Romuald Szeremietiew: Mamy przegląd strategiczny, hura!

W MON przeprowadzono Strategiczny Przegląd Obronny. Według deklaracji kierownictwa resortu głównym celem SPO było określenie kierunków rozwoju systemu obronnego tak, aby zapewnić Polsce zdolność także samodzielnej obrony. Jednak MON nie przedstawił żadnych analiz dotyczących kosztów realizacji wniosków z SPO, nie znamy wieloletniej prognozy budżetu MON, która pokazywałaby wysokość środków przeznaczonych na ten cel. Nie podano informacji dotyczących planowanego harmonogramu wdrażania rekomendacji z SPO, nie wskazano wniosków, które MON będzie traktował priorytetowo. Raport SPO, wg MON najważniejszy dokument strategiczny (?), jest tajny i nie będzie przedmiotem analiz i debat w przestrzeni publicznej.
 Romuald Szeremietiew: Mamy przegląd strategiczny, hura!
/ screen YT

Jak wskazuje nazwa Strategiczny Przegląd Obronny powinien być przebadaniem zdolności obronnych państwa, w tym stanu sił zbrojnych, w skali strategicznej. Ma ustalić, czy państwo dysponuje potencjałem zapewniającym obronę. Żeby jednak móc to stwierdzić trzeba wiedzieć jak będziemy się bronić, co do obrony kraju będzie nam potrzebne. Na pytania, czego potrzebujemy powinna odpowiadać przyjęta strategia. W niej bowiem znajduje się nie tylko ocenę zagrożeń, ale też sposoby przeciwstawienia się zagrożeniom. Tak więc przeprowadzając Strategiczny Przegląd Obronny ustalamy, czy dysponujemy potencjałem i możliwościami wykonania przyjętego w strategii zamiaru obronnego. 

Pełnomocnik ministra ON ds. SPO wiceminister Tomasz Szatkowski mówi: „Fundamentem dobrej strategii jest odpowiednie rozpoznanie otoczenia i uwarunkowań”. Rzeczywiście trudno zbudować strategię obrony kraju, jeśli nie zostaną rozpoznane wszystkie uwarunkowania i zagrożenia. Jednak zwróćmy uwagę na kwestię tej „dobrej strategii” i zapytajmy: czy MON taką strategię posiada?
Na stronie MON w zakładce „Planowanie Obronne” można znaleźć obrazek pt. HIERARCHIA ZASADNICZYCH, NARODOWYCH DOKUMENTÓW DOTYCZĄCYCH OBRONNOŚCI. Zależności tych dokumentów zostały opracowane przez podległy wiceministrowi Szatkowskiemu Departament Strategii i Planowania Obronnego. Można tam zauważyć, że jako zasadniczy dla systemu obronnego dokument wskazuje się „Strategię Bezpieczeństwa Narodowego RP” i jako dokument wykonawczy „Strategię Rozwoju systemu Bezpieczeństwa Narodowego RP 2022”. 

Widzimy, że na tej podstawie wydano „Polityczno- Strategiczną Dyrektywę Obronną RP”, a MON sformułował wytyczne w sprawie planowania i programowania obronnego na dziesięcioletni okres planistyczny, a także wydaje roczne wytyczne działalności resortu obrony. Zaprezentowana „Hierarchia” w jednoznaczny sposób wskazuje, jakie są podstawy działań MON – jest to „Strategia Bezpieczeństwa…” i związana z nią „Strategia Rozwoju…”.

Tych dokumentów - mimo ich znaczenia - na stronie MON nie ma. Można je natomiast znaleźć na stronie Biura Bezpieczeństwa Narodowego (zakładka: AKTY PRAWNE I DOKUMENTY STRATEGICZNE). Tam, w przypadku obowiązującej wg MON „Strategii Bezpieczeństwa Narodowego RP” dowiadujemy się, że ją zatwierdził „Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski 5 listopada 2014 r.” Natomiast, co do „Strategii Rozwoju systemu Bezpieczeństwa Narodowego RP 2022”, że została: „przyjęta uchwałą Rady Ministrów z dnia 9 kwietnia 2013 r.”. 

Oba podstawowe dokumenty strategiczne MON zostały opracowane i przyjęte, gdy prezydentem był Bronisław Komorowski, a premierem rządu Donald Tusk. Od końca 2015 r. prezydentem jest Andrzej Duda, mamy rząd premier Beaty Szydło, a ministrem obrony jest Antoni Macierewicz i mamy koniec sierpnia 2017 r. 

Nie wydaje się, aby otrzymane w spadku platformiane strategie można byłoby klasyfikować jako dobre. Powstaje więc zagadka, jaką strategią posłużył się MON przeprowadzając Strategiczny Przegląd Obronny?

Romulad Szeremietiew


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Rosja ogranicza możliwość kandydowania w wyborach z ostatniej chwili
Rosja ogranicza możliwość kandydowania w wyborach

Duma Państwowa, czyli niższa izba parlamentu Rosji, postanowiła w poniedziałek, ze obywatele Rosji, którzy zostali wpisani przez władze na listę tzw. agentów zagranicznych, nie będą mogli kandydować na żadne stanowiska w wyborach na szczeblu federalnym i lokalnym.

Były pełnomocnik sędziego, który uciekł na Białoruś: Nie reprezentuję go od 2022 r., widziałem go w TVN, obok polityków PO i sędziów Iustitii z ostatniej chwili
Były pełnomocnik sędziego, który uciekł na Białoruś: Nie reprezentuję go od 2022 r., widziałem go w TVN, obok polityków PO i sędziów Iustitii

Na konferencji prasowej w Mińsku polski sędzia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie Tomasz Szmydt zwrócił się z prośbą o udzielenie azylu politycznego na Białorusi. Sędzia bywał rozmówcą TVN24 i Wyborczej, będąc swego rodzaju "świadkiem koronnym" ws. tzw. "afery hejterskiej". Teraz do sprawy odniósł się mec. Bartosz Lewandowski, który dawniej był jego pełnomocnikiem.

Nieoficjalnie: Ambasador Francji będzie obecny na inauguracji Putina z ostatniej chwili
Nieoficjalnie: Ambasador Francji będzie obecny na inauguracji Putina

Ambasador Francji w Rosji będzie obecny na inauguracji kolejnej prezydenckiej kadencji Władimira Putina - poinformowała w poniedziałek agencja Reutera za francuskimi źródłami dyplomatycznymi. Wcześniej Niemcy powiadomiły, że nie wyślą swojego reprezentanta na to wydarzenie.

Rafał Trzaskowski zapowiada zmiany ws. płatnego parkowania polityka
Rafał Trzaskowski zapowiada zmiany ws. płatnego parkowania

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski powiedział w poniedziałek, że będzie rekomendował wprowadzenie płatnego parkowania w śródmiejskiej strefie w weekendy.

Protasiewicz do Kierwińskiego: Już godzinę czekam na twoich chłopaków z ostatniej chwili
Protasiewicz do Kierwińskiego: "Już godzinę czekam na twoich chłopaków"

"Hej @MKierwinski! Z kolegami czekamy na pozwy! pospiesz się, bo …sam wiesz, co będzie się działo" - pisze w mediach społecznościowych do Marcina Kierwińskiego były wicewojewoda dolnośląski Jacek Protasiewicz.

Xi Jinping we Francji: Europa jest dla Chin priorytetem z ostatniej chwili
Xi Jinping we Francji: Europa jest dla Chin priorytetem

Przywódca Chin Xi Jinping gości dzisiaj w Paryżu, gdzie spotyka się z prezydentem Francji Emmanuelem Macronem i szefową Komisji Europejskiej Ursulą von der Leyen.

Sędziowski świadek koronny TVN uciekł na Białoruś. Ze strony Iustitia.pl zniknęły artykuły na jego temat Wiadomości
Sędziowski "świadek koronny" TVN uciekł na Białoruś. Ze strony Iustitia.pl zniknęły artykuły na jego temat

Na konferencji prasowej w Mińsku polski sędzia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie Tomasz Szmydt zwrócił się z prośbą o udzielenie azylu politycznego na Białorusi. Sędzia bywał rozmówcą TVN24 i Wyborczej, będąc swego rodzaju "świadkiem koronnym" ws. tzw. "afery hejterskiej". Tymczasem na stronie Stowarzyszenia Sędziów "Iustitia" zniknęły artykuły na jego temat.

Niepokojące doniesienia z granicy. Straż Graniczna wydała komunikat z ostatniej chwili
Niepokojące doniesienia z granicy. Straż Graniczna wydała komunikat

Straż Graniczna regularnie publikuje raporty dotyczące wydarzeń na granicy polsko-białoruskiej.

Von der Leyen: Zamykamy procedurę z art. 7 wobec Polski z ostatniej chwili
Von der Leyen: Zamykamy procedurę z art. 7 wobec Polski

Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen oświadczyła w poniedziałek, że po ponad sześciu latach procedurę z art. 7 wobec Polski można zamknąć. Dla Polski rozpoczyna się nowy rozdział; gratuluję premierowi Donaldowi Tuskowi i jego rządowi - zaznaczyła.

Burza w Polsacie. Miszczak nie wytrzymał: „Nie będziemy tak rozmawiać” z ostatniej chwili
Burza w Polsacie. Miszczak nie wytrzymał: „Nie będziemy tak rozmawiać”

W ostatnim czasie zawrzało wokół Polsatu. Edward Miszczak zabrał głos.

REKLAMA

Romuald Szeremietiew: Mamy przegląd strategiczny, hura!

W MON przeprowadzono Strategiczny Przegląd Obronny. Według deklaracji kierownictwa resortu głównym celem SPO było określenie kierunków rozwoju systemu obronnego tak, aby zapewnić Polsce zdolność także samodzielnej obrony. Jednak MON nie przedstawił żadnych analiz dotyczących kosztów realizacji wniosków z SPO, nie znamy wieloletniej prognozy budżetu MON, która pokazywałaby wysokość środków przeznaczonych na ten cel. Nie podano informacji dotyczących planowanego harmonogramu wdrażania rekomendacji z SPO, nie wskazano wniosków, które MON będzie traktował priorytetowo. Raport SPO, wg MON najważniejszy dokument strategiczny (?), jest tajny i nie będzie przedmiotem analiz i debat w przestrzeni publicznej.
 Romuald Szeremietiew: Mamy przegląd strategiczny, hura!
/ screen YT

Jak wskazuje nazwa Strategiczny Przegląd Obronny powinien być przebadaniem zdolności obronnych państwa, w tym stanu sił zbrojnych, w skali strategicznej. Ma ustalić, czy państwo dysponuje potencjałem zapewniającym obronę. Żeby jednak móc to stwierdzić trzeba wiedzieć jak będziemy się bronić, co do obrony kraju będzie nam potrzebne. Na pytania, czego potrzebujemy powinna odpowiadać przyjęta strategia. W niej bowiem znajduje się nie tylko ocenę zagrożeń, ale też sposoby przeciwstawienia się zagrożeniom. Tak więc przeprowadzając Strategiczny Przegląd Obronny ustalamy, czy dysponujemy potencjałem i możliwościami wykonania przyjętego w strategii zamiaru obronnego. 

Pełnomocnik ministra ON ds. SPO wiceminister Tomasz Szatkowski mówi: „Fundamentem dobrej strategii jest odpowiednie rozpoznanie otoczenia i uwarunkowań”. Rzeczywiście trudno zbudować strategię obrony kraju, jeśli nie zostaną rozpoznane wszystkie uwarunkowania i zagrożenia. Jednak zwróćmy uwagę na kwestię tej „dobrej strategii” i zapytajmy: czy MON taką strategię posiada?
Na stronie MON w zakładce „Planowanie Obronne” można znaleźć obrazek pt. HIERARCHIA ZASADNICZYCH, NARODOWYCH DOKUMENTÓW DOTYCZĄCYCH OBRONNOŚCI. Zależności tych dokumentów zostały opracowane przez podległy wiceministrowi Szatkowskiemu Departament Strategii i Planowania Obronnego. Można tam zauważyć, że jako zasadniczy dla systemu obronnego dokument wskazuje się „Strategię Bezpieczeństwa Narodowego RP” i jako dokument wykonawczy „Strategię Rozwoju systemu Bezpieczeństwa Narodowego RP 2022”. 

Widzimy, że na tej podstawie wydano „Polityczno- Strategiczną Dyrektywę Obronną RP”, a MON sformułował wytyczne w sprawie planowania i programowania obronnego na dziesięcioletni okres planistyczny, a także wydaje roczne wytyczne działalności resortu obrony. Zaprezentowana „Hierarchia” w jednoznaczny sposób wskazuje, jakie są podstawy działań MON – jest to „Strategia Bezpieczeństwa…” i związana z nią „Strategia Rozwoju…”.

Tych dokumentów - mimo ich znaczenia - na stronie MON nie ma. Można je natomiast znaleźć na stronie Biura Bezpieczeństwa Narodowego (zakładka: AKTY PRAWNE I DOKUMENTY STRATEGICZNE). Tam, w przypadku obowiązującej wg MON „Strategii Bezpieczeństwa Narodowego RP” dowiadujemy się, że ją zatwierdził „Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski 5 listopada 2014 r.” Natomiast, co do „Strategii Rozwoju systemu Bezpieczeństwa Narodowego RP 2022”, że została: „przyjęta uchwałą Rady Ministrów z dnia 9 kwietnia 2013 r.”. 

Oba podstawowe dokumenty strategiczne MON zostały opracowane i przyjęte, gdy prezydentem był Bronisław Komorowski, a premierem rządu Donald Tusk. Od końca 2015 r. prezydentem jest Andrzej Duda, mamy rząd premier Beaty Szydło, a ministrem obrony jest Antoni Macierewicz i mamy koniec sierpnia 2017 r. 

Nie wydaje się, aby otrzymane w spadku platformiane strategie można byłoby klasyfikować jako dobre. Powstaje więc zagadka, jaką strategią posłużył się MON przeprowadzając Strategiczny Przegląd Obronny?

Romulad Szeremietiew



Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe