Pracownicy Służby Więziennej szkolili kuratorów sądowych, jak radzić sobie w sytuacji zagrożenia

- Zawsze dostosowujemy tematykę szkolenia do potrzeb i oczekiwań naszych odbiorców, dlatego tym razem skupiliśmy się na ćwiczeniach praktycznych. Bezpieczeństwo pracy i służby to podstawa. Bez niego nie moglibyśmy dobrze wykonywać swoich obowiązków. Dlatego warto o nie dbać, mieć świadomość zagrożeń i uczyć się im zapobiegać
Funkcjonariusze Służby Więziennej wykonując swoje powinności służbowe dbają o bezpieczeństwo państwa i obywateli. Codziennie mają kontakt z najgroźniejszymi przestępcami w kraju. Wśród nich są osoby uzależnione od alkoholu i narkotyków, charakteryzujące się dyssocjalnymi cechami osobowości i mające poważne problemy z przestrzeganiem norm społecznych oraz prawnych.
- Praca z nimi wymaga ogromnej wiedzy, umiejętności i doświadczenia, które zdobywa się przez lata. Dlatego też tą wiedzą i doświadczeniem funkcjonariusze chętnie dzielą się z innymi pracownikami administracji publicznej, którzy również pracują z trudnymi podopiecznymi i są narażeni na agresywne zachowania z ich strony
Szkolenie dla kuratorów sądowych przeprowadzili funkcjonariusze Grupy Interwencyjnej Służby Więziennej w Katowicach, czyli specjalna kadra instruktorów samoobrony, taktyki i technik interwencyjnych, na co dzień szkoląca funkcjonariuszy.
Warsztaty odbywały się w trzech grupach. Każda z nich uczestniczyła w trzech warsztatach specjalistycznych:
- „Biurko i komputer – przyjaciel czy wróg” – organizacja miejsca pracy – warsztat w biurze
- „Wybrane techniki interwencji i samoobrony” – warsztat na matach
- Pierwsza pomoc przedmedyczna - ćwiczenia
Pod okiem doświadczonych instruktorów kuratorzy uczyli się radzenia sobie m.in. w przypadku agresywnego zachowania się klienta podczas rozmowy w biurze czy też w miejscu jego zamieszkania. Kuratorzy często pracują w terenie, odwiedzają swoich podopiecznych w ich mieszkaniach i tam są zdani sami na siebie. Dlatego też zajęcia odbywały się głównie nie w sali gimnastycznej, a w pomieszczeniach zaaranżowanych tak, aby przypominały ich codzienne miejsce pracy. Dzięki temu każdy uczestnik mógł w bezpiecznych warunkach, pod fachowym okiem, ale z zachowaniem realizmu, ćwiczyć techniki samoobrony oraz radzenia sobie z negatywnymi i często niespodziewanymi zachowaniami podopiecznych w różnych sytuacjach. Zajęcia prowadzone były metodami aktywnymi, opartymi na ćwiczeniach, symulacjach i inscenizacjach, bazujących na wydarzeniach, które miały miejsce podczas wykonywanych przez uczestników obowiązków lub bardzo prawdopodobnych.
- W sytuacji zagrożenia życie lub zdrowie może nam uratować wszystko to, co mamy pod ręką: pęk kluczy, biurko, krzesło, monitor komputera, a nawet długopis. Ważne, aby zachować spokój i wykorzystać do samoobrony przedmioty z naszego otoczenia. Nie bez znaczenia jest również dokładna obserwacja klienta tj. wysyłanych przez niego sygnałów niewerbalnych, co pozwoli nam przygotować się do odparcia ataku, a nawet poprzez odpowiednią komunikację do niego nie dopuścić. Ważne jest także, aby pamiętać o właściwej organizacji miejsca pracy, np. o ustawieniu biurka, aby w przypadku ataku móc jak najszybciej opuścić pomieszczenie lub odgrodzić się od napastnika
Kuratorzy uczyli się także udzielać pierwszej pomocy przedmedycznej np. zaopatrywania ran, tamowania krwotoku.
Podczas szkolenia kuratorzy wskazywali, że niejednokrotnie spotkali się z agresywnym zachowaniem ze strony podopiecznego. W rozmowach po szkoleniu przyznali, że dzięki wiedzy i zdobytym umiejętnościom m.in. w zakresie technik samoobrony będą się czuli znacznie pewniej i bezpieczniej podczas wykonywania codziennych obowiązków służbowych.