"Jak tolerancyjna jest postepowa lewica?" Napięcia kulturowe

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaprasza na piąte spotkanie z cyklu dyskusji Napięcia kulturowe z udziałem artystów, pisarzy, kuratorów i myślicieli z Europy, których celem jest otwarcie nowych perspektyw w myśleniu o kwestiach dzielących współczesne społeczeństwa. Tym razem gościć będziemy Rosie Kay, Alastaira Donalda i Bronisława Wildsteina.
Tasleem Mulhall, Milczenie, 2014
Tasleem Mulhall, Milczenie, 2014 / materiały organizatora

Jak tolerancyjna jest postępowa lewica? Jak chętnie dąży do opartego na szacunku porozumienia i współistnienia z innymi, jednocześnie uznając, że istnieją między nami kulturowe napięcia? Społeczeństwo funkcjonuje najlepiej, gdy jesteśmy w stanie znaleźć wspólny język, ale polityka tożsamości stworzyła niebezpieczne i wykluczające sojusze oparte na rasie, płci oraz kulturze i religii.

Szczególnie paskudnym punktem kulminacyjnym trwającej obecnie wojny kulturowej była próba zamordowania Salmana Rushdiego przez 25-letniego amerykańskiego mężczyznę libańskiego pochodzenia. Wydarzenie to miało miejsce w piątek 12 sierpnia 2022 roku na scenie Instytutu Chautauqua w zachodnim Nowym Jorku. Rushdie miał wygłosić przemówienie o tym, że USA stanowią bezpieczne schronienie dla pisarzy na wygnaniu. Kiedy po usłyszeniu o ataku autorka bestsellerowych powieści o Harrym Potterze J.K. Rowling wyraziła swój szok na Twitterze, otrzymała odpowiedź od muzułmanina: „Nie martw się, będziesz następna”. Pisarka była adresatką licznych gróźb śmierci i napaści seksualnej aktywistów zajmujących się prawami osób trans po tym, jak wyraziła zaniepokojenie „ogromną liczbą młodych kobiet, które chcą przejść zmianę płci, a także rosnącą liczbą osób, które chcą odwrócić dokonane zmiany płci”, bo żałują chirurgicznego i hormonalnego wymazania ich żeńskiej anatomii.

Jakakolwiek krytyczna reakcja wobec islamu lub transgenderyzmu powoduje oskarżenia o islamofobię lub transfobię. Jeśli ktoś nie jest wyznawcą „odpowiedniej odmiany antyrasizmu”, uznawany jest za rasistę lub osobę przyzwalającą na rasistowskie zachowania. Od 1989 roku, kiedy ajatollah  Chomeini wydał fatwę skazującą Salmana Rushdiego na śmierć za rzekome bluźnierstwa w powieści Szatańskie wersety, obserwujemy zjawisko określone przez pisarza Kenana Malika jako „internalizacja fatwy”. Społeczeństwo ogranicza wolność wypowiedzi z obawy przed urażeniem mniejszościowych grup.

Świat sztuki szybko cenzurował, przekreślał i atakował artystów i pisarzy, którzy sprzeciwiali się polityce tożsamości lub krytykowali obecną religijną „świętą trójcę” rasy, płci i islamu. Szczególnie odczuły to radykalne feministki wykluczające osoby transpłciowe [TERF – trans-exclusionary radical feminist]. Zaproszona do udziału w debacie choreografka i tancerka Rosie Kay jest jedną z wielu artystek, które stały się ofiarą cancel culture na skutek wyrażania powszechnego poglądu, że „kobieta jest kobietą”.

Czarnoskórzy i azjatyccy pisarze, którzy odrzucają to, co czarnoskóry amerykański uczony i lingwista John McWhorter określił mianem Woke Racism, czyli „pozornie świadomego rasizmu”, są postrzegani jako zdrajcy czy „wujaszek Tom”. Tymczasem byli muzułmanie lub reformatorzy muzułmańscy krytykujący islam są postrzegani jako heretycy, apostaci i niewierni. W 1997 roku Trevor Phillips, były przewodniczący Komisji ds. Równości i Praw Człowieka (2007–2012), wprowadził do brytyjskiego słownika politycznego termin islamofobia – termin, wobec którego sam jest obecnie bardzo krytyczny.

