Romuald Szeremietiew: Mamy przegląd strategiczny, hura!

W MON przeprowadzono Strategiczny Przegląd Obronny. Według deklaracji kierownictwa resortu głównym celem SPO było określenie kierunków rozwoju systemu obronnego tak, aby zapewnić Polsce zdolność także samodzielnej obrony. Jednak MON nie przedstawił żadnych analiz dotyczących kosztów realizacji wniosków z SPO, nie znamy wieloletniej prognozy budżetu MON, która pokazywałaby wysokość środków przeznaczonych na ten cel. Nie podano informacji dotyczących planowanego harmonogramu wdrażania rekomendacji z SPO, nie wskazano wniosków, które MON będzie traktował priorytetowo. Raport SPO, wg MON najważniejszy dokument strategiczny (?), jest tajny i nie będzie przedmiotem analiz i debat w przestrzeni publicznej.
 Romuald Szeremietiew: Mamy przegląd strategiczny, hura!
/ screen YT

Jak wskazuje nazwa Strategiczny Przegląd Obronny powinien być przebadaniem zdolności obronnych państwa, w tym stanu sił zbrojnych, w skali strategicznej. Ma ustalić, czy państwo dysponuje potencjałem zapewniającym obronę. Żeby jednak móc to stwierdzić trzeba wiedzieć jak będziemy się bronić, co do obrony kraju będzie nam potrzebne. Na pytania, czego potrzebujemy powinna odpowiadać przyjęta strategia. W niej bowiem znajduje się nie tylko ocenę zagrożeń, ale też sposoby przeciwstawienia się zagrożeniom. Tak więc przeprowadzając Strategiczny Przegląd Obronny ustalamy, czy dysponujemy potencjałem i możliwościami wykonania przyjętego w strategii zamiaru obronnego. 

Pełnomocnik ministra ON ds. SPO wiceminister Tomasz Szatkowski mówi: „Fundamentem dobrej strategii jest odpowiednie rozpoznanie otoczenia i uwarunkowań”. Rzeczywiście trudno zbudować strategię obrony kraju, jeśli nie zostaną rozpoznane wszystkie uwarunkowania i zagrożenia. Jednak zwróćmy uwagę na kwestię tej „dobrej strategii” i zapytajmy: czy MON taką strategię posiada?
Na stronie MON w zakładce „Planowanie Obronne” można znaleźć obrazek pt. HIERARCHIA ZASADNICZYCH, NARODOWYCH DOKUMENTÓW DOTYCZĄCYCH OBRONNOŚCI. Zależności tych dokumentów zostały opracowane przez podległy wiceministrowi Szatkowskiemu Departament Strategii i Planowania Obronnego. Można tam zauważyć, że jako zasadniczy dla systemu obronnego dokument wskazuje się „Strategię Bezpieczeństwa Narodowego RP” i jako dokument wykonawczy „Strategię Rozwoju systemu Bezpieczeństwa Narodowego RP 2022”. 

Widzimy, że na tej podstawie wydano „Polityczno- Strategiczną Dyrektywę Obronną RP”, a MON sformułował wytyczne w sprawie planowania i programowania obronnego na dziesięcioletni okres planistyczny, a także wydaje roczne wytyczne działalności resortu obrony. Zaprezentowana „Hierarchia” w jednoznaczny sposób wskazuje, jakie są podstawy działań MON – jest to „Strategia Bezpieczeństwa…” i związana z nią „Strategia Rozwoju…”.

Tych dokumentów - mimo ich znaczenia - na stronie MON nie ma. Można je natomiast znaleźć na stronie Biura Bezpieczeństwa Narodowego (zakładka: AKTY PRAWNE I DOKUMENTY STRATEGICZNE). Tam, w przypadku obowiązującej wg MON „Strategii Bezpieczeństwa Narodowego RP” dowiadujemy się, że ją zatwierdził „Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski 5 listopada 2014 r.” Natomiast, co do „Strategii Rozwoju systemu Bezpieczeństwa Narodowego RP 2022”, że została: „przyjęta uchwałą Rady Ministrów z dnia 9 kwietnia 2013 r.”. 

Oba podstawowe dokumenty strategiczne MON zostały opracowane i przyjęte, gdy prezydentem był Bronisław Komorowski, a premierem rządu Donald Tusk. Od końca 2015 r. prezydentem jest Andrzej Duda, mamy rząd premier Beaty Szydło, a ministrem obrony jest Antoni Macierewicz i mamy koniec sierpnia 2017 r. 

Nie wydaje się, aby otrzymane w spadku platformiane strategie można byłoby klasyfikować jako dobre. Powstaje więc zagadka, jaką strategią posłużył się MON przeprowadzając Strategiczny Przegląd Obronny?

Romulad Szeremietiew


 

POLECANE
Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych SN jak kot Schrödingera tylko u nas
Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych SN jak kot Schrödingera

Trwająca debata na temat rzekomego „nie-istnienia” Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego przypomina słynny eksperyment myślowy austriackiego noblisty.

