Benzyna po 11 złotych. UE szykuje potężne uderzenie w kieszenie Polaków

Gigantyczny wzrost cen paliw, ogrzewania i gazu. Nowy system handlu uprawnieniami do emisji CO2 ETS-2 już w drodze – regulacje mają zacząć obowiązywać od 2027 roku i potężnie uderzą w kieszenie Polaków.
Tankowanie pojazdu, zdjęcie poglądowe Benzyna po 11 złotych. UE szykuje potężne uderzenie w kieszenie Polaków
Tankowanie pojazdu, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • ETS-2 to nowy podatek klimatyczny, który obejmie m.in. paliwa i ogrzewanie – także w prywatnych domach.
  • Dla przeciętnej rodziny koszty mogą wzrosnąć nawet o kilkanaście tysięcy złotych rocznie do 2050 roku – zwłaszcza przy korzystaniu z węgla.
  • Wzrosną również ceny paliw, nawet do 11 zł za litr.
  • Polacy poniosą wyższe koszty niż mieszkańcy cieplejszych krajów UE.
  • Nowe przepisy mają wejść w życie w 2027 roku, a ich wdrożenie już trwa – mimo rosnącego niepokoju społecznego.

 

Droższe paliwa, ogrzewanie i gaz. ETS-2 już w drodze

Unia Europejska nie ustaje w przygotowaniach rewolucji, która – pod płaszczykiem walki ze zmianami klimatu – oznacza poważne podwyżki dla milionów obywateli. Nowy system ETS-2 obejmie codzienne wydatki Polaków: od tankowania auta, po ogrzewanie domu. Efekt? Olbrzymi wzrost kosztów życia, który Polacy odczują już w najbliższych latach.

 

Co to jest ETS-2 i jak działa?

ETS-2, czyli nowy system handlu uprawnieniami do emisji CO2, to rozszerzenie istniejącego już unijnego mechanizmu (ETS). O ile dotychczas obejmował on głównie przemysł i energetykę, teraz wchodzi w życie jego druga wersja – obejmująca transport drogowy, budynki mieszkalne, handlowe i usługowe, a także inne sektory korzystające z paliw kopalnych, takich jak gaz i węgiel.

Podstawowa zasada systemu jest prosta: kto zanieczyszcza, ten płaci. Firmy i dostawcy paliw będą musieli kupować specjalne uprawnienia do emisji CO2, co przełoży się na wyższe ceny dla konsumentów.

 

Jakie będą podwyżki dla przeciętnej rodziny?

Raport ekspertów – Wandy Buk i Marcina Izdebskiego – nie pozostawia złudzeń: polskie gospodarstwa domowe są jednymi z najbardziej narażonych na wzrost kosztów. Dlaczego? Bo Polska zużywa najwięcej węgla do ogrzewania i ma duże zapotrzebowanie na ciepło.

Do 2030 roku średnia polska rodzina może zapłacić dodatkowo:

  • +2985 zł rocznie, jeśli korzysta z węgla,
  • +145 zł rocznie, jeśli używa gazu ziemnego.

Do 2040 roku średnia polska rodzina może zapłacić dodatkowo:

  • +25 738 zł rocznie, jeśli korzysta z węgla,
  • +9647 zł rocznie, jeśli używa gazu ziemnego.

Do 2050 roku średnia polska rodzina może zapłacić dodatkowo:

  • +26 592 zł rocznie, jeśli korzysta z węgla,
  • +16 346 zł rocznie, jeśli używa gazu ziemnego.

Najwyższe koszty systemu ETS-2 będą ponosili mieszkańcy najstarszych, nieocieplonych budynków jednorodzinnych.

 

Kosmiczne ceny paliw

Na nowych regulacjach drastycznie ucierpi również transport – ceny paliw takich jak benzyna, diesel czy LPG mają znacząco wzrosnąć.

Jak podaje portal forsal.pl, dodatkowy koszt netto paliw transportowych będzie się zwiększał następująco [zł/l]:

Diesel

  • wzrost o 0,65 zł do 2030 r.
  • wzrost o 3,41 zł do 2040 r.
  • wzrost o 5,77 zł do 2050 r.


Benzyna

  • wzrost o 0,54 zł do 2030 r.
  • wzrost o 2,84 zł do 2040 r.
  • wzrost o 4,80 zł do 2050 r.


LPG

  • wzrost o 0,38 zł do 2030 r.
  • wzrost o 1,99 zł do 2040 r.
  • wzrost o 4,80 zł do 2050 r.

