Kawa ofiarą spekulacji. Ceny osiągają rekordowe wartości, a to jeszcze nie koniec

Co musisz wiedzieć:
- Kawa mielona droższa o prawie 37 proc.
- Sklepy zasypują klientów promocjami, by złagodzić szok cenowy.
- Eksperci ostrzegają: „To dopiero początek podwyżek!”.
Ceny kawy wystrzeliły. Sklepy próbują uspokoić klientów promocjami
Poranna filiżanka kawy jeszcze nigdy nie kosztowała tak wiele. Według analizy, najmocniej zdrożała kawa mielona – aż o 36,8 proc.. Mimo galopujących cen, sklepy starają się przyciągnąć klientów coraz liczniejszymi promocjami. Liczba akcji rabatowych wzrosła w tym samym czasie o 14 proc.
Sklepy chciały maksymalnie opóźnić podwyżki, licząc na stabilizację cen surowców. Gdy stało się jasne, że to się nie uda, zaczęły przerzucać koszty na klientów, ale starały się złagodzić efekt wzrostu cen promocjami
– komentuje dr Robert Orpych z Uniwersytetu WSB Merito.
- Niepokojące informacje z granicy. Komunikat Straży Granicznej
- Komunikat dla mieszkańców woj. lubelskiego
- PKO BP wydał pilny komunikat
- Putin przyznał się do zestrzelenia cywilnego samolotu
- Wyłączenia prądu w Wielkopolsce. Jest komunikat
- Komunikat dla mieszkańców Trójmiasta
- Sławomir Nowak wraca do biznesu. Były minister Tuska znów zasiada w radzie nadzorczej
- Skażona woda w Zachodniopomorskiem. Służby alarmują
- Wiceszef BBN ujawnia: Prezydent Nawrocki na liście do likwidacji
Pogoda, giełda i chaos na rynku. Dlaczego kawa drożeje?
Eksperci biją na alarm – powodem gwałtownego wzrostu cen są problemy na globalnym rynku surowców.
Ceny arabiki osiągnęły najwyższy poziom od niemal 50 lat, a robusta bije historyczne rekordy. To efekt niekorzystnych warunków klimatycznych oraz spekulacji finansowych na giełdach
– tłumaczy dr Orpych.
Coraz powszechniejsze są głosy branży, iż plantatorzy celowo wstrzymują sprzedaż ziaren, czekając na jeszcze wyższe ceny, a zapasy na giełdzie ICE cały czas topnieją. Do tego koszty operacyjne, w szczególności ceny nawozów, energii i transportu, są przenoszone na konsumentów
– dodaje.
Według prognoz, w najbliższych miesiącach kilogram kawy może kosztować nawet 80 zł, a produkty premium osiągną zawrotne ceny od 100 do 120 zł. Eksperci przewidują, że spadek cen nastąpi najwcześniej w drugiej połowie 2026 roku – o ile pogoda w Brazylii nie pokrzyżuje zbiorów.
Rabaty kuszą, ale są coraz mniej opłacalne
Autorzy raportu zwracają uwagę, że choć promocji przybyło, ich atrakcyjność spada. Rabaty są niższe, a czas trwania akcji krótszy niż przed rokiem. Najwięcej nowych ofert pojawiło się w sieciach typu cash & carry – aż o 70,2 proc. więcej niż wcześniej. Wzrost odnotowały także sklepy convenience (+18,3 proc.) i hipermarkety (+15,5 proc.).
Tymczasem w dyskontach promocji ubyło – aż o 7,8 proc. Eksperci podkreślają, że sektor cash & carry, obsługujący gastronomię, reaguje na rosnący popyt na kawę w kawiarniach i restauracjach.
Kawa – luksusowy napój zamiast codziennego rytuału
Z raportu wynika, że od stycznia do września 2025 roku średnie ceny kawy w Polsce wzrosły o 22,6 proc., w tym mielonej o 28,8 proc., a rozpuszczalnej o 16,4 proc.
„Kawa staje się towarem luksusowym, a nie codziennym napojem. Sieci handlowe będą starały się utrzymać sprzedaż rabatami, ale to tylko częściowo zamaskuje problem rosnących kosztów” – podsumowuje dr Orpych.
Badanie objęło 15 tysięcy sklepów należących do 63 sieci handlowych w całej Polsce i analizę blisko 16 tysięcy akcji promocyjnych.