Koniec darmowej dolewki. Wchodzą nowe przepisy

Co musisz wiedzieć?
- Od środy w całej Anglii obowiązuje zakaz promocji cenowych żywności i napojów (m.in. "kup jeden, drugi gratis") w supermarketach, na głównych ulicach handlowych i online.
- Zakazane są bezpłatne dolewki wybranych napojów w gastronomii oraz emisja reklam wysokocukrowych, słonych i tłustych produktów w telewizji przed godz. 21.
- Od stycznia 2026 r. wejdzie pełny zakaz promocji tych produktów w internecie, a Walia wdroży podobne przepisy w 2026 r., do czego dołączyć ma Szkocja.
Koniec darmowej dolewki w Wielkiej Brytanii
Nowe prawo zakazuje także bezpłatnych dolewek niektórych napojów w restauracjach i kawiarniach. Wprowadzono również zakaz reklamowania niezdrowej żywności i napojów w telewizji przed godz. 21, a od stycznia 2026 r. pojawi się całkowity zakaz promocji tych produktów w internecie.
Zdaniem władz wprowadzenie tego prawa stanowi ważny krok w walce z otyłością, szczególnie wśród najmłodszych konsumentów.
Pomysł ogłoszony już w 2021 r.
Jak przypomniała stacja BBC zakaz emisji w telewizji reklam żywności o wysokiej zawartości cukru, soli i tłuszczu przed godz. 21 w całej Wielkiej Brytanii został ogłoszony po raz pierwszy w 2021 r. przez ówczesnego premiera Borisa Johnsona.
Wprowadzenie tego prawa przesunięto na 2025 r., gdyż rząd konserwatystów uznał, że branża spożywcza potrzebuje czasu na przygotowanie się do tej zmiany, gdyż wiąże się z poniesieniem przez firmy kosztów.
Walia wprowadzi podobne ograniczenia w 2026 r., a Szkocja zapowiedziała, że pójdzie w jej ślady.
- Niemieckie firmy ruszyły na Polskę
- Ważny komunikat dla mieszkańców Wrocławia
- Komunikat dla mieszkańców Podkarpacia
- Ryszard Petru chce zostać szefem Polski 2050
- Ekspert po decyzji Żurka ws. sędziego Jakuba Iwańca: Minister nie ma prawa
- Nowy sondaż. Kanclerz Friedrich Merz ma poważny kłopot
System klasyfikacji żywności i napojów
Na potrzeby wprowadzenia nowych zasad stworzono system klasyfikacji żywności i napojów mający na celu stwierdzenie czy są one zdrowe czy nie. Opiera się on na produktach, które mają największy wpływ na otyłość u dzieci.
Jako niezdrowe uznano m.in. chipsy, czekolady, lody, ciastka, torty, paluszki rybne, niektóre rodzaje pizzy, a także lemoniady i napoje gazowane zawierające cukier
Problem otyłości w Wielkiej Brytanii
Według BBC, w Wielkiej Brytanii ponad jedna czwarta dorosłych i jedna piąta dzieci kończących szkołę podstawową została sklasyfikowana jako osoby otyłe.