"Jak tolerancyjna jest postepowa lewica?" Napięcia kulturowe

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaprasza na piąte spotkanie z cyklu dyskusji Napięcia kulturowe z udziałem artystów, pisarzy, kuratorów i myślicieli z Europy, których celem jest otwarcie nowych perspektyw w myśleniu o kwestiach dzielących współczesne społeczeństwa. Tym razem gościć będziemy Rosie Kay, Alastaira Donalda i Bronisława Wildsteina.
Tasleem Mulhall, Milczenie, 2014
Tasleem Mulhall, Milczenie, 2014 / materiały organizatora

Jak tolerancyjna jest postępowa lewica? Jak chętnie dąży do opartego na szacunku porozumienia i współistnienia z innymi, jednocześnie uznając, że istnieją między nami kulturowe napięcia? Społeczeństwo funkcjonuje najlepiej, gdy jesteśmy w stanie znaleźć wspólny język, ale polityka tożsamości stworzyła niebezpieczne i wykluczające sojusze oparte na rasie, płci oraz kulturze i religii.

Szczególnie paskudnym punktem kulminacyjnym trwającej obecnie wojny kulturowej była próba zamordowania Salmana Rushdiego przez 25-letniego amerykańskiego mężczyznę libańskiego pochodzenia. Wydarzenie to miało miejsce w piątek 12 sierpnia 2022 roku na scenie Instytutu Chautauqua w zachodnim Nowym Jorku. Rushdie miał wygłosić przemówienie o tym, że USA stanowią bezpieczne schronienie dla pisarzy na wygnaniu. Kiedy po usłyszeniu o ataku autorka bestsellerowych powieści o Harrym Potterze J.K. Rowling wyraziła swój szok na Twitterze, otrzymała odpowiedź od muzułmanina: „Nie martw się, będziesz następna”. Pisarka była adresatką licznych gróźb śmierci i napaści seksualnej aktywistów zajmujących się prawami osób trans po tym, jak wyraziła zaniepokojenie „ogromną liczbą młodych kobiet, które chcą przejść zmianę płci, a także rosnącą liczbą osób, które chcą odwrócić dokonane zmiany płci”, bo żałują chirurgicznego i hormonalnego wymazania ich żeńskiej anatomii.

Jakakolwiek krytyczna reakcja wobec islamu lub transgenderyzmu powoduje oskarżenia o islamofobię lub transfobię. Jeśli ktoś nie jest wyznawcą „odpowiedniej odmiany antyrasizmu”, uznawany jest za rasistę lub osobę przyzwalającą na rasistowskie zachowania. Od 1989 roku, kiedy ajatollah  Chomeini wydał fatwę skazującą Salmana Rushdiego na śmierć za rzekome bluźnierstwa w powieści Szatańskie wersety, obserwujemy zjawisko określone przez pisarza Kenana Malika jako „internalizacja fatwy”. Społeczeństwo ogranicza wolność wypowiedzi z obawy przed urażeniem mniejszościowych grup.

Świat sztuki szybko cenzurował, przekreślał i atakował artystów i pisarzy, którzy sprzeciwiali się polityce tożsamości lub krytykowali obecną religijną „świętą trójcę” rasy, płci i islamu. Szczególnie odczuły to radykalne feministki wykluczające osoby transpłciowe [TERF – trans-exclusionary radical feminist]. Zaproszona do udziału w debacie choreografka i tancerka Rosie Kay jest jedną z wielu artystek, które stały się ofiarą cancel culture na skutek wyrażania powszechnego poglądu, że „kobieta jest kobietą”.

Czarnoskórzy i azjatyccy pisarze, którzy odrzucają to, co czarnoskóry amerykański uczony i lingwista John McWhorter określił mianem Woke Racism, czyli „pozornie świadomego rasizmu”, są postrzegani jako zdrajcy czy „wujaszek Tom”. Tymczasem byli muzułmanie lub reformatorzy muzułmańscy krytykujący islam są postrzegani jako heretycy, apostaci i niewierni. W 1997 roku Trevor Phillips, były przewodniczący Komisji ds. Równości i Praw Człowieka (2007–2012), wprowadził do brytyjskiego słownika politycznego termin islamofobia – termin, wobec którego sam jest obecnie bardzo krytyczny.

Polityka tożsamości staje się coraz bardziej intersekcjonalna – niczym konkurs pt. „kto jest bardziej prześladowany?” pomiędzy polityką tożsamości oparta na płci, rasie, orientacji seksualnej, religii czy niepełnosprawności, gdzie to właśnie „biały mężczyzna hetero” rozumiany jest jako ostateczny symbol ucisku. Świadczy o tym np. zaproszenie przez agencję sztuki Artichoke artystów do stworzenia billboardów w odpowiedzi na hasło „biały mężczyzna hetero” [ang.: Straight White Male].

Czy polityka tożsamości działa na rzecz walki z systemowym uciskiem w świecie sztuki i społeczeństwie? A może to jedynie poboczny przekaz zmanipulowany przez media i elity dla odwrócenia naszej uwagi od rosyjskiej inwazji na Ukrainę, porażki wolnego rynku i globalnego kryzysu kosztów życia? Czy polityka tożsamości prowadzi do tworzenia dobrej sztuki? A może polityka tożsamości lub „polityka pozornie świadoma niesprawiedliwości” [ang.: woke politics] doprowadziła do — jak pisze McWhorter — „panowania kulturowego terroru”?

Podczas panelu postaramy się odpowiedzieć na te i inne ważne pytania. Poświęcimy dużo czasu na dyskusję z udziałem publiczności. Wstęp jest wolny. Spotkanie odbędzie się w Pracowni, pomieszczeniu za księgarnią Tarabuk w Zamku Ujazdowskim. Zapraszamy! 

Kuratorzy
Manick Govinda
Agnieszka Kołek


 

POLECANE
Iga Świątek w finale Cincinnati! Historyczny sukces Polki Wiadomości
Iga Świątek w finale Cincinnati! Historyczny sukces Polki

Iga Świątek po raz pierwszy w karierze awansowała do finału turnieju WTA 1000 na twardych kortach w Cincinnati. Rozstawiona z numerem trzecim polska tenisistka w półfinale wygrała z Jeleną Rybakiną z Kazachstanu (nr 9.) 7:5, 6:3.

Grafzero: Co będziemy czytać za 100 lat? z ostatniej chwili
Grafzero: Co będziemy czytać za 100 lat?

Grafzero vlog literacki zastanawia się, które współczesne książki będą czytane za 100 lat? Kto przetrwa, a kto przejdzie do historii?

Kultowy polski serial wraca po latach Wiadomości
Kultowy polski serial wraca po latach

Serial „Ranczo” może doczekać się swojego ostatniego, jedenastego sezonu. W lipcu 2025 roku ruszyły przygotowania do realizacji pięciu odcinków o życiu mieszkańców fikcyjnej gminnej miejscowości Wilkowyje.

Wiadomości
Forum w Karpaczu: Jaka przyszłość czeka Unię? Debata od "Europy Ojczyzn" po wizję superpaństwa

W obliczu narastających wyzwań, takich jak presja migracyjna, zagrożenia hybrydowe i globalna rywalizacja mocarstw, pytanie o przyszły kształt Unii Europejskiej staje się coraz bardziej palące. Czy Wspólnota powinna zacieśniać integrację, zmierzając w stronę federalnego superpaństwa, czy też powrócić do koncepcji "Europy Ojczyzn"? Na te i inne pytania odpowiedzą międzynarodowi eksperci oraz polscy politycy podczas panelu dyskusyjnego na Forum Ekonomicznym w Karpaczu.

Macron: Europa nie może okazać słabości wobec Rosji Wiadomości
Macron: Europa nie może okazać słabości wobec Rosji

Rosja nie chce pokoju, a Europa nie może wobec niej okazać słabości, bo otworzy to pole dla przyszłych konfliktów – oświadczył w niedzielę prezydent Francji Emmanuel Macron po wideokonferencji liderów państw wchodzących w skład tzw. koalicji chętnych.

Nie żyje legendarny aktor. Miał 87 lat Wiadomości
Nie żyje legendarny aktor. Miał 87 lat

W niedzielę rano odszedł Terence Stamp, jeden z najbardziej rozpoznawalnych aktorów swojego pokolenia. Miał 87 lat. Rodzina artysty w oświadczeniu dla mediów podkreśliła: „Pozostawił po sobie niezwykły dorobek, zarówno aktorski, jak i pisarski, który będzie poruszał i inspirował ludzi przez wiele lat”.

IMGW wydał nowy komunikat. Oto co nas czeka z ostatniej chwili
IMGW wydał nowy komunikat. Oto co nas czeka

Jak informuje IMGW, większość Europy będzie w obszarze podwyższonego ciśnienia, jedynie na północnym wschodzie i przejściowo nad Hiszpanią zaznaczą się niże z frontami atmosferycznymi. Polska będzie w zasięgu rozległego wyżu, którego centrum przesunie się w rejon Islandii i Grenlandii, jedynie na północnym wschodzie zaznaczy się strefa rozmywającego się frontu okluzji. Z północy w dalszym ciągu napływać będzie chłodne powietrze polarne.

Ojciec zginął ratując córki nad Bałtykiem z ostatniej chwili
Ojciec zginął ratując córki nad Bałtykiem

Dramat nad Bałtykiem. Jedna z tragedii miała miejsce w niedzielę około godziny 14 na plaży nr 64 w Stegnie, gdzie 48-letni mężczyzna próbował uratować swoje córki, porwane przez fale i prąd wsteczny.

Komunikat dla mieszkańców Lubelszczyzny z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Lubelszczyzny

W Lubelskim Centrum Konferencyjnym w Lublinie odbyło się dziś spotkanie informacyjne z samorządowcami, którego tematem była kwestia udziału w projekcie "Lubelskie bez azbestu".

Polacy bez podium w Wiśle. Żyła o krok od najlepszej trójki z ostatniej chwili
Polacy bez podium w Wiśle. Żyła o krok od najlepszej trójki

Piotr Żyła zajął czwarte miejsce, a Kamil Stoch był piąty w niedzielnym konkursie Letniej Grand Prix w Wiśle. Zwyciężył Austriak Niklas Bachlinger.

REKLAMA

"Jak tolerancyjna jest postepowa lewica?" Napięcia kulturowe

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaprasza na piąte spotkanie z cyklu dyskusji Napięcia kulturowe z udziałem artystów, pisarzy, kuratorów i myślicieli z Europy, których celem jest otwarcie nowych perspektyw w myśleniu o kwestiach dzielących współczesne społeczeństwa. Tym razem gościć będziemy Rosie Kay, Alastaira Donalda i Bronisława Wildsteina.
Tasleem Mulhall, Milczenie, 2014
Tasleem Mulhall, Milczenie, 2014 / materiały organizatora

Jak tolerancyjna jest postępowa lewica? Jak chętnie dąży do opartego na szacunku porozumienia i współistnienia z innymi, jednocześnie uznając, że istnieją między nami kulturowe napięcia? Społeczeństwo funkcjonuje najlepiej, gdy jesteśmy w stanie znaleźć wspólny język, ale polityka tożsamości stworzyła niebezpieczne i wykluczające sojusze oparte na rasie, płci oraz kulturze i religii.

Szczególnie paskudnym punktem kulminacyjnym trwającej obecnie wojny kulturowej była próba zamordowania Salmana Rushdiego przez 25-letniego amerykańskiego mężczyznę libańskiego pochodzenia. Wydarzenie to miało miejsce w piątek 12 sierpnia 2022 roku na scenie Instytutu Chautauqua w zachodnim Nowym Jorku. Rushdie miał wygłosić przemówienie o tym, że USA stanowią bezpieczne schronienie dla pisarzy na wygnaniu. Kiedy po usłyszeniu o ataku autorka bestsellerowych powieści o Harrym Potterze J.K. Rowling wyraziła swój szok na Twitterze, otrzymała odpowiedź od muzułmanina: „Nie martw się, będziesz następna”. Pisarka była adresatką licznych gróźb śmierci i napaści seksualnej aktywistów zajmujących się prawami osób trans po tym, jak wyraziła zaniepokojenie „ogromną liczbą młodych kobiet, które chcą przejść zmianę płci, a także rosnącą liczbą osób, które chcą odwrócić dokonane zmiany płci”, bo żałują chirurgicznego i hormonalnego wymazania ich żeńskiej anatomii.

Jakakolwiek krytyczna reakcja wobec islamu lub transgenderyzmu powoduje oskarżenia o islamofobię lub transfobię. Jeśli ktoś nie jest wyznawcą „odpowiedniej odmiany antyrasizmu”, uznawany jest za rasistę lub osobę przyzwalającą na rasistowskie zachowania. Od 1989 roku, kiedy ajatollah  Chomeini wydał fatwę skazującą Salmana Rushdiego na śmierć za rzekome bluźnierstwa w powieści Szatańskie wersety, obserwujemy zjawisko określone przez pisarza Kenana Malika jako „internalizacja fatwy”. Społeczeństwo ogranicza wolność wypowiedzi z obawy przed urażeniem mniejszościowych grup.

Świat sztuki szybko cenzurował, przekreślał i atakował artystów i pisarzy, którzy sprzeciwiali się polityce tożsamości lub krytykowali obecną religijną „świętą trójcę” rasy, płci i islamu. Szczególnie odczuły to radykalne feministki wykluczające osoby transpłciowe [TERF – trans-exclusionary radical feminist]. Zaproszona do udziału w debacie choreografka i tancerka Rosie Kay jest jedną z wielu artystek, które stały się ofiarą cancel culture na skutek wyrażania powszechnego poglądu, że „kobieta jest kobietą”.

Czarnoskórzy i azjatyccy pisarze, którzy odrzucają to, co czarnoskóry amerykański uczony i lingwista John McWhorter określił mianem Woke Racism, czyli „pozornie świadomego rasizmu”, są postrzegani jako zdrajcy czy „wujaszek Tom”. Tymczasem byli muzułmanie lub reformatorzy muzułmańscy krytykujący islam są postrzegani jako heretycy, apostaci i niewierni. W 1997 roku Trevor Phillips, były przewodniczący Komisji ds. Równości i Praw Człowieka (2007–2012), wprowadził do brytyjskiego słownika politycznego termin islamofobia – termin, wobec którego sam jest obecnie bardzo krytyczny.

Polityka tożsamości staje się coraz bardziej intersekcjonalna – niczym konkurs pt. „kto jest bardziej prześladowany?” pomiędzy polityką tożsamości oparta na płci, rasie, orientacji seksualnej, religii czy niepełnosprawności, gdzie to właśnie „biały mężczyzna hetero” rozumiany jest jako ostateczny symbol ucisku. Świadczy o tym np. zaproszenie przez agencję sztuki Artichoke artystów do stworzenia billboardów w odpowiedzi na hasło „biały mężczyzna hetero” [ang.: Straight White Male].

Czy polityka tożsamości działa na rzecz walki z systemowym uciskiem w świecie sztuki i społeczeństwie? A może to jedynie poboczny przekaz zmanipulowany przez media i elity dla odwrócenia naszej uwagi od rosyjskiej inwazji na Ukrainę, porażki wolnego rynku i globalnego kryzysu kosztów życia? Czy polityka tożsamości prowadzi do tworzenia dobrej sztuki? A może polityka tożsamości lub „polityka pozornie świadoma niesprawiedliwości” [ang.: woke politics] doprowadziła do — jak pisze McWhorter — „panowania kulturowego terroru”?

Podczas panelu postaramy się odpowiedzieć na te i inne ważne pytania. Poświęcimy dużo czasu na dyskusję z udziałem publiczności. Wstęp jest wolny. Spotkanie odbędzie się w Pracowni, pomieszczeniu za księgarnią Tarabuk w Zamku Ujazdowskim. Zapraszamy! 

Kuratorzy
Manick Govinda
Agnieszka Kołek



 

Polecane
Emerytury
Stażowe