Ryszard Czarnecki: Czy żużel podcina gałąź, na której rozkwita?

Czy można zaryzykować tezę, że trawestując Szekspira „ źle się dzieje w państwie żużlowym"? Przecież TV płaci krocie, poziom Ekstraligi rośnie do tego stopnia, że świetni żużlowcy jeżdżą już w I Lidze, stadiony w Lublinie, Wrocławiu i Krośnie pękają w szwach itp. itd.
/ pixabay.com

A ja zwrócę uwagę na pewne niepokojące tendencje. Oto bowiem nieustanne podwyższanie wymogów sprzętowych dodatkowo ograniczy i tak przecież ograniczony dostęp do tej dyscypliny dla młodych żużlowców. Kto finansowo wytrzyma ten sprzętowy wyścig? Dzieciaki, nastolatki, które maja bogatych rodziców. Dla tych z biedniejszych domów zamknie się po prostu bramę do dyscypliny, która coraz więcej kosztuje, gdy chodzi o sprzęt. Sprzęt wszak w bardzo ograniczonym zakresie oferowany przez klub. Ten „free - style” jest zapalaniem czerwonego światła dla rozwoju dyscypliny.

Zaczęło się od tłumików i kosztów z tym związanych. Teraz mamy kwestie opon, które są zbyt przyczepne, co powoduje większa szybkość, większa moc silnika i więcej wypadków. Zatem: więcej kontuzji. Z kolei zwiększona moc silnika przekłada się na mniejsza żywotność tychże silników.

Kluby skąpią na szkolenie młodzieży i mimo tego, że z tego tytułu są w regulaminie kary- w tym sezonie praktycznie nie były stosowane. To też podcina gałąź żużla pomyślanego jako piramida, której podstawą jest jak największa liczba młodych adeptów speedwaya. Sorry, jak kluby nie będą miały nad sobą bicza finansowego czyli egzekwowanych kar zapisanych w regulaminie to szkółki żużlowe będą cienko przędły. Entuzjaści typu Roman Jankowski żużlowi bardzo pomagają, ale chodzi o system, a nie tylko o wyspy profesjonalnego szkolenia młodzieży na oceanie braku szkolenia!

Silniki, limitery... W dzisiejszym żużlu kluczowa staje się ,uwaga, waga zawodników. Jeżeli żużlowiec waży powyżej 70 kilogramów to większej kariery raczej nie zrobi. Gdyby Matej Zagar rozpoczynałby karierę dzisiaj to nie miałby szans na dojście do Grand Prix .

I jeszcze te groźby ze strony FIM-u, że do 2040 roku jeźdźcy mają przesiąść się na „elektryki” czyli motory elektryczne. Bo Jaśnie Państwo z FIM-u uważają, że to będzie bardziej ekologiczne! A przecież metanol, u licha, jest jako paliwo dla środowiska obojętny.

Władze żużla światowego powinny myśleć o rozwoju tej dyscypliny, a nie jej zwijaniu. A FIM nie może traktować żużla jako piątego koła u wozu - a cały czas tak jest.

 

  • Tekst ukazał się na portalu interia.pl (12.12.2022)

 

POLECANE
Pilne doniesienia z granicy. Jest komunikat Straży Granicznej z ostatniej chwili
Pilne doniesienia z granicy. Jest komunikat Straży Granicznej

Straż Graniczna publikuje raporty dotyczące wydarzeń na polskiej granicy zarówno ze strony Białorusi, Litwy, jak i Niemiec.

Cyniczne podejście. Niemieckie media o spotkaniu Tuska z Merzem z ostatniej chwili
"Cyniczne podejście". Niemieckie media o spotkaniu Tuska z Merzem

Donald Tusk zaapelował w Berlinie o jednoznaczną deklarację Niemiec w sprawie zadośćuczynień dla żyjących polskich ofiar II wojny światowej. Polski premier ostrzegł także stronę niemiecką, że jeśli decyzja nie zapadnie szybko, Polska... może sama wypłacić świadczenia z własnych środków. Jak komentują poniedziałkowe spotkanie niemieckie media?

Europejski Bank Centralny nie zgodził się na zabezpieczenie pożyczki reparacyjnej dla Ukrainy Wiadomości
Europejski Bank Centralny nie zgodził się na zabezpieczenie pożyczki reparacyjnej dla Ukrainy

Europejski Bank Centralny (EBC) odrzucił wniosek Brukseli o zabezpieczenie tzw. pożyczki reparacyjnej dla Ukrainy, która miałaby być sfinansowana z wykorzystaniem rosyjskich zamrożonych aktywów - powiadomił we wtorek brytyjski dziennik „Financial Times”, powołując się na własnych informatorów.

„Praworządność” warunkiem przyznania unijnych środków na obronność gorące
„Praworządność” warunkiem przyznania unijnych środków na obronność

Państwa UE nie otrzymają pieniędzy na obronność z programu SAFE, jeżeli nie spełnią unijnych wymogów, w tym praworządności tak jak ją rozumieją unijne instytucje – wynika z wypowiedzi szefowej unijnej dyplomacji Kaji Kallas.

Zabójstwo Jarosława Ziętary. Sąd zdecydował z ostatniej chwili
Zabójstwo Jarosława Ziętary. Sąd zdecydował

Proces w sprawie pomocnictwa w zabójstwie Jarosława Ziętary będzie się toczył od początku. Sąd Apelacyjny w Poznaniu uchylił we wtorek wyrok sądu I instancji uniewinniający dwóch oskarżonych, Mirosława R. i Dariusza L., w tej sprawie.

Media: LOT chce przejąć linie lotnicze z ostatniej chwili
Media: LOT chce przejąć linie lotnicze

Przewoźnik jest na dobrej drodze do przejęcia czeskich linii Smartwings. To pozwoliłoby na umocnienie się w tej części Europy przed spodziewanym za siedem lat startem CPK – czytamy we wtorkowym wydaniu "Dziennika Gazety Prawnej".

Dobre wieści dla Karola Nawrockiego. Jest sondaż z ostatniej chwili
Dobre wieści dla Karola Nawrockiego. Jest sondaż

W najnowszym sondażu UCE Research dla Onetu 46,8 proc. badanych dobrze oceniło pracę prezydenta Karola Nawrockiego. Z badania wynika też, że 30,1 proc. wystawiło ocenę negatywną, a 23,1 proc. było niezdecydowanych.

Gen. Ben Hodges: Stany Zjednoczone postrzegają Europę jako nieistotną gorące
Gen. Ben Hodges: Stany Zjednoczone postrzegają Europę jako nieistotną

W wywiadzie udzielonym w programie ''Euronews Europe Today'' były dowódca armii USA w Europie generał Ben Hodges ostrzegł, że Europa "powoli budzi się do świadomości", że nie może liczyć na USA jako uczciwego partnera.

Ważny komunikat dla mieszkańców Wrocławia z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Wrocławia

Wrocław zapowiada jedną z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych na zachodzie miasta. Węzeł „Kwiska” – dziś mocno obciążony ruchem i mało intuicyjny dla pasażerów – ma przejść metamorfozę porównywaną do tej na Placu Grunwaldzkim. Zmiany obejmą tramwaje, autobusy, rowerzystów i pieszych, a nowy układ przesiadkowy ma stać się jednym z najwygodniejszych w mieście.

Groźny wypadek z udziałem ambulansu. Cztery osoby w szpitalu Wiadomości
Groźny wypadek z udziałem ambulansu. Cztery osoby w szpitalu

Cztery osoby zostały poszkodowane po zderzeniu karetki pogotowia z samochodem osobowym w Ostrowcu Świętokrzyskim. Do wypadku doszło w poniedziałek około godziny 16:00 na skrzyżowaniu ulic Żeromskiego i Zagłoby. Ambulans przewrócił się na bok, a ratownicy oraz pasażerka drugiego pojazdu trafili do szpitala.

REKLAMA

Ryszard Czarnecki: Czy żużel podcina gałąź, na której rozkwita?

Czy można zaryzykować tezę, że trawestując Szekspira „ źle się dzieje w państwie żużlowym"? Przecież TV płaci krocie, poziom Ekstraligi rośnie do tego stopnia, że świetni żużlowcy jeżdżą już w I Lidze, stadiony w Lublinie, Wrocławiu i Krośnie pękają w szwach itp. itd.
/ pixabay.com

A ja zwrócę uwagę na pewne niepokojące tendencje. Oto bowiem nieustanne podwyższanie wymogów sprzętowych dodatkowo ograniczy i tak przecież ograniczony dostęp do tej dyscypliny dla młodych żużlowców. Kto finansowo wytrzyma ten sprzętowy wyścig? Dzieciaki, nastolatki, które maja bogatych rodziców. Dla tych z biedniejszych domów zamknie się po prostu bramę do dyscypliny, która coraz więcej kosztuje, gdy chodzi o sprzęt. Sprzęt wszak w bardzo ograniczonym zakresie oferowany przez klub. Ten „free - style” jest zapalaniem czerwonego światła dla rozwoju dyscypliny.

Zaczęło się od tłumików i kosztów z tym związanych. Teraz mamy kwestie opon, które są zbyt przyczepne, co powoduje większa szybkość, większa moc silnika i więcej wypadków. Zatem: więcej kontuzji. Z kolei zwiększona moc silnika przekłada się na mniejsza żywotność tychże silników.

Kluby skąpią na szkolenie młodzieży i mimo tego, że z tego tytułu są w regulaminie kary- w tym sezonie praktycznie nie były stosowane. To też podcina gałąź żużla pomyślanego jako piramida, której podstawą jest jak największa liczba młodych adeptów speedwaya. Sorry, jak kluby nie będą miały nad sobą bicza finansowego czyli egzekwowanych kar zapisanych w regulaminie to szkółki żużlowe będą cienko przędły. Entuzjaści typu Roman Jankowski żużlowi bardzo pomagają, ale chodzi o system, a nie tylko o wyspy profesjonalnego szkolenia młodzieży na oceanie braku szkolenia!

Silniki, limitery... W dzisiejszym żużlu kluczowa staje się ,uwaga, waga zawodników. Jeżeli żużlowiec waży powyżej 70 kilogramów to większej kariery raczej nie zrobi. Gdyby Matej Zagar rozpoczynałby karierę dzisiaj to nie miałby szans na dojście do Grand Prix .

I jeszcze te groźby ze strony FIM-u, że do 2040 roku jeźdźcy mają przesiąść się na „elektryki” czyli motory elektryczne. Bo Jaśnie Państwo z FIM-u uważają, że to będzie bardziej ekologiczne! A przecież metanol, u licha, jest jako paliwo dla środowiska obojętny.

Władze żużla światowego powinny myśleć o rozwoju tej dyscypliny, a nie jej zwijaniu. A FIM nie może traktować żużla jako piątego koła u wozu - a cały czas tak jest.

 

  • Tekst ukazał się na portalu interia.pl (12.12.2022)


 

Polecane