Komunikat dla mieszkańców Warszawy

Co musisz wiedzieć?
- Nowe przejście podziemne na stacji Warszawa Gdańska zostanie udostępnione dopiero w II kwartale 2026 roku, a nie – jak planowano – do końca 2025 r.
- Powodem opóźnień są m.in. kolizje z infrastrukturą, wysoki poziom wód gruntowych i gruz odkryty podczas prac.
- Na każdą platformę będzie można dostać się schodami stałymi, ruchomymi oraz windą.
- Wszystkie cztery perony zyskają nowe wiaty o łącznej długości ponad 1 kilometra.
- Koszt inwestycji wynosi ok. 80 mln zł netto.
Komunikat dla mieszkańców Warszawy
Powodem opóźnień są problemy techniczne. – Mamy pewne przesunięcia spowodowane dużą liczbą niezidentyfikowanych kolizji, wysokim poziomem wód gruntowych, gruzem i nieprzewidzianymi elementami w trakcie przygotowania inwestycji – tłumaczył Krzysztof Pietras z PKP PLK.
Mimo opóźnień prace trwają. Od strony ul. Słomińskiego zbudowano już 90-metrowy łącznik z istniejącym tunelem. Główna część przejścia od strony północnej także jest gotowa – teraz łączone są oba odcinki. Z myślą o pasażerach na perony prowadzić będą schody stałe, ruchome oraz windy. Dodatkowo powstaną nowe, długie wiaty – 270 metrów długości każda, co łącznie da ponad kilometr zadaszenia na wszystkich czterech peronach.
To ułatwi pasażerom oczekiwanie na pociąg czy przesiadanie się. Nie będą narażeni na niekorzystne warunki atmosferyczne
– zaznaczył Pietras.
Każdy peron zostanie także wyposażony w nowe ławki, elementy małej architektury i system informacji pasażerskiej. Stare płyty peronowe i kostka brukowa, jeśli nadają się do ponownego użycia, będą wykorzystywane.
- PGE wydała pilny komunikat
- Komunikat dla mieszkańców Podkarpacia
- Komunikat dla mieszkańców woj. warmińsko-mazurskiego
- Dzieciom zakazano zabaw na zewnątrz. Niemcy bezradni, problem już jest Polsce
- Komunikat dla mieszkańców woj. pomorskiego i zachodniopomorskiego
- PKO BP wydał pilny komunikat dla klientów
- Przypadek cholery w Zachodniopomorskiem. Na kwarantannie jest już 20 osób
- Skąd wzięło się zakażenie cholerą w Polsce? Pilny komunikat Głównego Inspektoratu Sanitarnego
- Co dalej z koalicją? Polacy powiedzieli, co sądzą [sondaż]
- Nowy komunikat IMGW. Oto co nas czeka
Mural z kawałkiem historii
Na stacji pojawi się też mural o powierzchni 550 m², który ma opowiadać historię kolei i Warszawy od lat 20. XX wieku do dziś. Największe malunki pojawią się na ścianach od strony ul. Słomińskiego – jeden o długości 43 metrów, drugi 35 metrów, każdy na wysokość do 3,5 metra.
Przewidujemy dla całego obiektu wykonanie około 550 mkw. muralu. Będzie to mural monochromatyczny z akcentami kolorystycznymi
– zapowiedział kierownik budowy Daniel Czajkowski.
W sumie powstanie 10 „pól” muralowych. W tych miejscach nie będzie umieszczana informacja pasażerska. Prace są ważne także z punktu widzenia przyszłego ruchu kolejowego – gdy rozpocznie się przebudowa Warszawy Wschodniej, Warszawa Gdańska przejmie część ruchu pociągów międzynarodowych.
Kiedy zacznie się przebudowa Warszawy Wschodniej, pociągi międzynarodowe będą się również zatrzymywać na Warszawie Gdańskiej, więc obciążenie będzie duże
– podkreślił Czajkowski.
Koszt całej inwestycji to około 80 mln zł netto. Według planów, wszystkie perony i tory mają być dostępne do końca stycznia 2026, natomiast nowe przejście podziemne – w II kwartale 2026 roku.