loading
Proszę czekać...
Kierowcy tirów dostają dziś do kieszeni 7-9 tysięcy. Na emeryturze - 854 zł
Opublikowano dnia 15.03.2018 13:21
Kierowcy tirów dostają miesięcznie od 7 do 9 tys. Ale jako podstawę zarabiają najniższą krajową. Reszta to diety, premia za przejechane kilometry, od frachtu. Od lat sekcja transportowców „S” domaga się zmian w systemie pracy kierowców, w tym wprowadzenia branżowej płacy minimalnej i świadczenia kompensacyjnego. O tym z przewodniczącym sekcji Tadeuszem Kucharskim rozmawia Andrzej Berezowski.

fot. Tomasz Gutry, Tygodnik Solidarność
- Kierowca wyrusza w trasę...
- Pytanie, czy będzie jeździł po Polsce, czy po Europie.

- Skupmy się na tych, którzy jeżdżą po Europie.
- Mali przewoźnicy często wysyłają kierowców z towarem na przykład do Hiszpanii. Gdy kierowca już jedzie, szukają towaru, który mógłby wziąć w drodze powrotnej. Dopóki czegoś nie znajdą, każą kierowcy czekać na przykład na parkingu pod Madrytem. Duzi przewoźnicy są lepiej zorganizowani.

- Co się dzieje z takimi kierowcami?
- Kabinę traktują jak mieszkanie i miejsce pracy. Ma ona wymiary 2 na 2 metry. Nazywam ją trumną, bo kierowca ma w niej niewiele więcej miejsca niż zmarły w grobie. 90 procent pojazdów nie posiada klimatyzacji postojowej. Powoduje to, że gdy jest plus 40 stopni na dworze, kierowcy pocą się. W czasie snu kierowca szczelnie zamyka kabinę, aby go nie napadli. W kabinie kierowca stołuje się. Na kuchence gazowej podgrzewa sobie krupnik czy grochówkę. Tapicerka przesiąka zapachami związanymi z gotowaniem. Kierowca myje się, pierze swoją odzież i pościel, potem przynosi ją do kabiny, aby ją wysuszyć. Do tego dochodzi kwestia higieny osobistej. W lato pół biedy, ale zimą? Kierowca umyje włosy na stacji, a potem z mokrą głową przy minusowej temperaturze musi biec do samochodu. Kierowca po wyjeździe z Polski musi też za wszystko płacić.

- Za co na przykład?
- W Niemczech ostatnio wprowadzono opłaty za wodę pitną. Wszędzie płaci się za prysznice, za pranie (od 2 do 5 euro), posiłki, toalety.

- Czy problem spania w kabinie dotyczy tylko kierowców oczekujących na towar?
- Dotyczy każdego polskiego kierowcy. Nie wchodząc w szczegóły, kierowca ma prawo do dobowych skróconych odpoczynków, które muszą trwać nieprzerwanie 9 godzin, skróconych tygodniowych, które trwają 24 godziny, i regularnych tygodniowych wypoczynków, które powinny trwać minimum 45 godzin...



Wydarzenia
więcej
Opinie
więcej
Najnowszy numer
Związek
więcej
Wideo Adam Andruszkiewicz [K'15]: Głosowałem w obronie ministra Macierewicza i już tłumaczę dlaczego
Blogi
avatar
Ryszard
Czarnecki

Węgry kontra UE czyli złapał Kozak Tatarzyna…
Węgiersko-EPP-owski związek już dawno nie jest małżeństwem z miłości, ale z rozsądku. Tyle, że takie często trwają bardzo długo…
avatar
Jerzy
Bukowski

Jerzy Bukowski: Gowin szkodzi polskiej nauce
Apeluję do przywódcy obozu Zjednoczonej Prawicy dr. Jarosława Kaczyńskiego, aby przesunął tego szkodnika na inne stanowisko rządowe, dopóki nie rozłoży na łopatki polskiej nauki.
avatar
Ryszard
Czarnecki

Orbana nie wyrzucą z EPL, a Timmermansowi chodzi o pieniądze
Europa słabnie i dlatego powinna szukać silnych więzi transatlantyckich, a nie obrażać się Amerykę , co w Europie jest modne. Czy Donald Trump jest zainteresowany bardziej Azją? No, jego głównym konkurentem w tej chwili, na „long term”, na dłuższą metę są Chiny i to na dekady całe. Zatem siłą rzeczy chińską ekspansję geograficzną, polityczną musi ograniczyć . Ale jednak USA nie maja polityki „splendid isolation” , wycofywania się z Europy. Za prezydenta Trumpa USA podjęły decyzję o zwiększeniu liczby żołnierzy amerykańskich w Polsce. Jest szansa na stałą, a nie rotacyjną, obecność USA w naszym kraju i nie tylko w naszym kraju, także w regionie. Na bazy nie tylko w Polsce, ale także w Niemczech, więc tutaj..

Drogi Użytkowniku,

Nasz Serwis korzysta z plików cookies. Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem, przeglądanie Serwisu z otwartym komunikatem) bez zmian ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na:
• przetwarzanie danych osobowych przez Tysol Sp. z o.o. i naszych zaufanych partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć, niezależnie od zgód wyrażonych na pozostałe rodzaje przetwarzania danych. Dowiedz się więcej o zgodzie marketingowej w naszej Polityce prywatności / Cofnij zgodę.

• na zapisywanie plików cookies w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ten rodzaj plików cookies pozwala nam na dopasowanie treści dostępnych w Serwisie do Twoich preferencji, utrzymywania sesji po zalogowaniu oraz zapewnienia optymalnej funkcjonalności Serwisu. Więcej o plikach cookies i sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych dowiesz się w naszej Polityce prywatności.