Kolejny stabilny kwartał LOTOSU

– Ostatnie miesiące były dla naszej spółki udane. Jesteśmy stabilnym koncernem, rafineria pracuje na 103 proc. swoich możliwości – mówi Mateusz A. Bonca, prezes Zarządu Grupy LOTOS. Koncern podsumował wyniki finansowe za trzeci kwartał 2019 roku.
 Kolejny stabilny kwartał LOTOSU
/ fot. materiały prasowe Grupy LOTOS
Wartość skumulowanej EBITDY wg LIFO LOTOSU, nazywanej też zyskiem operacyjnym, po 3 kwartałach 2019 roku wyniosła 2,3 mld zł. Sam III kwartał to 0,86 mld zł. Dane te potwierdzają, że uzupełniające się segmenty działalności zapewniają koncernowi odporność na znaczne zmiany czynników rynkowych. W III kwartale Grupa LOTOS wypłaciła rekordową dywidendę za rok 2018 w wysokości 555 mln zł (3 zł na akcję). Wcześniej, niż planowano, uruchomiono wydobycie ze złoża Utgard w Norwegii. Rozpoczął się też rozruch kluczowych instalacji Projektu EFRA.

Grupa LOTOS jest zbilansowanym koncernem. Mamy wydobycie oraz produkcję i handel, które w różnych momentach rynkowych zachowują się w sposób bilansujący. To kolejny okres, kiedy utrzymujemy nasze wyniki finansowe na stabilnym poziomie, mimo zmian w poszczególnych segmentach. Po 9 miesiącach tego roku 2,3 mld zł EBITDY wg LIFO to bardzo dobry wynik. Rafineria działa na 103 proc. swoich możliwości produkcyjnych. Oczywiście warto też wspomnieć o kończących się projektach, które będą kontrybuowały do naszych przyszłych wyników

– mówi Mateusz A. Bonca, prezes Zarządu Grupy LOTOS.

Na wyniki finansowe Grupy Kapitałowej LOTOS w III kw. 2019 r. największy wpływ miały spadające notowania surowców (ropy naftowej i gazu ziemnego), niższy wolumen sprzedaży węglowodorów, wyższy poziom modelowej marży rafineryjnej oraz wyższy średniokwartalny kurs dolara.
 
SEGMENT WYDOBYWCZY
Na wielkość wydobycia w III kw. wpływ miał zarówno postój remontowy (20 czerwca – 27 lipca) operującej na złożu B8 platformy LOTOS Petrobaltic, jak i zaplanowane postoje produkcyjne w sierpniu. W połączeniu z trudną sytuacją makroekonomiczną dla tego segmentu przełożyło się to na słabsze wyniki. Wydobycie osiągnęło poziom 1,64 mln boe (-4,7% kw./kw.), a przychody ze sprzedaży wyniosły 0,24 mld zł (-23,5% kw./kw.).

Sytuacja powinna zmienić się w ostatnim kwartale tego roku. Przede wszystkim dzięki rozpoczętej w połowie września eksploatacji złoża Utgard. Projekt ten zrealizowano z 3-miesięcznym wyprzedzeniem w stosunku do pierwotnego harmonogramu, uzyskując 25% oszczędności w porównaniu do zakładanego budżetu.
W III kw. 2019 r. spółka LOTOS Petrobaltic kontynuowała wydobycie węglowodorów ze złóż B3 i B8 na Morzu Bałtyckim. Wydobycie na drugim z nich realizowano przy wykorzystaniu platformy LOTOS Petrobaltic. Docelowo zadanie to przejmie przebudowana na Morskie Centrum Produkcyjne platforma Petrobaltic, która w ubiegłym tygodniu przeszła skomplikowaną i wymagającą ogromnej precyzji operację pozycjonowania na złożu B8.

Pod koniec września do Gdańska dotarła nowa platforma wiertnicza Giant, zakupiona przez LOTOS Petrobaltic od firmy Maersk w czerwcu 2019 r. Po wykonaniu prac przystosowawczych oraz przeszkoleniu załogi jednostka rozpocznie prace rekonstrukcyjne na złożach bałtyckich LOTOSU. Może ona wykonywać odwierty do głębokości 25 000 stóp (7620 m). Pierwszym jej zadaniem będzie wykonanie rekonstrukcji 7 odwiertów na złożu B3 w celu zwiększenia wolumenu wydobycia węglowodorów. Rozpoczęcie prac rekonstrukcyjnych planowane jest w IV kw. 2019 r.
W III kw. 2019 r. spółka LOTOS Exploration & Production Norge w ramach konsorcjum wydobywała gaz ziemny i kondensat z dotychczasowych złóż, a także z uruchomionego złoża Utgard. Kontynuowano prace inwestycyjne związane z realizacją projektu zagospodarowania złoża Yme, a także przygotowania do zagospodarowania złóż Trell i Trine. W obszarze Greater Heimdal (tzw. projekt NOAKA) zakończono wiercenie odwiertu poszukiwawczego Liatårnet. Odkryte zasoby ropy, których wielkość szacuje się na poziomie ok. 80-200 mln boe (udział LOTOSU wynosi 9,74%), czynią je największym odkryciem węglowodorów na Szelfie Norweskim w 2019 r. W następnym roku zaplanowano dokonanie pierwszego odwiertu rozpoznawczego w celu precyzyjnego określenia potencjału zasobowego.


SEGMENT PRODUKCJI I HANDLU

Wykorzystanie nominalnych zdolności przerobowych rafinerii w Gdańsku kształtowało się w III kw. 2019 r. na poziomie 103%. Rafineria pracowała w tym czasie stabilnie, osiągając przerób na poziomie 2,7 mln ton ropy naftowej. O 8% (kw./kw.) zwiększyła się sprzedaż segmentu produkcji i handlu, która wyniosła prawie 3,1 mln ton produktów. Największe wzrosty odnotowano dla paliwa lotniczego, benzyn oraz olejów napędowych. Równolegle wzrosły przychody ze sprzedaży tego segmentu, które wyniosły 7,8 mld zł.
Na koniec III kw. 2019 r. Grupa Kapitałowa LOTOS posiadała w swojej sieci 496 stacji paliw (307 stacji własnych oraz 189 stacji partnerskich). W tym okresie obszar detaliczny wypracował zysk na poziomie operacyjnym w wysokości 61,6 mln zł (+20,8% kw./kw.).
Prowadzono też prace na terenie Projekt EFRA, będącego kluczowym programem inwestycyjnym LOTOSU.

Trzeci kwartał to prace rozruchowe, które zakończyły się wprowadzeniem wsadu, czyli uruchomieniem kompleksu koksowania. W tej chwili jesteśmy na etapie stabilizowania i optymalizowania pracy instalacji tak, by w pełni korzystać z jej mocy przerobowych


– tłumaczy Jarosław Kawula, wiceprezes Zarządu Grupy LOTOS ds. produkcji i handlu.


We wrześniu otrzymano pierwsze pełnowartościowe produkty Projektu EFRA: benzynę surową oraz LCGO i HCGO. Dwa ostatnie trafiają na kolejne instalacje rafineryjne, aby w drodze dalszego przerobu wyprodukować z nich finalne paliwa motorowe. Rozpoczęto również ekspedycję samochodową nowego produktu – koksu naftowego.


Anna Michałowska

Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Kłopot w Pałacu Buckingham. Chodzi o księcia Harry'ego z ostatniej chwili
Kłopot w Pałacu Buckingham. Chodzi o księcia Harry'ego

Informacje o chorobie nowotworowej księżnej Kate i króla Karola III spędzają sen z powiek Brytyjczykom. W mediach nie brakuje nowych informacji związanych ze stanem zdrowia arystokratów. Pojawiły się również doniesienia dotyczące księcia Harry'ego, który już niedługo ma zjawić się w Wielkiej Brytanii.

Burza w Pałacu Buckingham. Lekarz zabrał głos ws. króla Karola III z ostatniej chwili
Burza w Pałacu Buckingham. Lekarz zabrał głos ws. króla Karola III

Temat choroby króla Karola III wciąż rozgrzewa media. O monarchę martwią się zarówno członkowie rodziny królewskiej, jak i poddani. W sprawie pojawiły się nowe informacje.

Katastrofa budowlana w Małopolsce. Jest ofiara śmiertelna i osoby ranne z ostatniej chwili
Katastrofa budowlana w Małopolsce. Jest ofiara śmiertelna i osoby ranne

Jedna osoba zginęła, a trzy zostały ranne w wyniku zawalenia się ściany budynku gospodarczego w miejscowości Dębno (Małopolskie).

Katastrofa amerykańskiego myśliwca F-16 z ostatniej chwili
Katastrofa amerykańskiego myśliwca F-16

W pobliżu bazy sił powietrznych Holloman w stanie Nowy Meksyk doszło do katastrofy. Chodzi o amerykański myśliwiec F-16.

Nie żyje znany pisarz z ostatniej chwili
Nie żyje znany pisarz

Media obiegła informacja o śmierci znanego pisarza. Paul Auster miał 77 lat.

Za dostarczenie do Niemiec, migranci zapłacili przemytnikom potężne pieniądze. Są zatrzymania Wiadomości
Za dostarczenie do Niemiec, migranci zapłacili przemytnikom potężne pieniądze. Są zatrzymania

Setki tysięcy jak nie miliony ludzi na tej planecie chciałoby żyć w Europie. Dla wielu z nich spełnieniem marzeń i krajem docelowym są Niemcy. Dotarcie do tego kraju jest jednak trudne, niebezpieczne i w większości przypadków po prostu nierealne.

Ten moment... . Dramat gwiazdy M jak miłość z ostatniej chwili
"Ten moment... ". Dramat gwiazdy "M jak miłość"

Aktorka Anna Mucha podzieliła się z fanami informacją o przykrym incydencie, jaki miał miejsce w jej domu. Wszystko stało się po tym, jak gwiazda wyjechała na krótki urlop.

Ks. Janusz Chyła: Europy nie można zrozumieć i ocalić bez Chrystusa Wiadomości
Ks. Janusz Chyła: Europy nie można zrozumieć i ocalić bez Chrystusa

Kultura, w której zostaliśmy wychowani, uczy szacunku wobec starszych. Europa nazywana jest „starym kontynentem”, co budzi zrozumiały respekt. Przywilejem starszych jest prawo do zmęczenia. I chyba jesteśmy świadkami zadyszki, jakiej doznaje nasz kontynent zarówno w swoich instytucjach, jak i w świadomości wielu mieszkańców. Może to powodować zniechęcenie i prowadzić do odżywania starych lub tworzenia nowych ideologicznych uproszczeń. Postawa bardziej wyważona, wskazuje jednak na potrzebę wdzięczności za przekazane dziedzictwo i gotowości twórczego zaangażowania w jego pomnażanie.

Prezydent Duda: potrzebujemy wielkiego lotniska w sercu Europy z ostatniej chwili
Prezydent Duda: potrzebujemy wielkiego lotniska w sercu Europy

Potrzebujemy wielkiego lotniska w sercu Europy – mówił w środę w Poznaniu prezydent Andrzej Duda. Podkreślił, że koleje szybkich prędkości, wielki transport lotniczy, potężna, rozwijająca się polska gospodarka to nasze wyzwanie na kolejne 20 lat w UE.

To robi wrażenie. Von der Leyen o Polsce w UE z ostatniej chwili
"To robi wrażenie". Von der Leyen o Polsce w UE

- Powinniśmy byli bardziej słuchać tego, co mówią kraje Europy Środkowej w sprawie Rosji i wcześniej podjąć zdecydowane działania - powiedziała w środę na konferencji prasowej w Brukseli przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen przy okazji 20. rocznicy rozszerzenia UE m.in. o Polskę.

REKLAMA

Kolejny stabilny kwartał LOTOSU

– Ostatnie miesiące były dla naszej spółki udane. Jesteśmy stabilnym koncernem, rafineria pracuje na 103 proc. swoich możliwości – mówi Mateusz A. Bonca, prezes Zarządu Grupy LOTOS. Koncern podsumował wyniki finansowe za trzeci kwartał 2019 roku.
 Kolejny stabilny kwartał LOTOSU
/ fot. materiały prasowe Grupy LOTOS
Wartość skumulowanej EBITDY wg LIFO LOTOSU, nazywanej też zyskiem operacyjnym, po 3 kwartałach 2019 roku wyniosła 2,3 mld zł. Sam III kwartał to 0,86 mld zł. Dane te potwierdzają, że uzupełniające się segmenty działalności zapewniają koncernowi odporność na znaczne zmiany czynników rynkowych. W III kwartale Grupa LOTOS wypłaciła rekordową dywidendę za rok 2018 w wysokości 555 mln zł (3 zł na akcję). Wcześniej, niż planowano, uruchomiono wydobycie ze złoża Utgard w Norwegii. Rozpoczął się też rozruch kluczowych instalacji Projektu EFRA.

Grupa LOTOS jest zbilansowanym koncernem. Mamy wydobycie oraz produkcję i handel, które w różnych momentach rynkowych zachowują się w sposób bilansujący. To kolejny okres, kiedy utrzymujemy nasze wyniki finansowe na stabilnym poziomie, mimo zmian w poszczególnych segmentach. Po 9 miesiącach tego roku 2,3 mld zł EBITDY wg LIFO to bardzo dobry wynik. Rafineria działa na 103 proc. swoich możliwości produkcyjnych. Oczywiście warto też wspomnieć o kończących się projektach, które będą kontrybuowały do naszych przyszłych wyników

– mówi Mateusz A. Bonca, prezes Zarządu Grupy LOTOS.

Na wyniki finansowe Grupy Kapitałowej LOTOS w III kw. 2019 r. największy wpływ miały spadające notowania surowców (ropy naftowej i gazu ziemnego), niższy wolumen sprzedaży węglowodorów, wyższy poziom modelowej marży rafineryjnej oraz wyższy średniokwartalny kurs dolara.
 
SEGMENT WYDOBYWCZY
Na wielkość wydobycia w III kw. wpływ miał zarówno postój remontowy (20 czerwca – 27 lipca) operującej na złożu B8 platformy LOTOS Petrobaltic, jak i zaplanowane postoje produkcyjne w sierpniu. W połączeniu z trudną sytuacją makroekonomiczną dla tego segmentu przełożyło się to na słabsze wyniki. Wydobycie osiągnęło poziom 1,64 mln boe (-4,7% kw./kw.), a przychody ze sprzedaży wyniosły 0,24 mld zł (-23,5% kw./kw.).

Sytuacja powinna zmienić się w ostatnim kwartale tego roku. Przede wszystkim dzięki rozpoczętej w połowie września eksploatacji złoża Utgard. Projekt ten zrealizowano z 3-miesięcznym wyprzedzeniem w stosunku do pierwotnego harmonogramu, uzyskując 25% oszczędności w porównaniu do zakładanego budżetu.
W III kw. 2019 r. spółka LOTOS Petrobaltic kontynuowała wydobycie węglowodorów ze złóż B3 i B8 na Morzu Bałtyckim. Wydobycie na drugim z nich realizowano przy wykorzystaniu platformy LOTOS Petrobaltic. Docelowo zadanie to przejmie przebudowana na Morskie Centrum Produkcyjne platforma Petrobaltic, która w ubiegłym tygodniu przeszła skomplikowaną i wymagającą ogromnej precyzji operację pozycjonowania na złożu B8.

Pod koniec września do Gdańska dotarła nowa platforma wiertnicza Giant, zakupiona przez LOTOS Petrobaltic od firmy Maersk w czerwcu 2019 r. Po wykonaniu prac przystosowawczych oraz przeszkoleniu załogi jednostka rozpocznie prace rekonstrukcyjne na złożach bałtyckich LOTOSU. Może ona wykonywać odwierty do głębokości 25 000 stóp (7620 m). Pierwszym jej zadaniem będzie wykonanie rekonstrukcji 7 odwiertów na złożu B3 w celu zwiększenia wolumenu wydobycia węglowodorów. Rozpoczęcie prac rekonstrukcyjnych planowane jest w IV kw. 2019 r.
W III kw. 2019 r. spółka LOTOS Exploration & Production Norge w ramach konsorcjum wydobywała gaz ziemny i kondensat z dotychczasowych złóż, a także z uruchomionego złoża Utgard. Kontynuowano prace inwestycyjne związane z realizacją projektu zagospodarowania złoża Yme, a także przygotowania do zagospodarowania złóż Trell i Trine. W obszarze Greater Heimdal (tzw. projekt NOAKA) zakończono wiercenie odwiertu poszukiwawczego Liatårnet. Odkryte zasoby ropy, których wielkość szacuje się na poziomie ok. 80-200 mln boe (udział LOTOSU wynosi 9,74%), czynią je największym odkryciem węglowodorów na Szelfie Norweskim w 2019 r. W następnym roku zaplanowano dokonanie pierwszego odwiertu rozpoznawczego w celu precyzyjnego określenia potencjału zasobowego.


SEGMENT PRODUKCJI I HANDLU

Wykorzystanie nominalnych zdolności przerobowych rafinerii w Gdańsku kształtowało się w III kw. 2019 r. na poziomie 103%. Rafineria pracowała w tym czasie stabilnie, osiągając przerób na poziomie 2,7 mln ton ropy naftowej. O 8% (kw./kw.) zwiększyła się sprzedaż segmentu produkcji i handlu, która wyniosła prawie 3,1 mln ton produktów. Największe wzrosty odnotowano dla paliwa lotniczego, benzyn oraz olejów napędowych. Równolegle wzrosły przychody ze sprzedaży tego segmentu, które wyniosły 7,8 mld zł.
Na koniec III kw. 2019 r. Grupa Kapitałowa LOTOS posiadała w swojej sieci 496 stacji paliw (307 stacji własnych oraz 189 stacji partnerskich). W tym okresie obszar detaliczny wypracował zysk na poziomie operacyjnym w wysokości 61,6 mln zł (+20,8% kw./kw.).
Prowadzono też prace na terenie Projekt EFRA, będącego kluczowym programem inwestycyjnym LOTOSU.

Trzeci kwartał to prace rozruchowe, które zakończyły się wprowadzeniem wsadu, czyli uruchomieniem kompleksu koksowania. W tej chwili jesteśmy na etapie stabilizowania i optymalizowania pracy instalacji tak, by w pełni korzystać z jej mocy przerobowych


– tłumaczy Jarosław Kawula, wiceprezes Zarządu Grupy LOTOS ds. produkcji i handlu.


We wrześniu otrzymano pierwsze pełnowartościowe produkty Projektu EFRA: benzynę surową oraz LCGO i HCGO. Dwa ostatnie trafiają na kolejne instalacje rafineryjne, aby w drodze dalszego przerobu wyprodukować z nich finalne paliwa motorowe. Rozpoczęto również ekspedycję samochodową nowego produktu – koksu naftowego.


Anna Michałowska


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe