Czy możliwa jest niechrześcijańska Europa? – wykład mistrzowski prof. Weilera

Już po raz trzeci z inicjatywny kard. Grzegorza Rysia w Wyższym Seminarium Duchownym w Łodzi został zorganizowany wykład mistrzowski. O wygłoszenie prelekcji pt. „Czy możliwa jest niechrześcijańska Europa?” został poproszony prof. Joseph Weiler.
Joseph Weiler Czy możliwa jest niechrześcijańska Europa? – wykład mistrzowski prof. Weilera
Joseph Weiler / wikimedia.commons CC-BY 2.0/Center for the Study of Europe Boston University from Boston, USA - The European Culture Wars and the Decay of European Democracy – A Lecture by Joseph Weiler

Prof. Joseph Weiler jest amerykańskim prawnikiem i specjalistą w dziedzinie prawa konstytucyjnego, międzynarodowego i unijnego. Od października 2013 roku pełni urząd rektora Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego (EUI) we Florencji.

We wstępie metropolita łódzki wyraził radość, że wykład prof. Weilera dochodzi do skutku. – Zawsze jest kłopot z wprowadzeniem i przedstawieniem tak wybitnej postaci. Postanowiłem odwołać się do najlepszego autorytetu, tzn. do papieża Franciszka, który wręczył panu profesorowi 1 grudnia 2022 r. Nagrodę Ratzingera. Profesor jest pierwszym niechrześcijaninem, który otrzymał tę nagrodę. Naszą radością jest to, że Uniwersytet Łódzki wyprzedził Stolicę Apostolska i nadał doktorat honorowy profesorowi nieco wcześniej niż Nagroda Ratzingera. – zauważył metropolita łódzki.

Chrystianofobia

Na początku wykładu prof. Weiler zwrócił uwagę na głęboki nurt chrystofobii w europejskim dyskursie publicznym. To nie tyle fobia – choć ta z pewnością nadal istnieje – ale raczej całkowite niezrozumienie tego, co religia w ogóle i chrześcijańskie doświadczenie oznaczają dla kurczącej się społeczności wiernych. Trzeba coś wiedzieć, żeby tego nienawidzić lub się tego bać. Jednak w przeciwieństwie do pierwszego lub drugiego pokolenia po II wojnie światowej, które aktywnie odrzuciło wiarę i Kościół, obecne pokolenie młodych ludzi i ich rodziców dorastało w świeckich domach, gdzie słowo „Kościół” oznacza po prostu fantazyjne miejsce, w którym można wziąć ślub – zauważył prelegent.

– Jest tylko jeden powód, dla którego Europę można by nazwać prawdziwie chrześcijańską: gdyby większość jej obywateli i mieszkańców, a przynajmniej masa krytyczna, była praktykującymi chrześcijanami głoszącymi panowanie Jezusa Chrystusa. Nie jest to nawet bliskie obecnej rzeczywistości. W Wielkiej Brytanii w każdy weekend jest więcej muzułmanów w meczetach niż chrześcijan w kościołach. We Francji około 5– 7 proc. ludzi chodzi na mszę. Jeśli przyjąć to za kryterium, praktykujący chrześcijanie stali się mniejszością w Europie, Europa stała się kontynentem świeckim – argumentował profesor.

Dogmat świeckiej neutralności 

W dalszej części wykładu prof. Weiler zwrócił uwagę słuchaczy na dogmat świeckiej neutralności, którą podparł przykładem z Francji i Włoch, gdzie umieszczanie krzyża we wszystkich klasach podstawowych szkół publicznych stanowiło naruszenie Europejskiej konwencji praw człowieka. Profesor podkreślił odwagę stanowiska chrześcijańskiego, które przyjmuje, że tylko normy religijne uzasadnione przez odniesienie do rozumu i prawa naturalnego mogą być narzucane ogółowi społeczeństwa. Chciałbym tutaj omówić niektóre z zagrożeń związanych z nadmiernym uleganiem tej pokusie. Należy postępować z wielką ostrożnością. Popełnienie błędu, czyli błędne scharakteryzowanie normy, której autorytet wywodzi się wyłącznie z objawienia, tak jakby była częścią powszechnego rozumu, prawa naturalnego, może mieć poważne niepożądane konsekwencje.  Niektóre konsekwencje mają charakter praktyczny i roztropnościowy, tym bardziej istotny w dzisiejszym mniejszościowym stanie religii. Mogą być nieskuteczne, a także zagrażać zdolności wspólnot religijnych do zachowania wolności wyznania – podkreślił.

Historyczny paradoks

W końcowej części swojego wykładu prof. Weiler odniósł się do homilii Benedykta XVI z Ratyzbony, skierowanych do różnych wspólnot. - Papież ostrzegał nas, ludzi religijnych w ogóle, a w szczególności swoją katolicką trzodę, przed niebezpieczeństwem przyjęcia poglądu, że chrześcijański wymóg publicznej normatywności wyrażony językiem ogólnego rozumu mającego zastosowanie do wszystkich ludzi, wyczerpuje znaczenie życia religijnego, a nawet chrześcijańskiej normatywności – tłumaczył prelegent.

- W moich oczach ważne jest, dlaczego to nauczanie zostało wygłoszone w homilii podczas celebracji eucharystycznej. Jak rozumiem, sakramenty, Msza Święta, w tym Eucharystia, modlitwa i inne podobne praktyki, są jednym ze sposobów, w jaki Kościół wyraża swoją miłość, oddanie i bliskość z Panem, które wzbogacają bliskość osiągniętą poprzez biblijnie zdefiniowane zachowania etyczne. Oba są częścią ontologii Homo Religiosus. Nacisk na ten związek w słowach Papieża zawiera w sobie niezwykłą historyczną ironię. W czasach proroków, takich jak Amos i Izajasz, i kiedy Jezus głosił swoje przesłanie, wierni potrzebowali napomnienia i przypomnienia, że wiara i świętość nie mogą być osiągnięte i nie wyczerpują się w rytuale i sakramentach, choć są one ważne. Dziś szala się przechyla i trzeba przypominać zakonnikom, że bogactwo zmysłu religijnego nie wyczerpuje się w zwykłym prowadzeniu etycznego i troskliwego życia. Prowadzenie życia etycznego jest warunkiem koniecznym, ale z pewnością nie wystarczającym. To oczywiście nie wyczerpuje tego, co znaczy być chrześcijaninem. Musi być uzupełnione relacją z Bogiem, poprzez modlitwę, poprzez sakramenty, poprzez dostrzeganie ręki Stwórcy w świecie, który stworzył. To właśnie poszukiwanie świętości w ten podwójny sposób odczytałem w homilii Papieża – zaznaczył profesor.

Wykłady Mistrzowskie odbywają się dwa razy w roku jesienią i wiosną, a wśród zapraszanych, jak zapewnia kard. Ryś, pomysłodawca Wykładów Mistrzowskich, są nie tylko duchowni, ale uczeni z różnych dziedzin i dyscyplin naukowych. - Chcielibyśmy pokazać że w tym wspólnym szukaniu prawdy, uprawianiu nauki jest też przestrzeń zajmowana przez ludzi głęboko wierzących – zaznacza metropolita łódzki.

Wykłady mistrzowskie są rejestrowane i udostępniane w mediach społecznościowych Archidiecezji Łódzkiej – na stronie www.archidiecezja.lodz.pl, kanale YouTube Archidiecezja Łódzka oraz na fanpage`u facebookowym.

xpk


 

POLECANE
Maskirowka Donalda Tuska jest testem dla Polski tylko u nas
Maskirowka Donalda Tuska jest testem dla Polski

Donald Tusk wcale nie postawił sobie za główny cel zablokowania objęcia urzędu prezydenta przez Karola Nawrockiego. Ani tym bardziej obsadzenia na jego miejscu Rafała Trzaskowskiego. Doskonale wie, że to niemożliwe.

Ekspert: Kwestionowanie Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych SN w oparciu o wyroki trybunałów UE to fałsz i manipulacja tylko u nas
Ekspert: Kwestionowanie Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych SN "w oparciu o wyroki trybunałów UE" to fałsz i manipulacja

Po raz kolejny europoseł Michał Wawrykiewicz, wcześniej aktywista "Wolnych Sądów", z uporem godnym lepszej sprawy, kwestionuje status Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego, opierając swoją tezę na rzekomych wyrokach Europejskiego Trybunału Praw Człowieka i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Takie twierdzenia to zwyczajne wprowadzanie opinii publicznej w błąd.

Policja znalazła ciało zaginionego dyrektora z NCBiR z ostatniej chwili
Policja znalazła ciało zaginionego dyrektora z NCBiR

Tragicznie zakończyły się poszukiwania Macieja Grzegorzewskiego. Zaginionego dyrektora z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju poszukiwano od niedzieli. W środę policjanci znaleźli jego ciało. 

Śmiertelne poduszki bezpieczeństwa. Unieruchomionych 2,5 miliona aut z ostatniej chwili
Śmiertelne poduszki bezpieczeństwa. Unieruchomionych 2,5 miliona aut

Francuski minister transportu zakazał jazdy samochodami wszystkich marek wyposażonych w poduszki powietrzne firmy Takata. Zakaz dotyczy aut z Korsyki i francuskich terytoriów zamorskich, a także samochodów wyprodukowanych przed 2011 rokiem we Francji kontynentalnej - podało BBC.

Tragiczny finał poszukiwań trzech nastolatków z ostatniej chwili
Tragiczny finał poszukiwań trzech nastolatków

W nocy z wtorku na środę trzech nastolatków wypłynęło kajakami na jezioro Małszewskie w gminie Jedwabno (woj. warmińsko-mazurskie).  Ich zaginięcie zgłosili koledzy, z którymi cała trójka przebywała w wynajętym domku letniskowym.

Dziennikarz TVN spytał o ponowne liczenie głosów. Riposta prezydenta Dudy zaboli Tuska z ostatniej chwili
Dziennikarz TVN spytał o ponowne liczenie głosów. Riposta prezydenta Dudy zaboli Tuska

Adam Bodnar chce ponownego przeliczenia głosów z blisko 1500 komisji obwodowych. Na konferencji prasowej dziennikarz TVN spytał Andrzeja Dudę, czy prokurator generalny dobrze robi, składając taki wniosek. W odpowiedzi prezydent zaznaczył, kto zgodnie z prawem ma decydujący głos w sprawie rozpatrywania protestów wyborczych i dzięki komu premier Donald Tusk ma dziś władzę. 

Ukraina dostanie setki rakiet za rosyjskie pieniądze z ostatniej chwili
Ukraina dostanie setki rakiet za rosyjskie pieniądze

Ukraina otrzyma 350 rakiet produkcji brytyjskiej sfinansowanych z odsetek od zamrożonych rosyjskich aktywów oraz pięć nowych systemów przeciwlotniczych, by wzmocnić ukraińską obronę powietrzną – przekazał w środę minister obrony Ukrainy Rustem Umierow.

Giertych przekazał informację od informatora z SN. Sąd Najwyższy odpowiada z ostatniej chwili
Giertych przekazał informację od "informatora z SN". Sąd Najwyższy odpowiada

Roman Giertych – powołując się na "informatora z SN" – przekazał, że część protestów wyborczych trafia do „kartonów” i nie jest rozpatrywana przez Sąd Najwyższy. Jego wpis doczekał się reakcji SN.

Bodnar zawnioskował o oględziny kart do głosowania z niemal 1500 komisji z ostatniej chwili
Bodnar zawnioskował o oględziny kart do głosowania z niemal 1500 komisji

Prokurator generalny Adam Bodnar wystąpił w swoich stanowiskach ws. dwóch z protestów przeciw wyborowi prezydenta z wnioskami o przeprowadzenie oględzin kart do głosowania w 1 tys. 472 obwodowych komisjach wyborczych – poinformowała w środę rzecznik prasowa PG prok. Anna Adamiak.

Obywatelskie zatrzymanie złodzieja z Kolumbii. W pogoń ruszyła kobieta [WIDEO] z ostatniej chwili
Obywatelskie zatrzymanie złodzieja z Kolumbii. W pogoń ruszyła kobieta [WIDEO]

W Kościerzynie młody Kolumbijczyk podjechał na rowerze do kobiety, wyrwał jej portfel, po czym uciekł. Za złodziejem ruszyła inna kobieta, która dogoniła go na dworcu PKP. – Chciałam go sama obezwładnić, wówczas zaczął być agresywny – relacjonowała.

REKLAMA

Czy możliwa jest niechrześcijańska Europa? – wykład mistrzowski prof. Weilera

Już po raz trzeci z inicjatywny kard. Grzegorza Rysia w Wyższym Seminarium Duchownym w Łodzi został zorganizowany wykład mistrzowski. O wygłoszenie prelekcji pt. „Czy możliwa jest niechrześcijańska Europa?” został poproszony prof. Joseph Weiler.
Joseph Weiler Czy możliwa jest niechrześcijańska Europa? – wykład mistrzowski prof. Weilera
Joseph Weiler / wikimedia.commons CC-BY 2.0/Center for the Study of Europe Boston University from Boston, USA - The European Culture Wars and the Decay of European Democracy – A Lecture by Joseph Weiler

Prof. Joseph Weiler jest amerykańskim prawnikiem i specjalistą w dziedzinie prawa konstytucyjnego, międzynarodowego i unijnego. Od października 2013 roku pełni urząd rektora Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego (EUI) we Florencji.

We wstępie metropolita łódzki wyraził radość, że wykład prof. Weilera dochodzi do skutku. – Zawsze jest kłopot z wprowadzeniem i przedstawieniem tak wybitnej postaci. Postanowiłem odwołać się do najlepszego autorytetu, tzn. do papieża Franciszka, który wręczył panu profesorowi 1 grudnia 2022 r. Nagrodę Ratzingera. Profesor jest pierwszym niechrześcijaninem, który otrzymał tę nagrodę. Naszą radością jest to, że Uniwersytet Łódzki wyprzedził Stolicę Apostolska i nadał doktorat honorowy profesorowi nieco wcześniej niż Nagroda Ratzingera. – zauważył metropolita łódzki.

Chrystianofobia

Na początku wykładu prof. Weiler zwrócił uwagę na głęboki nurt chrystofobii w europejskim dyskursie publicznym. To nie tyle fobia – choć ta z pewnością nadal istnieje – ale raczej całkowite niezrozumienie tego, co religia w ogóle i chrześcijańskie doświadczenie oznaczają dla kurczącej się społeczności wiernych. Trzeba coś wiedzieć, żeby tego nienawidzić lub się tego bać. Jednak w przeciwieństwie do pierwszego lub drugiego pokolenia po II wojnie światowej, które aktywnie odrzuciło wiarę i Kościół, obecne pokolenie młodych ludzi i ich rodziców dorastało w świeckich domach, gdzie słowo „Kościół” oznacza po prostu fantazyjne miejsce, w którym można wziąć ślub – zauważył prelegent.

– Jest tylko jeden powód, dla którego Europę można by nazwać prawdziwie chrześcijańską: gdyby większość jej obywateli i mieszkańców, a przynajmniej masa krytyczna, była praktykującymi chrześcijanami głoszącymi panowanie Jezusa Chrystusa. Nie jest to nawet bliskie obecnej rzeczywistości. W Wielkiej Brytanii w każdy weekend jest więcej muzułmanów w meczetach niż chrześcijan w kościołach. We Francji około 5– 7 proc. ludzi chodzi na mszę. Jeśli przyjąć to za kryterium, praktykujący chrześcijanie stali się mniejszością w Europie, Europa stała się kontynentem świeckim – argumentował profesor.

Dogmat świeckiej neutralności 

W dalszej części wykładu prof. Weiler zwrócił uwagę słuchaczy na dogmat świeckiej neutralności, którą podparł przykładem z Francji i Włoch, gdzie umieszczanie krzyża we wszystkich klasach podstawowych szkół publicznych stanowiło naruszenie Europejskiej konwencji praw człowieka. Profesor podkreślił odwagę stanowiska chrześcijańskiego, które przyjmuje, że tylko normy religijne uzasadnione przez odniesienie do rozumu i prawa naturalnego mogą być narzucane ogółowi społeczeństwa. Chciałbym tutaj omówić niektóre z zagrożeń związanych z nadmiernym uleganiem tej pokusie. Należy postępować z wielką ostrożnością. Popełnienie błędu, czyli błędne scharakteryzowanie normy, której autorytet wywodzi się wyłącznie z objawienia, tak jakby była częścią powszechnego rozumu, prawa naturalnego, może mieć poważne niepożądane konsekwencje.  Niektóre konsekwencje mają charakter praktyczny i roztropnościowy, tym bardziej istotny w dzisiejszym mniejszościowym stanie religii. Mogą być nieskuteczne, a także zagrażać zdolności wspólnot religijnych do zachowania wolności wyznania – podkreślił.

Historyczny paradoks

W końcowej części swojego wykładu prof. Weiler odniósł się do homilii Benedykta XVI z Ratyzbony, skierowanych do różnych wspólnot. - Papież ostrzegał nas, ludzi religijnych w ogóle, a w szczególności swoją katolicką trzodę, przed niebezpieczeństwem przyjęcia poglądu, że chrześcijański wymóg publicznej normatywności wyrażony językiem ogólnego rozumu mającego zastosowanie do wszystkich ludzi, wyczerpuje znaczenie życia religijnego, a nawet chrześcijańskiej normatywności – tłumaczył prelegent.

- W moich oczach ważne jest, dlaczego to nauczanie zostało wygłoszone w homilii podczas celebracji eucharystycznej. Jak rozumiem, sakramenty, Msza Święta, w tym Eucharystia, modlitwa i inne podobne praktyki, są jednym ze sposobów, w jaki Kościół wyraża swoją miłość, oddanie i bliskość z Panem, które wzbogacają bliskość osiągniętą poprzez biblijnie zdefiniowane zachowania etyczne. Oba są częścią ontologii Homo Religiosus. Nacisk na ten związek w słowach Papieża zawiera w sobie niezwykłą historyczną ironię. W czasach proroków, takich jak Amos i Izajasz, i kiedy Jezus głosił swoje przesłanie, wierni potrzebowali napomnienia i przypomnienia, że wiara i świętość nie mogą być osiągnięte i nie wyczerpują się w rytuale i sakramentach, choć są one ważne. Dziś szala się przechyla i trzeba przypominać zakonnikom, że bogactwo zmysłu religijnego nie wyczerpuje się w zwykłym prowadzeniu etycznego i troskliwego życia. Prowadzenie życia etycznego jest warunkiem koniecznym, ale z pewnością nie wystarczającym. To oczywiście nie wyczerpuje tego, co znaczy być chrześcijaninem. Musi być uzupełnione relacją z Bogiem, poprzez modlitwę, poprzez sakramenty, poprzez dostrzeganie ręki Stwórcy w świecie, który stworzył. To właśnie poszukiwanie świętości w ten podwójny sposób odczytałem w homilii Papieża – zaznaczył profesor.

Wykłady Mistrzowskie odbywają się dwa razy w roku jesienią i wiosną, a wśród zapraszanych, jak zapewnia kard. Ryś, pomysłodawca Wykładów Mistrzowskich, są nie tylko duchowni, ale uczeni z różnych dziedzin i dyscyplin naukowych. - Chcielibyśmy pokazać że w tym wspólnym szukaniu prawdy, uprawianiu nauki jest też przestrzeń zajmowana przez ludzi głęboko wierzących – zaznacza metropolita łódzki.

Wykłady mistrzowskie są rejestrowane i udostępniane w mediach społecznościowych Archidiecezji Łódzkiej – na stronie www.archidiecezja.lodz.pl, kanale YouTube Archidiecezja Łódzka oraz na fanpage`u facebookowym.

xpk



 

Polecane
Emerytury
Stażowe