Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję

Co musisz wiedzieć?
- Niemiecka gazeta ''Ostsee Zeitung'' powołuje się na analizę członków rady programowej miasta Świnoujście – Andrzeja Sokołowskiego i Andrzeja Szczodrego.
- Dokument kwestionuje rentowność budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
- Autorzy ostrzegają przed osłabieniem portów w Gdańsku i Gdyni.
- Eksperci twierdzą, że lepiej rozbudować port w Szczecinie do roli "portu dowozowego".
Niemcy mówią o nieopłacalności portu kontenerowego w Świnoujściu
W sobotę 10 maja 2025 r. niemiecka gazeta regionalna ''Ostsee Zeitung'' opublikowała artykuł, w którym zgadza się z analizą przygotowaną przez Andrzeja Sokołowskiego i Andrzeja Szczodrego – członków rady programowej miasta Świnoujście. "Nowe badanie w sprawie portu kontenerowego w Świnoujściu wydaje druzgocący wyrok – brak rentowności" – czytamy w tytule.
Sokołowski i Szczodry w dokumencie stwierdzają, że projekt Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego jest nieopłacalny ekonomicznie i szkodzi środowisku.
Port będzie przede wszystkim reprezentował konkurencję wewnątrzpolską, nie przynosząc przy tym dodatkowych korzyści dla krajowej gospodarki
– czytamy w niemieckiej gazecie.
Twórcy analizy uważają, że zamiast tworzyć kolejny hub, lepiej rozbudować port w Szczecinie do roli "portu dowozowego" obsługującego porty w Gdańsku, Gdyni i Hamburgu.
Terminal Kontenerowy w Świnoujściu. Wizualizacja: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
Uderzenie w branżę turystyczną i ingerencja w ekosystem
Sokołowski i Szczodry, których cytuje ''Ostsee Zeitung'', uważają, że Głębokowodny Tor Kontenerowy uderzyłby w lokalną branżę turystyczną, ponieważ planowana infrastruktura zajmie połowę najpopularniejszej plaży Świnoujścia. Jako kolejny problem wymieniają ingerencję w ekosystem Wolińskiego Parku Narodowego.
- Ważny komunikat dla mieszkańców Warszawy
- Morderstwo na kampusie UW. Są nowe informacje
- Ważny komunikat dla mieszkańców Krakowa
Niemiecka gazeta powołuje się na "Lebensraum Vorpommern"
Niemiecka gazeta podpiera się także organizacją "Lebensraum Vorpommern", która niedawno złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.
– Ocena opłacalności ekonomicznej w dużej mierze pokrywa się z naszymi analizami – twierdzi Rainer Sauerwein z organizacji.
Niemcy chcą powołania niezależnej komisji, która w sposób ich zdaniem transparentny i krytyczny zbada wszystkie aspekty ekonomiczne, transportowe i ekologiczne projektu
– zwraca uwagę na łamach biznesalert.pl dziennikarka Tysol.pl Aleksandra Fedorska.
"Lebensraum Vorpommern" skarży Polskę
W marcu informowaliśmy, że organizacja "Lebensraum Vorpommern" złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, przy ocenie oddziaływania inwestycji na środowisko niewystarczająco wzięto pod uwagę potencjalne skutki po stronie niemieckiej.
- Brytyjski Daily Mail zdecydował. Polskie miasto pierwsze w rankingu
- Były minister sprawiedliwości z PO skazany. Sąd ogłosił wyrok
- Dr Rafał Brzeski: Niemcom zależy na przejęciu polskich ziem leżących na wschód od linii Odra-Nysa Łużycka
Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu
Zaplanowana na lata 2023–2029 budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w części zewnętrznej portu w Świnoujściu warta 10,3 mld zł ma pozwolić polskiemu portowi przyjmować największe jednostki, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk. Nowym kanałem, długim na 65 km i głębokim na 17 m, mają pływać duże jednostki transoceaniczne.
Rozbudowany terminal ma obsługiwać jednocześnie dwa statki – jeden o długości 400 metrów i jeden 200-metrowy. Inwestycja będzie stanowiła infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną, ale zdolną również do obsługi ładunków wojskowych. Zgodnie z harmonogramem terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r.