Komunikat dla mieszkańców Warszawy

Pasażerowie korzystający z Warszawy Gdańskiej będą musieli poczekać na nowe przejście podziemne dłużej, niż planowano. Zamiast końcówki 2025 roku, jak zakładano, przejście zostanie udostępnione w II kwartale 2026 r.
Warszawa Komunikat dla mieszkańców Warszawy
Warszawa / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • Nowe przejście podziemne na stacji Warszawa Gdańska zostanie udostępnione dopiero w II kwartale 2026 roku, a nie – jak planowano – do końca 2025 r.
  • Powodem opóźnień są m.in. kolizje z infrastrukturą, wysoki poziom wód gruntowych i gruz odkryty podczas prac.
  • Na każdą platformę będzie można dostać się schodami stałymi, ruchomymi oraz windą.
  • Wszystkie cztery perony zyskają nowe wiaty o łącznej długości ponad 1 kilometra.
  • Koszt inwestycji wynosi ok. 80 mln zł netto.

 

Komunikat dla mieszkańców Warszawy

Powodem opóźnień są problemy techniczne. – Mamy pewne przesunięcia spowodowane dużą liczbą niezidentyfikowanych kolizji, wysokim poziomem wód gruntowych, gruzem i nieprzewidzianymi elementami w trakcie przygotowania inwestycji – tłumaczył Krzysztof Pietras z PKP PLK.

Mimo opóźnień prace trwają. Od strony ul. Słomińskiego zbudowano już 90-metrowy łącznik z istniejącym tunelem. Główna część przejścia od strony północnej także jest gotowa – teraz łączone są oba odcinki. Z myślą o pasażerach na perony prowadzić będą schody stałe, ruchome oraz windy. Dodatkowo powstaną nowe, długie wiaty – 270 metrów długości każda, co łącznie da ponad kilometr zadaszenia na wszystkich czterech peronach.

To ułatwi pasażerom oczekiwanie na pociąg czy przesiadanie się. Nie będą narażeni na niekorzystne warunki atmosferyczne

– zaznaczył Pietras.

Każdy peron zostanie także wyposażony w nowe ławki, elementy małej architektury i system informacji pasażerskiej. Stare płyty peronowe i kostka brukowa, jeśli nadają się do ponownego użycia, będą wykorzystywane.

Mural z kawałkiem historii

Na stacji pojawi się też mural o powierzchni 550 m², który ma opowiadać historię kolei i Warszawy od lat 20. XX wieku do dziś. Największe malunki pojawią się na ścianach od strony ul. Słomińskiego – jeden o długości 43 metrów, drugi 35 metrów, każdy na wysokość do 3,5 metra.

Przewidujemy dla całego obiektu wykonanie około 550 mkw. muralu. Będzie to mural monochromatyczny z akcentami kolorystycznymi

– zapowiedział kierownik budowy Daniel Czajkowski.

W sumie powstanie 10 „pól” muralowych. W tych miejscach nie będzie umieszczana informacja pasażerska. Prace są ważne także z punktu widzenia przyszłego ruchu kolejowego – gdy rozpocznie się przebudowa Warszawy Wschodniej, Warszawa Gdańska przejmie część ruchu pociągów międzynarodowych.

Kiedy zacznie się przebudowa Warszawy Wschodniej, pociągi międzynarodowe będą się również zatrzymywać na Warszawie Gdańskiej, więc obciążenie będzie duże

– podkreślił Czajkowski.

Koszt całej inwestycji to około 80 mln zł netto. Według planów, wszystkie perony i tory mają być dostępne do końca stycznia 2026, natomiast nowe przejście podziemne – w II kwartale 2026 roku.


 

POLECANE
Punkt zwrotny wojny na Ukrainie? tylko u nas
Punkt zwrotny wojny na Ukrainie?

Joe Biden nazywał Putina - po ataku Rosji na Ukrainę - mordercą, werbalnie był ostry, ale jednocześnie przekazywał Ukrainie tylko tyle broni, żeby nie mogła przegrać, ale aby przypadkiem nie mogła zwyciężyć. Dozował uzbrojenie jak kroplówkę podtrzymującą życie, ale bez szans na wyleczenie.

Awionetka rozbiła się na polu. Na pokładzie były dwie osoby z ostatniej chwili
Awionetka rozbiła się na polu. Na pokładzie były dwie osoby

W poniedziałek po południu w miejscowości Strąkowa doszło do wypadku awionetki. Dwie osoby: kobieta i mężczyzna, które były na pokładzie zostały ranne. Poszkodowanych przetransportowano do szpitala śmigłowcami Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Komunikat dla mieszkańców woj. śląskiego Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców woj. śląskiego

Od wtorku 22 lipca ruch na trasie S86 w Katowicach, gdzie trwa budowa nowych wiaduktów ul. Bohaterów Monte Cassino, zostanie w całości skierowany na jedną jezdnię - wynika z informacji GDDKiA. Ostatnio kierowcy jeździli tamtędy, przy zwężeniach, obiema jezdniami.

Kanclerz Friedrich Merz zdradził, dlaczego Tusk jechał do Kijowa w innym wagonie niż on, Macron i Starmer gorące
Kanclerz Friedrich Merz zdradził, dlaczego Tusk jechał do Kijowa w innym wagonie niż on, Macron i Starmer

W maju tego roku Donald Tusk wziął udział w spotkaniu przywódców „koalicji chętnych” z Wołodymyrem Zełenskim w Kijowie. Internauci zwrócili uwagę, że Tusk jechał innym pociągiem niż pozostali uczestnicy spotkania, czyli Emmanuel Macron, Friedrich Merz i Keir Starmer. Sprawa wywołała w Polsce prawdziwą burzę.

Znany dziennikarz TVN trafił do szpitala Wiadomości
Znany dziennikarz TVN trafił do szpitala

Marcin Wrona, znany korespondent TVN w Stanach Zjednoczonych, opublikował w poniedziałkowe popołudnie niepokojące zdjęcie ze szpitala. Dziennikarz, który od lat relacjonuje najważniejsze wydarzenia zza oceanu, zaskoczył fanów fotografią ze szpitalnego łóżka i skierował do internautów poruszający apel.

Karol Nawrocki ujawnił nazwisko szefa swojej kancelarii Wiadomości
Karol Nawrocki ujawnił nazwisko szefa swojej kancelarii

Prezydent elekt Karol Nawrocki poinformował w poniedziałek, że szefem Kancelarii Prezydenta RP będzie Zbigniew Bogucki, a jego zastępcą zostanie Adam Andruszkiewicz; obaj są posłami PiS i byli zaangażowani w kampanię prezydencką Nawrockiego.

Nie żyje gen. Waldemar Skrzypczak z ostatniej chwili
Nie żyje gen. Waldemar Skrzypczak

W wieku 69 lat zmarł generał Waldemar Skrzypczak. O jego śmierci poinformował w poniedziałek wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz. ''To ogromna strata dla bliskich i dla naszej rodziny wojskowej'' – podkreślił minister obrony.

Komunikat dla mieszkańców Warszawy Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców Warszawy

Pasażerowie korzystający z Warszawy Gdańskiej będą musieli poczekać na nowe przejście podziemne dłużej, niż planowano. Zamiast końcówki 2025 roku, jak zakładano, przejście zostanie udostępnione w II kwartale 2026 r.

Co z rekonstrukcją rządu Tuska? Padła dokładna data z ostatniej chwili
Co z rekonstrukcją rządu Tuska? Padła dokładna data

Rzecznik rządu Adam Szłapka poinformował, że premier Donald Tusk ogłosi skład nowej Rady Ministrów w środę o godz. 10. O tym, że do rekonstrukcji dojdzie właśnie w środę, wcześniej nieoficjalnie informowały media.

Nie żyje wybitna polska poetka i pisarka Wiadomości
Nie żyje wybitna polska poetka i pisarka

W niedzielę 20 lipca w wieku 94 lat zmarła Urszula Kozioł – wybitna polska poetka, pisarka i Honorowa Obywatelka Wrocławia.

REKLAMA

Komunikat dla mieszkańców Warszawy

Pasażerowie korzystający z Warszawy Gdańskiej będą musieli poczekać na nowe przejście podziemne dłużej, niż planowano. Zamiast końcówki 2025 roku, jak zakładano, przejście zostanie udostępnione w II kwartale 2026 r.
Warszawa Komunikat dla mieszkańców Warszawy
Warszawa / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • Nowe przejście podziemne na stacji Warszawa Gdańska zostanie udostępnione dopiero w II kwartale 2026 roku, a nie – jak planowano – do końca 2025 r.
  • Powodem opóźnień są m.in. kolizje z infrastrukturą, wysoki poziom wód gruntowych i gruz odkryty podczas prac.
  • Na każdą platformę będzie można dostać się schodami stałymi, ruchomymi oraz windą.
  • Wszystkie cztery perony zyskają nowe wiaty o łącznej długości ponad 1 kilometra.
  • Koszt inwestycji wynosi ok. 80 mln zł netto.

 

Komunikat dla mieszkańców Warszawy

Powodem opóźnień są problemy techniczne. – Mamy pewne przesunięcia spowodowane dużą liczbą niezidentyfikowanych kolizji, wysokim poziomem wód gruntowych, gruzem i nieprzewidzianymi elementami w trakcie przygotowania inwestycji – tłumaczył Krzysztof Pietras z PKP PLK.

Mimo opóźnień prace trwają. Od strony ul. Słomińskiego zbudowano już 90-metrowy łącznik z istniejącym tunelem. Główna część przejścia od strony północnej także jest gotowa – teraz łączone są oba odcinki. Z myślą o pasażerach na perony prowadzić będą schody stałe, ruchome oraz windy. Dodatkowo powstaną nowe, długie wiaty – 270 metrów długości każda, co łącznie da ponad kilometr zadaszenia na wszystkich czterech peronach.

To ułatwi pasażerom oczekiwanie na pociąg czy przesiadanie się. Nie będą narażeni na niekorzystne warunki atmosferyczne

– zaznaczył Pietras.

Każdy peron zostanie także wyposażony w nowe ławki, elementy małej architektury i system informacji pasażerskiej. Stare płyty peronowe i kostka brukowa, jeśli nadają się do ponownego użycia, będą wykorzystywane.

Mural z kawałkiem historii

Na stacji pojawi się też mural o powierzchni 550 m², który ma opowiadać historię kolei i Warszawy od lat 20. XX wieku do dziś. Największe malunki pojawią się na ścianach od strony ul. Słomińskiego – jeden o długości 43 metrów, drugi 35 metrów, każdy na wysokość do 3,5 metra.

Przewidujemy dla całego obiektu wykonanie około 550 mkw. muralu. Będzie to mural monochromatyczny z akcentami kolorystycznymi

– zapowiedział kierownik budowy Daniel Czajkowski.

W sumie powstanie 10 „pól” muralowych. W tych miejscach nie będzie umieszczana informacja pasażerska. Prace są ważne także z punktu widzenia przyszłego ruchu kolejowego – gdy rozpocznie się przebudowa Warszawy Wschodniej, Warszawa Gdańska przejmie część ruchu pociągów międzynarodowych.

Kiedy zacznie się przebudowa Warszawy Wschodniej, pociągi międzynarodowe będą się również zatrzymywać na Warszawie Gdańskiej, więc obciążenie będzie duże

– podkreślił Czajkowski.

Koszt całej inwestycji to około 80 mln zł netto. Według planów, wszystkie perony i tory mają być dostępne do końca stycznia 2026, natomiast nowe przejście podziemne – w II kwartale 2026 roku.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe