Śląsk walczy o swoje. Fabryka elektrycznych autobusów,szybka kolej i nowe miejsca pracy. Co na to rząd?

Fabryka elektrycznych autobusów, czołg IV generacji, innowacyjne projekty energetyczne, dobrze skomunikowana metropolia, szybka kolej i nowe miejsca pracy. To tylko część projektów zawartych w „Porozumieniu na rzecz zintegrowanej polityki rozwoju województwa śląskiego”. Opracowany na Śląsku program zostanie zarekomendowany rządowi 14 września.
 Śląsk walczy o swoje. Fabryka elektrycznych autobusów,szybka kolej i nowe miejsca pracy. Co na to rząd?
/ Pixabay.com/CC0
Jak podkreśla Dominik Kolorz, przewodniczący Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Katowicach i szef śląsko-dąbrowskiej Solidarności, program powstał na Śląsku. To oddolna inicjatywa. Dokument nie został opracowany przez władze centralne dla bieżących potrzeb politycznych i nie został przywieziony w teczce z Warszawy. Został stworzony własnymi siłami przez wszystkich partnerów z WRDS w Katowicach. – Pracowaliśmy nad tym programem wspólnie, ponad podziałami. I marszałek województwa, który jest z PO, i wojewoda który reprezentuje rząd PiS, i związki zawodowe, i pracodawcy, również przedstawiciele rzemiosła – mówi Dominik Kolorz. Każdy z partnerów wydelegował swojego reprezentanta do opracowania wszechstronnego programu rozwoju regionu, który początkowo miał być nazwany „Kontraktem dla Województwa Śląskiego”, a teraz nosi nazwę „Porozumienie na rzecz zintegrowanej polityki rozwoju województwa śląskiego”. Dokument  będzie przyjmowany w formie rekomendacji WRDS kierowanej do rządu podczas plenarnych obrad rady 14 września i ma się stać integralną częścią Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, nazywanej potocznie planem Morawieckiego.
 
Dobrze skomunikowana metropolia
Dokument jest podzielony na trzy zasadnicze obszary: rewitalizacja, reindustrializacja, czyli odbudowa i unowocześnienie przemysłu oraz metropolizacja. Pod tymi określaniami kryją się konkretne rozwiązania. W niektórych elementach korzysta on już z propozycji, które pojawiały się we wcześniejszych projektach programów dla regionu i innych dokumentach, ale są one zmodyfikowane. – Przykładem jest chociażby szybka kolej Katowice-Pyrzowice, gdzie okazało się, że wcześniejszy projekt nie miał szans powodzenia bo zakładano, że szybka kolej poruszałyby się z prędkością 200 km/h, co w w praktyce na naszym trudnym terenie nie miałoby szans powodzenia w ciągu paru najbliższych dekad. Dlatego nasz projekt zakłada, że szybki pociąg Katowice-Pyrzowice, będzie jeździł z prędkością 120 km/h i ta linia zostanie zrobiona – mówi Dominik Kolorz.
 
Dodaje, że dokument zawiera wiele projektów infrastrukturalnych związanych z modernizacją już istniejących i budową nowych dróg. Chodzi m.in. o budowę równoległej nitki północnej do autostrady A4, bo już od dłuższego czasu wyraźnie widać, że przepustowość A4 nie wytrzymuje obecnego natężenia ruchu i to już w praktyce nie jest autostrada. – Generalnie we wszystkich tych projektach chodzi o to, żeby infrastrukturalnie połączyć nasz region w jedną całość. Również jeśli chodzi o infrastrukturę kolejową, żeby było tak jak powinno w każdej normalnej metropolii, a taką przecież jest woj. śląskie. Żeby można było bez kłopotów dojechać np. z Wisły do Katowic, z Katowic do Rybnika czy z Rybnika do Częstochowy, ale szczegóły będziemy przedstawiać już po 14 września – dodaje przewodniczący.
 
Tanie i wygodne ogrzewanie
Jedną z rekomendacji ujętych w dokumencie jest też budowa elektrowni szczytowo-pompowej, niewykluczone że na terenie dawnej kopalni Dębieńsko. Jest też duży segment projektów związanych z kogeneracją energetyki i ciepła. – Do tej pory był to obszar bardzo zaniedbany. Elektrownie produkują dużo ciepła, które kolokwialnie mówiąc jest wpuszczane w powietrze. Mamy propozycję zmian w funkcjonowaniu elektrowni w tym zakresie. Wiąże się to też z ograniczeniem tzw. niskiej emisji. Jednym z ważnych elementów tej propozycji jest idea, aby mieszkańcy naszego regionu mogli wreszcie tanio podłączyć się do sieci ciepłowniczej. Zamiast „hajcować” w kotle centralnego ogrzewania, mieć ciepło z sieci za porównywalne pieniądze – podkreśla przewodniczący. (...)
 
Rewitalizacja, czyli miejsca pracy
Opracowany w ramach prac WRDS dokument proponuje zupełnie inne podejście niż dotychczas do kwestii tzw. rewitalizacji terenów poprzemysłowych. – Do tej pory rewitalizację kojarzono z sadzeniem drzewek, tworzeniem parków i tzw. terenów rekreacyjnych na obszarach poprzemysłowych. W naszej koncepcji, która jest ściśle związana z ideą reindustrializacji i budowy nowoczesnego przemysłu w regionie, tereny przeznaczone do rewitalizacji mają być pod nadzorem tzw. operatora rewitalizacyjnego, który na bazie zachęt podatkowych gruntowych ma tworzyć tam miejsca pracy i to nie w firmach usługowych, ale w firmach przede wszystkim produkcyjnych – podkreśla Dominik Kolorz.
 
Grzegorz Podżorny

Cały artykuł na:
www.solidarnosckatowice.pl

 

POLECANE
Zełenski o Polakach: W razie ataku nie uratują ludzi. Kosiniak-Kamysz odpowiada pilne
Zełenski o Polakach: "W razie ataku nie uratują ludzi". Kosiniak-Kamysz odpowiada

Słowa prezydenta Ukrainy o polskich możliwościach obronnych wywołały burzę. Wołodymyr Zełenski w rozmowie z zagraniczną stacją stwierdził, że Polska „nie zdoła uratować ludzi” w przypadku zmasowanego ataku Rosji. Na jego wypowiedź zareagował szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz.

Niemieckie media po spotkaniu Nawrocki-Merz: Ignorowanie kwestii reparacji jest lekkomyślne Wiadomości
Niemieckie media po spotkaniu Nawrocki-Merz: "Ignorowanie kwestii reparacji jest lekkomyślne"

Wizyta prezydenta Karola Nawrockiego w Berlinie wywołała gorące komentarze. Niemiecki dziennik przyznał wprost, że Polska ma rację, domagając się reparacji. „Berlin mógłby zapłacić przynajmniej niewielką część” – przyznaje „Tageszeitung”.

Nowa ustawa repatriacyjna. „Musimy ratować Polaków ze Wschodu” z ostatniej chwili
Nowa ustawa repatriacyjna. „Musimy ratować Polaków ze Wschodu”

Senator Grzegorz Bierecki zaproponował nową ustawę repatriacyjną, która ma ułatwić powrót Polakom zesłanym do krajów byłego ZSRR. Projekt poparło Stowarzyszenie „Godność”, podkreślając, że to nie tylko kwestia polityki, ale także moralnego zobowiązania wobec rodaków prześladowanych przez reżimy Putina i Łukaszenki.

Skandal z listem Trumpa do polskiego prezydenta. MSZ nie ma sobie nic do zarzucenia pilne
Skandal z listem Trumpa do polskiego prezydenta. MSZ nie ma sobie nic do zarzucenia

List od Donalda Trumpa do Karola Nawrockiego wywołał burzę w Warszawie. Zamiast trafić najpierw do rąk prezydenta, o sprawie jako pierwsze dowiedziały się media. „Absurdem tej sytuacji jest fakt, że media dowiedziały się o tym liście pierwsze” – mówi Marcin Przydacz.

Pilny komunikat dla mieszkańców Szczecina z ostatniej chwili
Pilny komunikat dla mieszkańców Szczecina

Od 1 października pasażerowie komunikacji miejskiej w Szczecinie mogą liczyć na częstsze kursy tramwajów. Wszystkie linie – z wyjątkiem linii nr 4, będą kursować co 12 minut.

AfD triumfuje w sondażach. Niemcy mają dość rządu Merza polityka
AfD triumfuje w sondażach. Niemcy mają dość rządu Merza

Alternatywa dla Niemiec idzie po rekordowy wynik i w najnowszym sondażu YouGov wyprzedza CDU/CSU . To największe poparcie w historii partii, która zdobywa serca coraz większej liczby Niemców. Rządząca koalicja może mówić o prawdziwym kryzysie, a kanclerz Friedrich Merz zaczyna „jesień reform” w fatalnych nastrojach społecznych.

Mec. Lewandowski: Prokuratura dokonała trwałego paraliżu Trybunału Stanu z ostatniej chwili
Mec. Lewandowski: Prokuratura dokonała trwałego paraliżu Trybunału Stanu

"Prokuratura Krajowa doprowadziła do trwałego paraliżu Trybunału Stanu" - stwierdził na platformie X mec. Bartosz Lewandowski. Sprawa dotyczy wniosku o uchylenie immunitetu I Prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

Nie żyje gwiazda łyżwiarstwa figurowego. Miała 15 lat. z ostatniej chwili
Nie żyje gwiazda łyżwiarstwa figurowego. Miała 15 lat.

15-letnia łyżwiarka figurowa Matilda Ferrari zginęła w tragicznym wypadku drogowym w regionie Trentino we Włoszech. Jak podaje „Kleine Zeitung”, dziewczyna została potrącona przez ciężarówkę z betonem, gdy przechodziła przez ulicę w drodze do szkoły.

Za dwa tygodnie startuje system kaucyjny. Polacy będą dopłacać za butelki plastikowe i puszki pilne
Za dwa tygodnie startuje system kaucyjny. Polacy będą dopłacać za butelki plastikowe i puszki

Od 1 października 2025 roku w Polsce rusza system kaucyjny. Klienci kupując napoje w butelkach plastikowych czy puszkach, będą musieli zapłacić dodatkową opłatę. Wiceminister klimatu Anita Sowińska ogłosiła: „1 października rusza system kaucyjny i Ministerstwo Klimatu i Środowiska potwierdza, że ruszamy zgodnie z planem, bez opóźnień”.

Drony nad Polską. Komunikat służb o kolejnym incydencie z ostatniej chwili
Drony nad Polską. Komunikat służb o kolejnym incydencie

Jak podał Polsat News, we wsi Stanisławka w pow. zamojskim odnaleziony został dron, który mógł naruszyć polską przestrzeń powietrzną w nocy z 9 na 10 września.

REKLAMA

Śląsk walczy o swoje. Fabryka elektrycznych autobusów,szybka kolej i nowe miejsca pracy. Co na to rząd?

Fabryka elektrycznych autobusów, czołg IV generacji, innowacyjne projekty energetyczne, dobrze skomunikowana metropolia, szybka kolej i nowe miejsca pracy. To tylko część projektów zawartych w „Porozumieniu na rzecz zintegrowanej polityki rozwoju województwa śląskiego”. Opracowany na Śląsku program zostanie zarekomendowany rządowi 14 września.
 Śląsk walczy o swoje. Fabryka elektrycznych autobusów,szybka kolej i nowe miejsca pracy. Co na to rząd?
/ Pixabay.com/CC0
Jak podkreśla Dominik Kolorz, przewodniczący Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Katowicach i szef śląsko-dąbrowskiej Solidarności, program powstał na Śląsku. To oddolna inicjatywa. Dokument nie został opracowany przez władze centralne dla bieżących potrzeb politycznych i nie został przywieziony w teczce z Warszawy. Został stworzony własnymi siłami przez wszystkich partnerów z WRDS w Katowicach. – Pracowaliśmy nad tym programem wspólnie, ponad podziałami. I marszałek województwa, który jest z PO, i wojewoda który reprezentuje rząd PiS, i związki zawodowe, i pracodawcy, również przedstawiciele rzemiosła – mówi Dominik Kolorz. Każdy z partnerów wydelegował swojego reprezentanta do opracowania wszechstronnego programu rozwoju regionu, który początkowo miał być nazwany „Kontraktem dla Województwa Śląskiego”, a teraz nosi nazwę „Porozumienie na rzecz zintegrowanej polityki rozwoju województwa śląskiego”. Dokument  będzie przyjmowany w formie rekomendacji WRDS kierowanej do rządu podczas plenarnych obrad rady 14 września i ma się stać integralną częścią Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, nazywanej potocznie planem Morawieckiego.
 