Imane Khelif - damski bokser tylko u nas
Imane Khelif - damski bokser

Imane Khelif, algierski bokser, który zdobył złoto w kategorii kobiet na Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu w 2024 roku, stał się symbolem chaosu, jaki ideologia gender wnosi do sportu. Teraz, po tym jak organizacja World Boxing ogłosiła obowiązkowe testy płci przed turniejem kobiet w Eindhoven (5–10 czerwca 2025), Khelif nagle wycofał się z zawodów. Ta decyzja tylko podsyciła debatę sprzed roku: jak to możliwe, że mężczyzna rywalizował z kobietami przez tak długi okres i to w profesjonalnym sporcie na najwyższym poziomie?

Prezydent elekt Karol Nawrocki spotkał się z szefem MON z ostatniej chwili
Prezydent elekt Karol Nawrocki spotkał się z szefem MON

W czwartek prezydent elekt Karol Nawrocki spotkał się z wicepremierem, szefem MON Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem - przekazał były szef sztabu Nawrockiego Paweł Szefernaker. "Spotkanie dotyczyło przyszłych relacji między zwierzchnikiem sił zbrojnych, a szefem MON" - powiedział polityk PiS.

Robert Bąkiewicz przekazał nam informacje o możliwym ataku na Sąd Najwyższy: Widzimy się o 7.30 tylko u nas
Robert Bąkiewicz przekazał nam informacje o możliwym ataku na Sąd Najwyższy: "Widzimy się o 7.30"

- Na naszych oczach może dojść do nielegalnego i bezprawnego przejęcia Sądu Najwyższego poprzez działania części sędziów Izby Pracy - mówi w rozmowie z Cezarym Krysztopą Robert Bąkiewicz.

Burza w Pałacu Buckingham. Książę William szykuje rewolucję? Wiadomości
Burza w Pałacu Buckingham. Książę William szykuje rewolucję?

W Pałacu Buckingham może dojść do dużych zmian, gdy książę William obejmie tron. Jak donoszą brytyjskie media, przyszły król nie planuje biernie kontynuować dotychczasowych tradycji, lecz chce „zrobić wszystko po swojemu”.

Burza w PE. Wniosek o wotum nieufności dla Ursuli von der Leyen z ostatniej chwili
Burza w PE. Wniosek o wotum nieufności dla Ursuli von der Leyen

Pierwszy raz w obecnym PE sojusz ugrupowań prawicowych porozumiała się co do wniosku nieufności dla Ursuli von der Leyen. Wniosek poparło 74 europarlamentarzystów z ECR - Europejskich Konserwatystów i Reformatorów, ESN - Grupy Europy Suwerennych Narodów, zwłaszcza Alternatywy dla Niemiec oraz Patrioci dla Europy.

Szokująca agresja i wypadek na S3. Za kierownicą marszałek z PO Marcin Jabłoński [WIDEO] z ostatniej chwili
Szokująca agresja i wypadek na S3. Za kierownicą marszałek z PO Marcin Jabłoński [WIDEO]

Na trasie S3 w województwie lubuskim doszło do niebezpiecznego incydentu z udziałem prominentnego polityka Platformy Obywatelskiej. Kierowca Skody Superb, który spowodował kolizję swoim agresywnym zachowaniem, to marszałek województwa lubuskiego Marcin Jabłoński. Zdarzenie zostało nagrane, a sprawą zajmuje się sąd.

 Nie żyje zasłużona policjantka. Miała 49 lat Wiadomości
Nie żyje zasłużona policjantka. Miała 49 lat

Komenda Powiatowa Policji w Będzinie poinformowała o nagłej śmierci aspirant sztabowej Iwony Bajan. Funkcjonariuszka miała 49 lat i służyła w policji przez ponad 25 lat.

Ekspert po oświadczeniu 28 sędziów SN: To jawne wypowiedzenie posłuszeństwa Rzeczpospolitej tylko u nas
Ekspert po oświadczeniu 28 sędziów SN: To jawne wypowiedzenie posłuszeństwa Rzeczpospolitej

Polska znajduje się w historycznym momencie. To, czego jesteśmy świadkami, to więcej niż spór prawny – to bezprecedensowy atak na fundamenty Rzeczypospolitej, jej konstytucyjny ład i porządek Oświadczenia 28 sędziów Sądu Najwyższego i pisma pięciu byłych prezesów Trybunału Konstytucyjnego to nic innego jak jawne wypowiedzenie posłuszeństwa państwu polskiemu i złamanie sędziowskiej przysięgi.

Jakim to trzeba być dziadem?. Filip Chajzer opublikował emocjonalny wpis Wiadomości
"Jakim to trzeba być dziadem?". Filip Chajzer opublikował emocjonalny wpis

Filip Chajzer, znany dziennikarz i influencer, poinformował w mediach społecznościowych o kradzieży, do której miało dojść w jednym z jego lokali z kebabem w Krakowie. Chodzi o punkt KREUZBERG Kebap znajdujący się w okolicy Galerii Kazimierz.

REKLAMA

Romuald Szeremietiew: Mamy przegląd strategiczny, hura!

W MON przeprowadzono Strategiczny Przegląd Obronny. Według deklaracji kierownictwa resortu głównym celem SPO było określenie kierunków rozwoju systemu obronnego tak, aby zapewnić Polsce zdolność także samodzielnej obrony. Jednak MON nie przedstawił żadnych analiz dotyczących kosztów realizacji wniosków z SPO, nie znamy wieloletniej prognozy budżetu MON, która pokazywałaby wysokość środków przeznaczonych na ten cel. Nie podano informacji dotyczących planowanego harmonogramu wdrażania rekomendacji z SPO, nie wskazano wniosków, które MON będzie traktował priorytetowo. Raport SPO, wg MON najważniejszy dokument strategiczny (?), jest tajny i nie będzie przedmiotem analiz i debat w przestrzeni publicznej.
 Romuald Szeremietiew: Mamy przegląd strategiczny, hura!
/ screen YT

Jak wskazuje nazwa Strategiczny Przegląd Obronny powinien być przebadaniem zdolności obronnych państwa, w tym stanu sił zbrojnych, w skali strategicznej. Ma ustalić, czy państwo dysponuje potencjałem zapewniającym obronę. Żeby jednak móc to stwierdzić trzeba wiedzieć jak będziemy się bronić, co do obrony kraju będzie nam potrzebne. Na pytania, czego potrzebujemy powinna odpowiadać przyjęta strategia. W niej bowiem znajduje się nie tylko ocenę zagrożeń, ale też sposoby przeciwstawienia się zagrożeniom. Tak więc przeprowadzając Strategiczny Przegląd Obronny ustalamy, czy dysponujemy potencjałem i możliwościami wykonania przyjętego w strategii zamiaru obronnego. 

Pełnomocnik ministra ON ds. SPO wiceminister Tomasz Szatkowski mówi: „Fundamentem dobrej strategii jest odpowiednie rozpoznanie otoczenia i uwarunkowań”. Rzeczywiście trudno zbudować strategię obrony kraju, jeśli nie zostaną rozpoznane wszystkie uwarunkowania i zagrożenia. Jednak zwróćmy uwagę na kwestię tej „dobrej strategii” i zapytajmy: czy MON taką strategię posiada?
Na stronie MON w zakładce „Planowanie Obronne” można znaleźć obrazek pt. HIERARCHIA ZASADNICZYCH, NARODOWYCH DOKUMENTÓW DOTYCZĄCYCH OBRONNOŚCI. Zależności tych dokumentów zostały opracowane przez podległy wiceministrowi Szatkowskiemu Departament Strategii i Planowania Obronnego. Można tam zauważyć, że jako zasadniczy dla systemu obronnego dokument wskazuje się „Strategię Bezpieczeństwa Narodowego RP” i jako dokument wykonawczy „Strategię Rozwoju systemu Bezpieczeństwa Narodowego RP 2022”. 

Widzimy, że na tej podstawie wydano „Polityczno- Strategiczną Dyrektywę Obronną RP”, a MON sformułował wytyczne w sprawie planowania i programowania obronnego na dziesięcioletni okres planistyczny, a także wydaje roczne wytyczne działalności resortu obrony. Zaprezentowana „Hierarchia” w jednoznaczny sposób wskazuje, jakie są podstawy działań MON – jest to „Strategia Bezpieczeństwa…” i związana z nią „Strategia Rozwoju…”.

Tych dokumentów - mimo ich znaczenia - na stronie MON nie ma. Można je natomiast znaleźć na stronie Biura Bezpieczeństwa Narodowego (zakładka: AKTY PRAWNE I DOKUMENTY STRATEGICZNE). Tam, w przypadku obowiązującej wg MON „Strategii Bezpieczeństwa Narodowego RP” dowiadujemy się, że ją zatwierdził „Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski 5 listopada 2014 r.” Natomiast, co do „Strategii Rozwoju systemu Bezpieczeństwa Narodowego RP 2022”, że została: „przyjęta uchwałą Rady Ministrów z dnia 9 kwietnia 2013 r.”. 

Oba podstawowe dokumenty strategiczne MON zostały opracowane i przyjęte, gdy prezydentem był Bronisław Komorowski, a premierem rządu Donald Tusk. Od końca 2015 r. prezydentem jest Andrzej Duda, mamy rząd premier Beaty Szydło, a ministrem obrony jest Antoni Macierewicz i mamy koniec sierpnia 2017 r. 

Nie wydaje się, aby otrzymane w spadku platformiane strategie można byłoby klasyfikować jako dobre. Powstaje więc zagadka, jaką strategią posłużył się MON przeprowadzając Strategiczny Przegląd Obronny?

Romulad Szeremietiew



 

Polecane
Emerytury
Stażowe