Finalnie ceny paliw mogą przedstawiać się następująco: benzyna – 11,61 (zł/l), olej napędowy – 11,76 (zł/l), LPG – 7,82 (zł/l).

 

Polska najbardziej poszkodowana?

Nowy system będzie działał jednakowo we wszystkich krajach UE, niezależnie od poziomu zarobków, klimatu czy struktury gospodarki. Dla Polski oznacza to duży problem – nasze potrzeby grzewcze są większe niż w ciepłych krajach południowej Europy, a dochody mieszkańców – znacznie niższe.

 

Kiedy ETS-2 wejdzie w życie?

Nowe regulacje mają zacząć obowiązywać od 2027 roku. Obecnie w Ministerstwie Klimatu i Środowiska trwają prace nad wdrożeniem dyrektywy do polskiego prawa. Zgodnie z unijnym prawem Polska musi dostosować się do nowych zasad – w przeciwnym razie grożą jej wysokie kary finansowe.

 

"Drapieżny Zielony (nie)Ład" – raport na zlecenie NSZZ ''Solidarność''

"Drapieżny Zielony (nie)Ład" to pierwszy w Polsce raport na temat skutków wprowadzenia w państwach członkowskich UE polityki klimatycznej w obecnym kształcie. Raport powstał na zlecenie NSZZ "Solidarność", a opracował go zespół cenionych, niezależnych ekspertów zajmujących się polityką klimatyczną z różnych perspektyw.

W pracach nad raportem brali udział: prof. Witold Modzelewski, prof. Ryszard Piotrowski, prof. Maciej Chorowski, prof. Iwona Jelonek, prof. Władysław Mielczarski, prof. dr hab. inż. Ziemowit Malecha, dr Alina Landowska, dr Katarzyna Obłąkowska, Tomasz Cukiernik, Marek Lachowicz, Katarzyna Wawrzonkiewicz i Cezary Wincenciak. Raport powstał pod redakcją dr. Artura Bartoszewicza.

Autorzy doszli do wniosku, że polityka tzw. Zielonego Ładu przyniesie negatywne skutki dla Polski w wielu obszarach. ''Zarówno koncepcja Europejskiego Zielonego Ładu, jak i służące do jej realizacji istotne rozwiązania szczegółowe są niezgodne z postanowieniami Konstytucji RP" – dowodzi prof. dr hab. Ryszard Piotrowski.

"Polacy nie popierają Europejskiego Zielonego Ładu w kształcie znanym w kwietniu 2024 r. Odrzucają większość z 21 rozwiązań tej polityki. Jest to dowód na autokratyczność, a nie demokratyczność działań władz europejskich" – wykazuje z kolei dr Katarzyna Obłąkowska.

Prof. dr hab. Witold Modzelewski i mgr Katarzyna Wawrzonkiewicz dowodzą z kolei, że polski system podatkowy nie jest gotowy na implementację Zielonego Ładu i Paktu Klimatycznego w wyznaczonych przez UE ramach czasowych. "Wprowadzenie opisanych ograniczeń i nakazów będzie skutkować drastycznym wzrostem wydatków budżetowych przy jednoczesnym zubożeniu społeczeństwa i podatników prowadzących działalność gospodarczą (rolniczą i pozarolniczą), a przede wszystkim spadkiem wpływów z najważniejszych podatków" – piszą.

"Europejski Zielony Ład to próba znaczącego przekształcenia europejskiej gospodarki oraz wzorców konsumpcji. Wiąże się to z fundamentalną przebudową europejskiego systemu energetycznego oraz restrukturyzacją relacji między UE a jej partnerami handlowymi. Wymaga to ustalenia nowych priorytetów międzynarodowej polityki gospodarczej Europy" – to wnioski Marka Lachowicza.

Cały raport w najnowszej wersji dostępny jest pod adresem: www.preczzzielonymladem.pl/raport

Drukowaną wersję raportu można zaś kupić poprzez stronę: www.solidarnosc.sklep.pl


 

POLECANE
Niemiecki historyk: Niemiecki rząd by upadł gdyby przyznał Polsce reparacje z ostatniej chwili
Niemiecki historyk: Niemiecki rząd by upadł gdyby przyznał Polsce reparacje

– Chyba państwa niemieckiego nie stać na to, żeby płacić takie niebotyczne sumy. Politycznie to też jest nie do przeforsowania. Każdy rząd niemiecki by upadł, gdyby przyznał Polsce wielkie, wielomiliardowe odszkodowania – mówił w rozmowie z Magdaleną Rigamonti kontrowersyjny niemiecki historyk, dyrektor Niemieckiego Instytutu Spraw Polskich w Darmstadt prof. Peter Oliver Loew.

Ważny komunikat dla mieszkańców Gdańska z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Gdańska

Od poniedziałku 24 listopada do piątku 28 listopada na terenie Gdańska będą rozlegać się głośne syreny alarmowe. Urzędnicy uspokajają – to tylko planowe testy związane z montażem nowych urządzeń ostrzegawczych na budynkach Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej oraz jednostkach ratowniczo-gaśniczych.

Plan pokojowy ws. wojny na Ukrainie. Kreml zabiera głos z ostatniej chwili
Plan pokojowy ws. wojny na Ukrainie. Kreml zabiera głos

Rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow poinformował w piątek, że rosyjskie władze nie otrzymały amerykańskiego 28-punktowego planu zakończenia wojny na Ukrainie, a Moskwa o szczegółach dowiaduje się z prasy. Podkreślił jednocześnie, że kontakty Rosji z USA są kontynuowane.

Znana polityk pisze o nawrocie choroby. Rak niestety znowu zaatakował Wiadomości
Znana polityk pisze o nawrocie choroby. "Rak niestety znowu zaatakował"

Katarzyna Piekarska poinformowała, że rak piersi, z którym zmaga się od 2022 r., nawrócił. Jednak poseł pozostaje w dobrym nastroju i podkreśla, że dzięki regularnym badaniom choroba została wykryta wcześnie, co pozwoliło natychmiast rozpocząć leczenie. Polityk KO poinformowała też, że dołącza także do grona Amazonek.

Niemiecki gwiazdor Dieter Bohlen (Modern Talking): „Rosja i Niemcy były drużyną marzeń” z ostatniej chwili
Niemiecki gwiazdor Dieter Bohlen (Modern Talking): „Rosja i Niemcy były drużyną marzeń”

Słynny niemiecki muzyk Dieter Bohlen udzielił wywiadu, w którym skrytykował politykę władz, m.in. podejście do Rosji, politykę socjalną oraz niemiecką gospodarkę. W rozmowie opublikowanej przez kanał „Kettner-Edelmetalle” na Youtubie padły także słowa o tym, że „Rosja i Niemcy były drużyną marzeń”.

Fala oburzenia w sieci po przegłosowaniu projektu Gawkowskiego: Cenzura w internecie coraz bliżej Wiadomości
Fala oburzenia w sieci po przegłosowaniu "projektu Gawkowskiego": "Cenzura w internecie coraz bliżej"

Po uchwaleniu nowelizacji o "blokowaniu nielegalnych treści w internecie" radości nie krył wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, komentując, że dzięki niej internet będzie bezpieczniejszym miejscem, a użytkownicy ''będą mieli silniejszą pozycję, kiedy platformy zdecydują się usunąć ich materiały''. Opozycja od dawna jednak przestrzega przed tym pomysłem. "Koalicja 13 grudnia właśnie otworzyła furtkę do cenzury w sieci. DSA to realne zagrożenie dla wolności słowa. Powiedz STOP zanim będzie za późno" – czytamy we wpisie PiS.

W Berlinie o bezpieczeństwie Europy bez udziału Polski tylko u nas
W Berlinie o bezpieczeństwie Europy bez udziału Polski

Berlińska Konferencja Bezpieczeństwa 2025 stała się jednym z najważniejszych miejsc debaty o przyszłości europejskiej obronności. W centrum rozmów znalazły się rola USA, ambicje Niemiec oraz zmieniający się układ sił w NATO. Uwagę zwraca jednak nie tylko treść wystąpień, lecz także fakt, że w dyskusji o kluczowych kierunkach bezpieczeństwa Europy zabrakło przedstawicieli Polski — mimo jej rosnących inwestycji obronnych i znaczenia w regionie. Ekspert Instytutu Sobieskiego Sebastian Meitz analizuje, jak ta nieobecność wpisuje się w szerszy kontekst zmian geopolitycznych oraz jak może wpłynąć na przyszłą pozycję Warszawy w NATO.

Bruksela: Komisja Europejska pozwała Polskę do TSUE z ostatniej chwili
Bruksela: Komisja Europejska pozwała Polskę do TSUE

Komisja Europejska poinformowała w piątek o skierowaniu skargi na Polskę do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Fala entuzjazmu po przemówieniu ambasadora USA Thomasa Rose’a ws. Polski z ostatniej chwili
Fala entuzjazmu po przemówieniu ambasadora USA Thomasa Rose’a ws. Polski

Mocne wystąpienie ambasadora USA w Polsce Thomasa Rose’a podczas konferencji IJL International Conference w Warszawie wywołało szeroki odzew internautów w sieci. 

Nowa prowokacja na kolei? Wielkopolska: Znaleziono ślepe naboje karabinowe na torach z ostatniej chwili
Nowa prowokacja na kolei? Wielkopolska: Znaleziono ślepe naboje karabinowe na torach

Na remontowanym odcinku torów kolejowych w okolicach Ostrowa Wielkopolskiego pracownicy PKP natrafili na ślepe naboje karabinowe. Policja zabezpieczyła teren i poinformowała w komunikacie, że mogło to być celowe działanie mające sprawdzić reakcję służb.

REKLAMA

Benzyna po 11 złotych. UE szykuje potężne uderzenie w kieszenie Polaków

Gigantyczny wzrost cen paliw, ogrzewania i gazu. Nowy system handlu uprawnieniami do emisji CO2 ETS-2 już w drodze – regulacje mają zacząć obowiązywać od 2027 roku i potężnie uderzą w kieszenie Polaków.
Tankowanie pojazdu, zdjęcie poglądowe Benzyna po 11 złotych. UE szykuje potężne uderzenie w kieszenie Polaków
Tankowanie pojazdu, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • ETS-2 to nowy podatek klimatyczny, który obejmie m.in. paliwa i ogrzewanie – także w prywatnych domach.
  • Dla przeciętnej rodziny koszty mogą wzrosnąć nawet o kilkanaście tysięcy złotych rocznie do 2050 roku – zwłaszcza przy korzystaniu z węgla.
  • Wzrosną również ceny paliw, nawet do 11 zł za litr.
  • Polacy poniosą wyższe koszty niż mieszkańcy cieplejszych krajów UE.
  • Nowe przepisy mają wejść w życie w 2027 roku, a ich wdrożenie już trwa – mimo rosnącego niepokoju społecznego.

 

Droższe paliwa, ogrzewanie i gaz. ETS-2 już w drodze

Unia Europejska nie ustaje w przygotowaniach rewolucji, która – pod płaszczykiem walki ze zmianami klimatu – oznacza poważne podwyżki dla milionów obywateli. Nowy system ETS-2 obejmie codzienne wydatki Polaków: od tankowania auta, po ogrzewanie domu. Efekt? Olbrzymi wzrost kosztów życia, który Polacy odczują już w najbliższych latach.

 

Co to jest ETS-2 i jak działa?

ETS-2, czyli nowy system handlu uprawnieniami do emisji CO2, to rozszerzenie istniejącego już unijnego mechanizmu (ETS). O ile dotychczas obejmował on głównie przemysł i energetykę, teraz wchodzi w życie jego druga wersja – obejmująca transport drogowy, budynki mieszkalne, handlowe i usługowe, a także inne sektory korzystające z paliw kopalnych, takich jak gaz i węgiel.

Podstawowa zasada systemu jest prosta: kto zanieczyszcza, ten płaci. Firmy i dostawcy paliw będą musieli kupować specjalne uprawnienia do emisji CO2, co przełoży się na wyższe ceny dla konsumentów.

 

Jakie będą podwyżki dla przeciętnej rodziny?

Raport ekspertów – Wandy Buk i Marcina Izdebskiego – nie pozostawia złudzeń: polskie gospodarstwa domowe są jednymi z najbardziej narażonych na wzrost kosztów. Dlaczego? Bo Polska zużywa najwięcej węgla do ogrzewania i ma duże zapotrzebowanie na ciepło.

Do 2030 roku średnia polska rodzina może zapłacić dodatkowo:

  • +2985 zł rocznie, jeśli korzysta z węgla,
  • +145 zł rocznie, jeśli używa gazu ziemnego.

Do 2040 roku średnia polska rodzina może zapłacić dodatkowo:

  • +25 738 zł rocznie, jeśli korzysta z węgla,
  • +9647 zł rocznie, jeśli używa gazu ziemnego.

Do 2050 roku średnia polska rodzina może zapłacić dodatkowo:

  • +26 592 zł rocznie, jeśli korzysta z węgla,
  • +16 346 zł rocznie, jeśli używa gazu ziemnego.

Najwyższe koszty systemu ETS-2 będą ponosili mieszkańcy najstarszych, nieocieplonych budynków jednorodzinnych.

 

Kosmiczne ceny paliw

Na nowych regulacjach drastycznie ucierpi również transport – ceny paliw takich jak benzyna, diesel czy LPG mają znacząco wzrosnąć.