Dobrze skomunikowana metropolia
Dokument jest podzielony na trzy zasadnicze obszary: rewitalizacja, reindustrializacja, czyli odbudowa i unowocześnienie przemysłu oraz metropolizacja. Pod tymi określaniami kryją się konkretne rozwiązania. W niektórych elementach korzysta on już z propozycji, które pojawiały się we wcześniejszych projektach programów dla regionu i innych dokumentach, ale są one zmodyfikowane. – Przykładem jest chociażby szybka kolej Katowice-Pyrzowice, gdzie okazało się, że wcześniejszy projekt nie miał szans powodzenia bo zakładano, że szybka kolej poruszałyby się z prędkością 200 km/h, co w w praktyce na naszym trudnym terenie nie miałoby szans powodzenia w ciągu paru najbliższych dekad. Dlatego nasz projekt zakłada, że szybki pociąg Katowice-Pyrzowice, będzie jeździł z prędkością 120 km/h i ta linia zostanie zrobiona – mówi Dominik Kolorz.
 
Dodaje, że dokument zawiera wiele projektów infrastrukturalnych związanych z modernizacją już istniejących i budową nowych dróg. Chodzi m.in. o budowę równoległej nitki północnej do autostrady A4, bo już od dłuższego czasu wyraźnie widać, że przepustowość A4 nie wytrzymuje obecnego natężenia ruchu i to już w praktyce nie jest autostrada. – Generalnie we wszystkich tych projektach chodzi o to, żeby infrastrukturalnie połączyć nasz region w jedną całość. Również jeśli chodzi o infrastrukturę kolejową, żeby było tak jak powinno w każdej normalnej metropolii, a taką przecież jest woj. śląskie. Żeby można było bez kłopotów dojechać np. z Wisły do Katowic, z Katowic do Rybnika czy z Rybnika do Częstochowy, ale szczegóły będziemy przedstawiać już po 14 września – dodaje przewodniczący.
 
Tanie i wygodne ogrzewanie
Jedną z rekomendacji ujętych w dokumencie jest też budowa elektrowni szczytowo-pompowej, niewykluczone że na terenie dawnej kopalni Dębieńsko. Jest też duży segment projektów związanych z kogeneracją energetyki i ciepła. – Do tej pory był to obszar bardzo zaniedbany. Elektrownie produkują dużo ciepła, które kolokwialnie mówiąc jest wpuszczane w powietrze. Mamy propozycję zmian w funkcjonowaniu elektrowni w tym zakresie. Wiąże się to też z ograniczeniem tzw. niskiej emisji. Jednym z ważnych elementów tej propozycji jest idea, aby mieszkańcy naszego regionu mogli wreszcie tanio podłączyć się do sieci ciepłowniczej. Zamiast „hajcować” w kotle centralnego ogrzewania, mieć ciepło z sieci za porównywalne pieniądze – podkreśla przewodniczący. (...)
 
Rewitalizacja, czyli miejsca pracy
Opracowany w ramach prac WRDS dokument proponuje zupełnie inne podejście niż dotychczas do kwestii tzw. rewitalizacji terenów poprzemysłowych. – Do tej pory rewitalizację kojarzono z sadzeniem drzewek, tworzeniem parków i tzw. terenów rekreacyjnych na obszarach poprzemysłowych. W naszej koncepcji, która jest ściśle związana z ideą reindustrializacji i budowy nowoczesnego przemysłu w regionie, tereny przeznaczone do rewitalizacji mają być pod nadzorem tzw. operatora rewitalizacyjnego, który na bazie zachęt podatkowych gruntowych ma tworzyć tam miejsca pracy i to nie w firmach usługowych, ale w firmach przede wszystkim produkcyjnych – podkreśla Dominik Kolorz.
 
Grzegorz Podżorny

Cały artykuł na:
www.solidarnosckatowice.pl


 

Polecane
Emerytury
Stażowe