają milczenie

Tadeusz Duda, 57-latek ze Starej Wsi pod Limanową, zabił swoją córkę i zięcia, a także ciężko ranił teściową. Choć dramatyczne wydarzenia rozegrały się w piątek 27 czerwca, z każdym dniem na jaw wychodzą kolejne szczegóły. Mieszkańcy Starej Wsi, Zalesia i Młyńczysk opowiadają o tym, kim był Duda i jak doszło do koszmaru, którym od kilku dni żyje cała Polska.

REKLAMA

IKO – bezpieczna bankowość w smartfonie

Bankowość elektroniczna stała się naszą codziennością. Aby bezpiecznie z niej korzystać, nie trzeba już przechodzić skomplikowanych procesów weryfikacji. Z internetowych kont można korzystać w prosty i bezpieczny sposób, i na smartfonie, i na komputerze, jeśli sami też będziemy pamiętać o przestrzeganiu zasad bezpiecznego bankowania.
 IKO – bezpieczna bankowość w smartfonie
/ grafika: PKO BP

Dodatkowym wsparciem i ochroną naszych pieniędzy jest też możliwość zweryfikowania w aplikacji mobilnej IKO PKO Banku Polskiego tożsamości dzwoniącego pracownika banku. Dzięki temu użytkownik aplikacji łatwo i szybko sprawdzi, czy nie telefonuje do niego oszust podszywający się pod bankowego doradcę.

Masz wpływ na bezpieczeństwo

Sami klienci mają duży wpływ na to, czy obsługa finansów na telefonie będzie bezpieczna. Aby mieć pewność, że nie padniemy ofiarą oszustwa, powinniśmy pobierać aplikację IKO wyłącznie ze sklepów Google Play, App Store, Huawei AppGallery i aktualizować ją na bieżąco, ograniczyć operacje w IKO limitami, które można dowolnie zmieniać w serwisie internetowym iPKO, a także w razie zmiany numeru telefonu usunąć przypisaną do niego aplikację IKO. Jeśli jednak tego nie zrobimy oraz nie będziemy korzystać na tym numerze telefonu z IKO dłużej niż 12 miesięcy, aplikacja może zostać po tym czasie automatycznie usunięta ze względów bezpieczeństwa.
Największy bank na swojej stronie internetowej pkobp.pl oraz na profilach banku w mediach społecznościowych często informuje o zasadach bezpiecznego bankowania i aktualnych zagrożeniach czyhających na klientów . W przypadku pytań i wątpliwości zawsze można skontaktować się z infolinią PKO Banku Polskiego: 800 302 302.

 

Łatwe logowanie

Jest kilka sposobów, by zalogować się bezpiecznie do konta IKO. Tradycyjnie można to zrobić, wpisując PIN. Nowoczesnym i wygodnym sposobem jest logowanie się za pomocą odcisku palca. Aby to zrobić, nie trzeba wpisywać PIN-u, wystarczy, że przyłoży się swój palec do czytnika. W ten sposób mogą zalogować się użytkownicy wybranych telefonów z systemem Android w wersji 6.0 lub wyższej, jeśli czytnik linii papilarnych jest zgodny ze standardem określonym przez Google oraz na wybranych telefonach z systemem iOS (iPhone) z funkcją Touch IDJeśli włączysz logowanie biometryczne na Androidzie, aplikacja wykorzysta funkcje twojego telefonu do logowania się do aplikacji IKO. Wtedy zalogujesz się odciskiem palca lub skanem twarzy. Odpowiednikiem logowania biometrycznego na systemie iOS są zaś funkcje Touch ID i Face ID. Również ten sposób logowania jest w pełni bezpieczny – masz pewność, że tylko ty możesz odblokować swoją aplikację.