Jak podaje portal forsal.pl, dodatkowy koszt netto paliw transportowych będzie się zwiększał następująco [zł/l]:

Diesel

  • wzrost o 0,65 zł do 2030 r.
  • wzrost o 3,41 zł do 2040 r.
  • wzrost o 5,77 zł do 2050 r.


Benzyna

  • wzrost o 0,54 zł do 2030 r.
  • wzrost o 2,84 zł do 2040 r.
  • wzrost o 4,80 zł do 2050 r.


LPG

  • wzrost o 0,38 zł do 2030 r.
  • wzrost o 1,99 zł do 2040 r.
  • wzrost o 4,80 zł do 2050 r.

Finalnie ceny paliw mogą przedstawiać się następująco: benzyna – 11,61 (zł/l), olej napędowy – 11,76 (zł/l), LPG – 7,82 (zł/l).

 

Polska najbardziej poszkodowana?

Nowy system będzie działał jednakowo we wszystkich krajach UE, niezależnie od poziomu zarobków, klimatu czy struktury gospodarki. Dla Polski oznacza to duży problem – nasze potrzeby grzewcze są większe niż w ciepłych krajach południowej Europy, a dochody mieszkańców – znacznie niższe.

 

Kiedy ETS-2 wejdzie w życie?

Nowe regulacje mają zacząć obowiązywać od 2027 roku. Obecnie w Ministerstwie Klimatu i Środowiska trwają prace nad wdrożeniem dyrektywy do polskiego prawa. Zgodnie z unijnym prawem Polska musi dostosować się do nowych zasad – w przeciwnym razie grożą jej wysokie kary finansowe.

 

"Drapieżny Zielony (nie)Ład" – raport na zlecenie NSZZ ''Solidarność''

"Drapieżny Zielony (nie)Ład" to pierwszy w Polsce raport na temat skutków wprowadzenia w państwach członkowskich UE polityki klimatycznej w obecnym kształcie. Raport powstał na zlecenie NSZZ "Solidarność", a opracował go zespół cenionych, niezależnych ekspertów zajmujących się polityką klimatyczną z różnych perspektyw.

W pracach nad raportem brali udział: prof. Witold Modzelewski, prof. Ryszard Piotrowski, prof. Maciej Chorowski, prof. Iwona Jelonek, prof. Władysław Mielczarski, prof. dr hab. inż. Ziemowit Malecha, dr Alina Landowska, dr Katarzyna Obłąkowska, Tomasz Cukiernik, Marek Lachowicz, Katarzyna Wawrzonkiewicz i Cezary Wincenciak. Raport powstał pod redakcją dr. Artura Bartoszewicza.

Autorzy doszli do wniosku, że polityka tzw. Zielonego Ładu przyniesie negatywne skutki dla Polski w wielu obszarach. ''Zarówno koncepcja Europejskiego Zielonego Ładu, jak i służące do jej realizacji istotne rozwiązania szczegółowe są niezgodne z postanowieniami Konstytucji RP" – dowodzi prof. dr hab. Ryszard Piotrowski.

"Polacy nie popierają Europejskiego Zielonego Ładu w kształcie znanym w kwietniu 2024 r. Odrzucają większość z 21 rozwiązań tej polityki. Jest to dowód na autokratyczność, a nie demokratyczność działań władz europejskich" – wykazuje z kolei dr Katarzyna Obłąkowska.

Prof. dr hab. Witold Modzelewski i mgr Katarzyna Wawrzonkiewicz dowodzą z kolei, że polski system podatkowy nie jest gotowy na implementację Zielonego Ładu i Paktu Klimatycznego w wyznaczonych przez UE ramach czasowych. "Wprowadzenie opisanych ograniczeń i nakazów będzie skutkować drastycznym wzrostem wydatków budżetowych przy jednoczesnym zubożeniu społeczeństwa i podatników prowadzących działalność gospodarczą (rolniczą i pozarolniczą), a przede wszystkim spadkiem wpływów z najważniejszych podatków" – piszą.

"Europejski Zielony Ład to próba znaczącego przekształcenia europejskiej gospodarki oraz wzorców konsumpcji. Wiąże się to z fundamentalną przebudową europejskiego systemu energetycznego oraz restrukturyzacją relacji między UE a jej partnerami handlowymi. Wymaga to ustalenia nowych priorytetów międzynarodowej polityki gospodarczej Europy" – to wnioski Marka Lachowicza.

Cały raport w najnowszej wersji dostępny jest pod adresem: www.preczzzielonymladem.pl/raport

Drukowaną wersję raportu można zaś kupić poprzez stronę: www.solidarnosc.sklep.pl



 

Polecane
Emerytury
Stażowe