Polityka tożsamości staje się coraz bardziej intersekcjonalna – niczym konkurs pt. „kto jest bardziej prześladowany?” pomiędzy polityką tożsamości oparta na płci, rasie, orientacji seksualnej, religii czy niepełnosprawności, gdzie to właśnie „biały mężczyzna hetero” rozumiany jest jako ostateczny symbol ucisku. Świadczy o tym np. zaproszenie przez agencję sztuki Artichoke artystów do stworzenia billboardów w odpowiedzi na hasło „biały mężczyzna hetero” [ang.: Straight White Male].

Czy polityka tożsamości działa na rzecz walki z systemowym uciskiem w świecie sztuki i społeczeństwie? A może to jedynie poboczny przekaz zmanipulowany przez media i elity dla odwrócenia naszej uwagi od rosyjskiej inwazji na Ukrainę, porażki wolnego rynku i globalnego kryzysu kosztów życia? Czy polityka tożsamości prowadzi do tworzenia dobrej sztuki? A może polityka tożsamości lub „polityka pozornie świadoma niesprawiedliwości” [ang.: woke politics] doprowadziła do — jak pisze McWhorter — „panowania kulturowego terroru”?

Podczas panelu postaramy się odpowiedzieć na te i inne ważne pytania. Poświęcimy dużo czasu na dyskusję z udziałem publiczności. Wstęp jest wolny. Spotkanie odbędzie się w Pracowni, pomieszczeniu za księgarnią Tarabuk w Zamku Ujazdowskim. Zapraszamy! 

Kuratorzy
Manick Govinda
Agnieszka Kołek


 

POLECANE
Sędzia Wiak: Nie widzę przesłanek do stwierdzenia umyślnego sfałszowania wyborów z ostatniej chwili
Sędzia Wiak: Nie widzę przesłanek do stwierdzenia umyślnego sfałszowania wyborów

– Na pewno zdążymy z rozpatrzeniem wszystkich protestów wyborczych – mówi „Rzeczpospolitej” sędzia Krzysztof Wiak, prezes Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego. Dodał, że nie widzi obecnie przesłanek do stwierdzenia, że doszło do umyślnego fałszowania wyniku wyborów prezydenckich.

Wiadomości
Zaoszczędź na jedzeniu i zakupach z topowymi aplikacjami promocyjnymi

Rosnące ceny produktów spożywczych zmuszają konsumentów do poszukiwania skutecznych sposobów oszczędzania na codziennych zakupach. Aplikacje promocyjne stają się niezbędnym narzędziem dla każdego, kto chce racjonalnie zarządzać budżetem domowym. Nowoczesne technologie mobilne oferują dostęp do tysięcy rabatów i promocji wprost z poziomu smartfona. Dzięki odpowiednim aplikacjom możesz obniżyć miesięczne wydatki na żywność nawet o kilkadziesiąt procent.

Wiadomości
Chcesz zmiany w swoim życiu? Jeden prosty krok dzieli Cię od pracy Twoich marzeń

Każdego ranka stajesz przed lustrem i zastanawiasz się, czy to wszystko co możesz osiągnąć? Niezadowolenie z obecnej pracy to sygnał, że nadszedł czas na zmianę, ale strach przed nieznanym często nas paraliżuje. Przekwalifikowanie zawodowe nie musi oznaczać wieloletniej nauki na uczelni – istnieją skuteczne alternatywy. Jeden przemyślany krok może otworzyć przed Tobą drzwi do kariery zawodowej, o której od dawna marzysz.

Niepokojące informacje z granicy polsko-białoruskiej. Komunikat Straży Granicznej z ostatniej chwili
Niepokojące informacje z granicy polsko-białoruskiej. Komunikat Straży Granicznej

Funkcjonariusze Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej odnotowali blisko 130 prób nielegalnego przedostania się do Polski przez granicę z Białorusią. Czwartek był kolejnym dniem naporu nielegalnych imigrantów.

Gorąco pod Sądem Najwyższym. Być może teraz decydują się losy naszej Ojczyzny [WIDEO] z ostatniej chwili
Gorąco pod Sądem Najwyższym. "Być może teraz decydują się losy naszej Ojczyzny" [WIDEO]

W związku z licznymi ostrzeżeniami przed planowanymi w Sądzie Najwyższym prowokacjami, w piątkowy poranek przed budynkiem Sądu Najwyższego zgromadzili się protestujący. – Jesteśmy tu po to, żeby bronić prawa i zachowujemy się zgodnie z prawem. Mamy również obowiązek wobec Ojczyzny, by tego prawa bronić. To, co dzieje się w ostatnich dniach to jest jakaś surrealistyczna rzeczywistość – mówił Robert Bąkiewicz.

Warmińsko-Mazurskie: Nie żyje polski żołnierz z ostatniej chwili
Warmińsko-Mazurskie: Nie żyje polski żołnierz

Na terenie jednostki wojskowej w województwie warmińsko-mazurskim doszło do tragicznego wypadku z udziałem transportera opancerzonego Rosomak. W wyniku zdarzenia zginął 25-letni żołnierz, a drugi jest ranny i został przewieziony do szpitala.

Ważny komunikat dla mieszkańców Warszawy z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Warszawy

W najbliższy weekend w Warszawie ruszają intensywne wakacyjne remonty. Mieszkańcy stolicy muszą przygotować się na duże zmiany w organizacji ruchu – zarówno drogowego, jak i komunikacji miejskiej. Prace ruszą równocześnie w kilku dzielnicach: na Białołęce, Mokotowie, Woli, Wilanowie oraz w Śródmieściu.

Gersdorf zdradza scenariusz przejęcia prezydentury: Decyduje premier. Kończy się kadencja Dudy i... jest Hołownia  z ostatniej chwili
Gersdorf zdradza scenariusz przejęcia prezydentury: "Decyduje premier. Kończy się kadencja Dudy i... jest Hołownia" 

W programie w TVP Info Małgorzata Gersdorf przedstawiła możliwy scenariusz przejęcia Pałacu Prezydenckiego przez koalicję 13 grudnia. Prowadząca program Dorota Wysocka-Schnepf i była I prezes SN przedstawiły krok po kroku scenariusz takiej operacji. - Kończy się kadencja prezydenta Andrzeja Dudy i..."? - dopytywała prowadząca. "I jest Hołownia" - odpowiedziała prof. Gersdorf. - On do wszystkiego ma dystans, ale jak będzie miał podane na tacy, to weźmie" - stwierdziła profesor prawa. 

Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych SN jak kot Schrödingera tylko u nas
Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych SN jak kot Schrödingera

Trwająca debata na temat rzekomego „nie-istnienia” Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego przypomina słynny eksperyment myślowy austriackiego noblisty.

Imane Khelif - damski bokser tylko u nas
Imane Khelif - damski bokser

Imane Khelif, algierski bokser, który zdobył złoto w kategorii kobiet na Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu w 2024 roku, stał się symbolem chaosu, jaki ideologia gender wnosi do sportu. Teraz, po tym jak organizacja World Boxing ogłosiła obowiązkowe testy płci przed turniejem kobiet w Eindhoven (5–10 czerwca 2025), Khelif nagle wycofał się z zawodów. Ta decyzja tylko podsyciła debatę sprzed roku: jak to możliwe, że mężczyzna rywalizował z kobietami przez tak długi okres i to w profesjonalnym sporcie na najwyższym poziomie?

REKLAMA

"Jak tolerancyjna jest postepowa lewica?" Napięcia kulturowe

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaprasza na piąte spotkanie z cyklu dyskusji Napięcia kulturowe z udziałem artystów, pisarzy, kuratorów i myślicieli z Europy, których celem jest otwarcie nowych perspektyw w myśleniu o kwestiach dzielących współczesne społeczeństwa. Tym razem gościć będziemy Rosie Kay, Alastaira Donalda i Bronisława Wildsteina.
Tasleem Mulhall, Milczenie, 2014
Tasleem Mulhall, Milczenie, 2014 / materiały organizatora

Jak tolerancyjna jest postępowa lewica? Jak chętnie dąży do opartego na szacunku porozumienia i współistnienia z innymi, jednocześnie uznając, że istnieją między nami kulturowe napięcia? Społeczeństwo funkcjonuje najlepiej, gdy jesteśmy w stanie znaleźć wspólny język, ale polityka tożsamości stworzyła niebezpieczne i wykluczające sojusze oparte na rasie, płci oraz kulturze i religii.

Szczególnie paskudnym punktem kulminacyjnym trwającej obecnie wojny kulturowej była próba zamordowania Salmana Rushdiego przez 25-letniego amerykańskiego mężczyznę libańskiego pochodzenia. Wydarzenie to miało miejsce w piątek 12 sierpnia 2022 roku na scenie Instytutu Chautauqua w zachodnim Nowym Jorku. Rushdie miał wygłosić przemówienie o tym, że USA stanowią bezpieczne schronienie dla pisarzy na wygnaniu. Kiedy po usłyszeniu o ataku autorka bestsellerowych powieści o Harrym Potterze J.K. Rowling wyraziła swój szok na Twitterze, otrzymała odpowiedź od muzułmanina: „Nie martw się, będziesz następna”. Pisarka była adresatką licznych gróźb śmierci i napaści seksualnej aktywistów zajmujących się prawami osób trans po tym, jak wyraziła zaniepokojenie „ogromną liczbą młodych kobiet, które chcą przejść zmianę płci, a także rosnącą liczbą osób, które chcą odwrócić dokonane zmiany płci”, bo żałują chirurgicznego i hormonalnego wymazania ich żeńskiej anatomii.

Jakakolwiek krytyczna reakcja wobec islamu lub transgenderyzmu powoduje oskarżenia o islamofobię lub transfobię. Jeśli ktoś nie jest wyznawcą „odpowiedniej odmiany antyrasizmu”, uznawany jest za rasistę lub osobę przyzwalającą na rasistowskie zachowania. Od 1989 roku, kiedy ajatollah  Chomeini wydał fatwę skazującą Salmana Rushdiego na śmierć za rzekome bluźnierstwa w powieści Szatańskie wersety, obserwujemy zjawisko określone przez pisarza Kenana Malika jako „internalizacja fatwy”. Społeczeństwo ogranicza wolność wypowiedzi z obawy przed urażeniem mniejszościowych grup.

Świat sztuki szybko cenzurował, przekreślał i atakował artystów i pisarzy, którzy sprzeciwiali się polityce tożsamości lub krytykowali obecną religijną „świętą trójcę” rasy, płci i islamu. Szczególnie odczuły to radykalne feministki wykluczające osoby transpłciowe [TERF – trans-exclusionary radical feminist]. Zaproszona do udziału w debacie choreografka i tancerka Rosie Kay jest jedną z wielu artystek, które stały się ofiarą cancel culture na skutek wyrażania powszechnego poglądu, że „kobieta jest kobietą”.

Czarnoskórzy i azjatyccy pisarze, którzy odrzucają to, co czarnoskóry amerykański uczony i lingwista John McWhorter określił mianem Woke Racism, czyli „pozornie świadomego rasizmu”, są postrzegani jako zdrajcy czy „wujaszek Tom”. Tymczasem byli muzułmanie lub reformatorzy muzułmańscy krytykujący islam są postrzegani jako heretycy, apostaci i niewierni. W 1997 roku Trevor Phillips, były przewodniczący Komisji ds. Równości i Praw Człowieka (2007–2012), wprowadził do brytyjskiego słownika politycznego termin islamofobia – termin, wobec którego sam jest obecnie bardzo krytyczny.

Polityka tożsamości staje się coraz bardziej intersekcjonalna – niczym konkurs pt. „kto jest bardziej prześladowany?” pomiędzy polityką tożsamości oparta na płci, rasie, orientacji seksualnej, religii czy niepełnosprawności, gdzie to właśnie „biały mężczyzna hetero” rozumiany jest jako ostateczny symbol ucisku. Świadczy o tym np. zaproszenie przez agencję sztuki Artichoke artystów do stworzenia billboardów w odpowiedzi na hasło „biały mężczyzna hetero” [ang.: Straight White Male].

Czy polityka tożsamości działa na rzecz walki z systemowym uciskiem w świecie sztuki i społeczeństwie? A może to jedynie poboczny przekaz zmanipulowany przez media i elity dla odwrócenia naszej uwagi od rosyjskiej inwazji na Ukrainę, porażki wolnego rynku i globalnego kryzysu kosztów życia? Czy polityka tożsamości prowadzi do tworzenia dobrej sztuki? A może polityka tożsamości lub „polityka pozornie świadoma niesprawiedliwości” [ang.: woke politics] doprowadziła do — jak pisze McWhorter — „panowania kulturowego terroru”?

Podczas panelu postaramy się odpowiedzieć na te i inne ważne pytania. Poświęcimy dużo czasu na dyskusję z udziałem publiczności. Wstęp jest wolny. Spotkanie odbędzie się w Pracowni, pomieszczeniu za księgarnią Tarabuk w Zamku Ujazdowskim. Zapraszamy! 

Kuratorzy
Manick Govinda
Agnieszka Kołek



 

Polecane
Emerytury
Stażowe