 

Przyjazny login

W przypadku serwisu internetowego iPKO (i Inteligo) na komputery stacjonarne i laptopy nie musisz pamiętać swojego numeru klienta do logowania– możesz go zamienić na przyjazny login. Możesz to zrobić w  aplikacji IKO - taki login powinien mieć od 8 do 50 znaków, w tym co najmniej jedną literę (jej wielkość nie ma znaczenia, ale nie można używać polskich znaków). Dozwolone jest stosowanie znaków specjalnych. Przyjazny login nie może być jednak taki sam jak hasło.

 

Aktualne dane pomagają

Warto raz na jakiś czas sprawdzić w aplikacji IKO, czy dane podane w banku są aktualne. Niektóre z nich, np. PESEL, nr dokumentu tożsamości, nr telefonu, ze względów bezpieczeństwa prezentowane są w formie zamaskowanej. Żeby je zobaczyć, wystarczy podać PIN do aplikacji. W aplikacji IKO możesz zmienić swój adres e-mail oraz włączyć albo wyłączyć zgodę marketingową. Jeżeli zechcesz zmodyfikować inne dane, zaloguj się do serwisu internetowego iPKO i kliknij zakładkę „Moje dane” znajdującą się w lewym górnym rogu ekranu. Tylko jeśli twoje dane są aktualne, możesz korzystać ze wszystkich możliwości swojego konta, a bank może w pełni zadbać o bezpieczeństwo twoich finansów.

 

Uważaj na fałszywych pracowników banku

W ostatnim czasie dużo słyszymy o oszustach telefonicznych podszywających się pod pracowników banku lub innych instytucji (tzw. spoofing). Przestępcy dzwonią z numeru telefonu, który wyświetla się jako prawidłowy numer z np. banku i podają się za jego pracownika. W takich rozmowach często, aby wyłudzić poufne dane, wykorzystują pretekst zabezpieczenia konta i informują o zablokowaniu rzekomego przelewu na dużą kwotę lub podejrzanej płatności kartą. Wykorzystując zdenerwowanie ofiary wyłudzają dane dostępowe do bankowości elektronicznej, dane kart płatniczych, kody BLIK, nalegają na zainstalowanie aplikacji lub przelanie pieniędzy na „konto techniczne”. W istocie dane uzyskane w trakcie rozmowy pozwalają im okraść ofiarę, a zainstalowana na jej telefonie aplikacja służy wykradaniu np. kodów autoryzacyjnych.

Dlatego warto pamiętać o kilku zasadach: pracownik banku nigdy nie poprosi o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania czy aplikacji ani też o zdalny dostęp do komputera. Nie poprosi też o podanie danych do logowania do bankowości elektronicznej, kodów autoryzacyjnych, pełnego numeru karty i kodu CVV/CVC czy kodów BLIK. Jeśli w trakcie rozmowy padnie taka prośba to powinna zapalić się nam „czerwona lampka”, że masz do czynienia z oszustem. Wtedy należy jak najszybciej rozłączyć i skontaktować się z infolinią swoje banku. Tam dowiesz się czy naprawdę dzwonił do ciebie pracownik banku i w jakiej sprawie. Jeśli okaże się, że takiego kontaktu z banku nie było to znaczy, że była to próba oszustwa.

W aplikacji IKO możesz sprawdzić mechanizmy potwierdzenia tożsamości dzwoniących pracowników infolinii przez klienta tak, by była pewność, że rozmowa telefoniczna jest bezpiecznie prowadzona z właściwą osobą . Jak to zrobić? Podczas rozmowy z pracownikiem banku powiedz, że chcesz zweryfikować jego tożsamość w aplikacji IKO. Po chwili dostaniesz powiadomienie push w aplikacji z danymi pracownika. Poproś go o imię, nazwisko, jego stanowisko oraz miejsce, z którego dzwoni. Jeśli dane są poprawne, potwierdź je w aplikacji i kontynuuj rozmowę. Jeśli pracownik banku odmówi weryfikacji lub poda błędne dane – rozłącz się i zadzwoń na infolinię banku.

 

Artykuł powstał we współpracy z PKO Bankiem Polskim S.A.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe