Obywatelski projekt ustawy #TakDlaCPK odrzucony

Sejmowa komisja infrastruktury odrzuciła w środę obywatelski projekt ustawy zobowiązującej rząd do realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego w wersji z pierwotnego programu wieloletniego CPK.
Koncepcja CPK Foster + Partners Obywatelski projekt ustawy #TakDlaCPK odrzucony
Koncepcja CPK Foster + Partners / materiały prasowe

Obywatelski projekt ustawy #TakdlaCPK odrzucony

Za odrzuceniem obywatelskiego projektu ustawy zagłosowało 20 posłów, przeciw było 16.

Jak informuje inicjator akcji #StoimydlaCPK Adam Czarnecki, przewodniczący komisji Mirosław Suchoń "nawet nie dał szansy zabrania głosu przedstawicielom inicjatywy obywatelskiej ze Stowarzyszenia #TakDlaCPK". – Przyszło zlecenie polityczne, przewodniczący bez jakiejkolwiek dyskusji przyszedł, zarządził głosowanie i po niespełna godzinie zamknął prace Komisji – dodał.

Jest to wręcz absolutny skandal. 200 tysięcy ludzi podpisało się pod obywatelską ustawą #TakDlaCPK, a na wniosek Platformy Obywatelskiej chcą te podpisy wywalić do śmieci

– komentuje całą sprawę Czarnecki.

Kto był za odrzuceniem?

Poseł Paulina Matysiak, jeden z największych orędowników inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, przekazała w mediach społecznościowych, kto zagłosował za odrzuceniem obywatelskiej ustawy.

"Lista hańby" – pisze Matysiak i publikuje nazwiska: Krzysztof Habura (KO), Dominik Jaśkowiak (KO), Piotr Kandyba (KO), Małgorzata Kołodziejczak (KO), Stanisław Lamczyk (KO), Jolanta Niezgodzka (KO), Karolina Pawliczak (KO), Marek Pietrzczyk (KO), Mariusz Popielarz (KO), Krystyna Sibińska (KO), Marek Sowa (KO), Franciszek Sterczewski (KO), Krzysztof Truskolaski (KO), Bartosz Zawieja (KO), Rafał Kasprzyk (Polska 2050), Barbara Oliwiecka (Polska 2050), Mirosław Suchoń (Polska 2050), Kamil Wnuk (Polska 2050), Marek Sawicki (PSL), Henryk Smolarz (PSL).

Co z polskim CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowskiokreślali plan budowy CPK mianem "gigantomanii". Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem "Tak dla CPK". Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.


 

POLECANE
Rosja będzie wydobywać metale ziem rzadkich z ostatniej chwili
Rosja będzie wydobywać metale ziem rzadkich

Przywódca Rosji Władimir Putin zalecił rządowi przygotowanie planu wydobywania metali ziem rzadkich – poinformował we wtorkowym wpisie na platformie Telegram Kreml. Pierwiastki te odgrywają kluczową rolę w nowoczesnej gospodarce i przemyśle zbrojeniowym.

Ekspert oburzona: podpisali ją pod raportem dot. prac domowych bez jej wiedzy i zgody pilne
Ekspert oburzona: podpisali ją pod raportem dot. prac domowych bez jej wiedzy i zgody

Instytut Badań Edukacyjnych musi powtórzyć prace nad rekomendacjami dotyczącymi prac domowych. Dyrektorka warszawskiej szkoły, której nazwisko znalazło się na pierwszym miejscu listy autorów, nie miała pojęcia o istnieniu dokumentu – informuje Portal Samorządowy.

Wysłuchanie tzw. projektu Gawkowskiego. Nie ma większych zamordystów niż tzw. demokraci z ostatniej chwili
Wysłuchanie tzw. projektu Gawkowskiego. "Nie ma większych zamordystów niż tzw. demokraci"

We wtorek w Sejmie rozpoczęło się wysłuchanie dot. rządowego projektu ustawy ws. blokowania nielegalnych treści w internecie. – Fundamentem państwa prawa jest to, że winę się dowodzi, a nie dowodzi się niewinności. Sytuacja, w której tworzy się takie rozwiązania, w których trzeba dowodzić niewinności, to jest wstęp do totalitaryzmu – powiedział Krzysztof Kasprzak z Fundacji Życie i Rodzina.

Ukraina blokuje polskich przewoźników z ostatniej chwili
Ukraina blokuje polskich przewoźników

Polskie samochody ciężarowe czekają na przekroczenie granicy ukraińskiej w drodze do Polski aż 5 dni – alarmuje portal „Rzeczpospolitej”, wskazując jako przyczynę próbę wywarcia przez rząd w Kijowie presji na Polskę, aby zniosła istniejące zakazy wwozu niektórych ukraińskich towarów.

Urlop w Chorwacji? Przygotuj się na zmiany Wiadomości
Urlop w Chorwacji? Przygotuj się na zmiany

Dotychczas opłaty drogowe w Chorwacji są pobierane tak jak w Polsce, tj. na bramkach. Kierowca pobierał bilet na bramce wjazdowej, a opłatę wnosił na bramce wyjazdowej. Od dzisiaj obowiązuje nowy system, który obejmie całą sieć autostrad do przyszłego roku.

Najpierw zdemontowali, teraz odtworzą. Tomczyk: Polska zbuduje własny system antydronowy z ostatniej chwili
Najpierw zdemontowali, teraz odtworzą. Tomczyk: Polska zbuduje własny system antydronowy

Rząd Donalda Tuska najpierw zdemontował polski system antydronowy SkyCtrl, a teraz zapowiada stworzenie nowego.

Cenzura internetu w Polsce? W Sejmie trwa wysłuchanie ws. projektu blokowania treści z ostatniej chwili
Cenzura internetu w Polsce? W Sejmie trwa wysłuchanie ws. projektu blokowania treści

We wtorek o godz. 12 w Sejmie rozpoczęła się debata dot. rządowego projektu ustawy ws. blokowania nielegalnych treści w internecie.

Rozbierał się do „nagiego kalendarza”. Zostanie z-cą dyrektora Agencji Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa w Opolu z ostatniej chwili
Rozbierał się do „nagiego kalendarza”. Zostanie z-cą dyrektora Agencji Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa w Opolu

Grzegorz Janiczak, były kierowca Roberta Biedronia i koordynator Tęczowej Lewicy, ma objąć stanowisko zastępcy dyrektora ARiMR w Opolu – jak informuje TV Republika. Polityk znany z kontrowersyjnych wpisów w sieci przekonuje, że „wszystkie afery zostały już wyjaśnione”.

Dick Cheney nie żyje gorące
Dick Cheney nie żyje

W wieku 84 lat zmarł Dick Cheney, wiceprezydent USA z ramienia Partii Republikańskiej w latach 2001-2009 - podał we wtorek dziennikarz waszyngtońskiego portalu informacyjnego Punchbowl News Jake Sherman.

Państwo Tuska. Ukrainka, która straszyła Polaków atakami, organizuje konferencję w polskim Sejmie z ostatniej chwili
Państwo Tuska. Ukrainka, która straszyła Polaków atakami, organizuje konferencję w polskim Sejmie

Mowa o Natalii Panczenko, która najpierw groziła atakami na polskie obiekty, później zaś dementowała własne słowa, tłumacząc, iż została źle zrozumiana. Tytuł organizowanej przez nią w Sejmie konferencji to „Między społecznym mandatem a polityczną odpowiedzialnością: polska polityka wobec wojny i Ukrainy”.

REKLAMA

Obywatelski projekt ustawy #TakDlaCPK odrzucony

Sejmowa komisja infrastruktury odrzuciła w środę obywatelski projekt ustawy zobowiązującej rząd do realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego w wersji z pierwotnego programu wieloletniego CPK.
Koncepcja CPK Foster + Partners Obywatelski projekt ustawy #TakDlaCPK odrzucony
Koncepcja CPK Foster + Partners / materiały prasowe

Obywatelski projekt ustawy #TakdlaCPK odrzucony

Za odrzuceniem obywatelskiego projektu ustawy zagłosowało 20 posłów, przeciw było 16.

Jak informuje inicjator akcji #StoimydlaCPK Adam Czarnecki, przewodniczący komisji Mirosław Suchoń "nawet nie dał szansy zabrania głosu przedstawicielom inicjatywy obywatelskiej ze Stowarzyszenia #TakDlaCPK". – Przyszło zlecenie polityczne, przewodniczący bez jakiejkolwiek dyskusji przyszedł, zarządził głosowanie i po niespełna godzinie zamknął prace Komisji – dodał.

Jest to wręcz absolutny skandal. 200 tysięcy ludzi podpisało się pod obywatelską ustawą #TakDlaCPK, a na wniosek Platformy Obywatelskiej chcą te podpisy wywalić do śmieci

– komentuje całą sprawę Czarnecki.

Kto był za odrzuceniem?

Poseł Paulina Matysiak, jeden z największych orędowników inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, przekazała w mediach społecznościowych, kto zagłosował za odrzuceniem obywatelskiej ustawy.

"Lista hańby" – pisze Matysiak i publikuje nazwiska: Krzysztof Habura (KO), Dominik Jaśkowiak (KO), Piotr Kandyba (KO), Małgorzata Kołodziejczak (KO), Stanisław Lamczyk (KO), Jolanta Niezgodzka (KO), Karolina Pawliczak (KO), Marek Pietrzczyk (KO), Mariusz Popielarz (KO), Krystyna Sibińska (KO), Marek Sowa (KO), Franciszek Sterczewski (KO), Krzysztof Truskolaski (KO), Bartosz Zawieja (KO), Rafał Kasprzyk (Polska 2050), Barbara Oliwiecka (Polska 2050), Mirosław Suchoń (Polska 2050), Kamil Wnuk (Polska 2050), Marek Sawicki (PSL), Henryk Smolarz (PSL).

Co z polskim CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowskiokreślali plan budowy CPK mianem "gigantomanii". Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem "Tak dla CPK". Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe