Tusk ogłosił nową nazwę CPK
Co musisz wiedzieć:
- Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego była blokowana przez rząd Donalda Tuska.
- W blokadzie CPK brali udział również samorządowcy z ramienia KO.
- Donald Tusk nie ma sobie nic do zarzucenia.
Musieliśmy wyczyścić przedpole zabagnione decyzjami, a raczej pozorami decyzji, machinacjami i kombinacjami poprzedniego rządu. W CPK, tak jak prawie w każdym obszarze aktywności państwa, mieliśmy do czynienia z nadużyciami, z pustą, dętą propagandą, a czasami ze zwykłą kradzieżą
– przekonywał Donald Tusk na konferencji zorganizowanej z okazji półmetka swoich rządów.
Chcę poinformować, że w sumie złożyliśmy sześć zawiadomień do prokuratury: Spółka Centralny Port Komunikacyjny – trzy, i Krajowa Administracja Skarbowa – także trzy zawiadomienia do prokuratury
– powiedział.
- Solidarność powołała Sztab Akcji Protestacyjnej. "Rozpoczynamy przygotowania do ogólnokrajowej akcji protestacyjnej"
- Ranking najbardziej wpływowych polityków według ''Politico''. Nawrocki wyróżniony, złe wieści dla Tuska
- Zełenski zaprosił Karola Nawrockiego na Ukrainę. Jest odpowiedź Pałacu Prezydenckiego
- Piotr Duda: Jeśli rząd tych drzwi nie otworzy, to my je wyważymy
- Kiedy przyjdzie biała zima? Prognoza pogody na Święta
Działka w Zabłotni
Dzisiaj symbolicznie zakończyła się sprawa słynnej działki (mowa o działce w Zabłotni, potrzebnej pod budowę linii kolejowej do CPK). Działka została właśnie dzisiaj odzyskana. Państwo nie straciło na tej operacji dzięki intensywnej działalności urzędników, którzy uparli się, aby odzyskać te działki, żeby państwo do tego nie dopłaciło. Dzisiejszy akt notarialny powoduje, że KOWR, a w konsekwencji spółka odpowiedzialna za budowę lotniska, dysponuje tym samym gruntem bez dodatkowej opłaty
– powiedział premier Tusk.
Ściganie opozycji
To też jest symbol tego, co robimy przez te ostatnie dwa lata. To wymaga mitręgi, to wymaga bardzo cierpliwego działania, bo w przeciwieństwie do naszych oponentów my się uparliśmy nie tylko, żeby czyścić, rozliczać, do samego spodu, bezwzględnie, ale równocześnie zgodnie z prawem
– perorował, zapominając najwyraźniej o kwestii domniemania niewinności wspomnianych osób z wymienionych przez niego instytucji.
Większość Polek i Polaków chce twardych, zdecydowanych rozliczeń i nie chce władzy, która łamałaby lub naruszałaby prawo przy tego typu rozliczeniach. CPK i te dwa lata w Polsce to rozliczanie i czyszczenie
– przekonywał mimo niekorzystnych dla siebie sondaży.
Koleje dużych prędkości
Te ostatnie dwa lata to, zgodnie z naszym hasłem, robota, a nie gadanina. Przede wszystkim chcieliśmy zagwarantować ustawowo, żeby ci, którzy są częścią tego wielkiego projektu, nie byli poszkodowani, żeby byli traktowani uczciwie i sprawiedliwie
– oświadczył.
Ponadto uważaliśmy, że Polska zasługuje, że Polacy mają prawo być dumni z tego, że będziemy mieli najszybsze koleje w Europie i że CPK jest także tym przedsięwzięciem, dzięki któremu powstanie w Polsce kolej dużych prędkości. I to jest to 300+
– dodał premier.
Zmiana nazwy CPK
Nie będziemy więcej używali nazwy, którą nasi poprzednicy zhańbili. Nie chcę, żeby te złe skojarzenia, te fatalne fakty związane z tą inwestycją ciągnęły się za nami także w wymiarze symbolicznym
– oświadczył premier Donald Tusk podczas spotkania "Lotnisko centralne – przyszłość i możliwości".
To jest chyba stosowny moment, żeby dzisiaj uroczyście ogłosić, że lotnisko, największe lotnisko w tej części Europy, hub, centrum handlowe, żeby to wielkie przedsięwzięcie nazwać Port Polska
– kontynuował.
W tym miesiącu podpisaliśmy umowę z Polskimi Portami Lotniczymi, na podstawie której Polskie Porty Lotnicze w pierwszym etapie obejmą pakiet udziałów w spółce, która wybuduje i będzie zarządzać nowym lotniskiem
– powiedział Tusk.
Szef rządu podkreślił, że umowa z PPL będzie elementem repolonizacji gospodarki.
Uparliśmy się, że polska gospodarka będzie w sposób mądry i zdecydowany repolonizowana. Jak państwo pamiętacie, największym portem w regionie miała zarządzać spółka zagraniczna – kapitał mieszany australijsko-francuski. Z naszego punku widzenia tym narodowym centrum komunikacyjnym muszą zarządzać Polacy. I zarabiać na tym muszą Polacy i polskie firmy
– oświadczył szef rządu.
Gra na czas?
Wcześniej Tusk ogłosił, że zamiast wielkiej przepustowości centralnego lotniska z rozbudowaną siecią kolejową ma być decentralizacja. Tusk mówił także o trójskoku w nowoczesność, na który składać się mają rozbudowa lokalnych lotnisk, rozbudowa sieci kolejowej i autostrad oraz dokapitalizowanie PLL LOT.
Eurodeputowana Beata Szydło alarmowała wówczas, że ''to, co dziś ogłosił Tusk, nie prowadzi do budowy CPK. To jedynie typowa zagrywka Tuska mająca na celu odwrócenie uwagi oraz pogrzebanie tematu''.
CPK nie powstanie, póki Polską będzie rządził Tusk. Bo Tusk nie jest po to, by Polska się rozwijała
– twierdziła była premier Beata Szydło.
Nie jest zatem wykluczone, że ów rebranding jest również grą obliczoną na przeciągnięcie w czasie realizacji projektu i że będzie on zdecydowanie różny od tego, który zaproponowała Zjednoczona Prawica.




