Paweł Jędrzejewski: Zagazowywani ludzie, popiół pod krzaki róż. Oscar dla filmu, który stawia niewygodne pytania

Ludzkość zawsze cechowało naiwne przekonanie, że dobro to norma, a zło to odstępstwo od normy. Jest odwrotnie: zło jest regułą, dobro jest wyjątkiem.
Kadr z filmu
Kadr z filmu "Strefa interesów" / materiały prasowe

Dlatego jedyny człowiek w nagrodzonym Oscarem filmie Jonathana Glazera "Strefa interesów" czyniący dobro - kilkunastoletnia Polka (Aleksandra Bystroń-Kołodziejczyk), zanosząca nocą jabłka dla więźniów - jest postacią na pograniczu realności, zjawą z baśni. Widz nie dowiaduje się z filmu, że to autentyczna postać, którą twórcy filmu spotkali w trakcie jego realizacji i która wkrótce zmarła jako 90-letnia staruszka. Więc widz ma prawo myśleć, że to istota nierealna, bo widziana przez kamerę całkiem inaczej niż wszystkie pozostałe postacie.

Czytaj również: Ujawniono słowa Tuska: „Jeśli do władzy wróci PiS, wszyscy pójdziemy siedzieć”

„To nie jest rolnik, to słup”. Atakował Piotra Dudę, wcześniej popierał Strajk Kobiet

 

Nadzwyczajny morderca jest całkiem zwyczajny

Filmy podejmujące temat obozów koncentracyjnych i obozów śmierci zazwyczaj skupiały się na okrucieństwie i przemocy, jakie rządziły tamtym światem. Władzę sprawowali tam ludzie-potwory - sadyści tacy jak np. komendant obozu w Płaszowie z filmu "Lista Schindlera", strzelający z balkonu do przypadkowych więźniów. To - paradoksalnie - uspokajało i dawało poczucie etycznego ładu. Przekonywało, że ludobójstwo to przecież tylko aberracja, której sprawcami są nie ludzie, ale bestie w ludzkiej skórze.

Pierwsza obserwacja, której dokonuje widz filmu Glazera, dotyczy odpowiedzi na nasuwające się pytanie: "Czy bardziej przeraża mnie fakt, że mordercą jest potwór, jak to było dotąd filmach, czy raczej fakt, że komendant Auschwitz, Rudolf Höss jest w gruncie rzeczy taki jak wszyscy - że jest przeciętnym, zwyczajnym człowiekiem?"

Bo jeżeli jest taki jak wszyscy, poza istotnym szczegółem, że zarządza największą fabryką śmierci w historii ludzkości, to może prawie każdy mógłby nią zarządzać? Może do kierowania obozem śmierci nie jest potrzebna żadna demoniczna cecha - wystarczy być skrupulatnym zarządcą nie różniącym się od kierownika fermy drobiu?

Nikt w filmie nie formułuje takiego pytania, ale film - jako dzieło sztuki -  stawia je przed nami jak najbardziej. I udziela przerażającej odpowiedzi, choć dość oczywistej od czasów, gdy Hanna Arendt stworzyła pojęcie "banalności zła". Odpowiedź ta brzmi: "tak właśnie jest - do popełniania zbrodni na skalę przemysłową nie są potrzebne kwalifikacje zbrodniarza, ale wystarczą kwalifikacje przeciętnego przemysłowca". 

 

Hedwig Höss nie chce nic wiedzieć

Jednak najważniejszą postacią filmu jest żona komendanta Hössa. Bo o ile Rudolf Höss wchodzi codziennie na teren obozu, wypełniając tam swoje obowiązki skrupulatnego mordercy, to Hedwig Höss nie ma nic wspólnego z mordowaniem. Zajmuje się opieką nad dziećmi, wydawaniem poleceń służącym-Polkom, a przede wszystkim pielęgnacją ukochanego ogrodu i szklarni. Ludzie są gazowani, rozstrzeliwani, torturowani, a ich zwłoki palone tuż obok, a ona o tym wie i udaje, że to nie istnieje. W niczym nie uczestniczy, odnosi tylko "powszednie" korzyści - a to futro po zamordowanej Żydówce, a to popiół z krematorium pod krzaki róż. Jednak fakt, że żyje obok fabryki śmierci, nie ma żadnego wpływu na jej życie, na jej decyzje, na jej nastrój, nie narusza jej spokoju. I znów: na ekranie nikt tego nie werbalizuje, ale film zadaje widzowi kolejne pytanie: "Jak łatwo jest zamknąć się we własnym świecie, odizolować od rzeczywistości na zewnątrz i zachować tak doskonałe pozory normalności, że ich sztuczność jest nie do dostrzeżenia?". Odpowiedź jest znów zatrważająca: "Bardzo łatwo. To jest zjawisko powszechne i my sami postępujemy tak w naszym życiu".

Wyzywająca realistyczność, wręcz pedantyczność szczegółów "Strefy interesów" ujawnia swoją rolę: nawiązuje do realnej rzeczywistości, w której znajduje się widz. Niech te dwa - tak bardzo prawdziwe - światy porozmawiają ze sobą o sobie samych. Logiczne jest postawienie nasuwającego się kolejnego pytania do widza: "Czy ty także nie bronisz swojego spokoju, nie przyjmując do wiadomości prawdy o ludziach umierających z głodu, w trakcie wojen, w rezultacie aktów terroryzmu i ludobójstwa?". Hedwig Höss udawała, że nie słyszy odgłosów zbrodni zza obozowego muru. A może naprawdę już ich nie słyszała, bo tak przyzwyczaiła się do tych dźwięków, że były dla niej ciszą? "Czy widz" - pyta film - "nie robi tego samego, udając, że nie słyszy wiadomości o zbrodniach lub naprawdę ich nie słyszy, bo ich nadmiar zamienia się w nieartykułowany szum informacyjny?".

 

Auschwitz a wojna w Kongo

Odpowiedzmy na jedno, bardzo konkretne pytanie, które nas dotyczy: "Na ile powszechna jest w świecie Zachodu świadomość, że tzw. "druga wojna domowa w Kongu" (1998-2008), będąca konsekwencją ludobójstwa w Rwandzie (którego ofiarą padło około miliona ludzi), pochłonęła około 5.5 miliona ofiar cywilnych? To są cztery Auschwitze razem. Działo się to zaledwie przed kilkunastu laty. Zawiodły wszystkie międzynarodowe instytucje. Świat nie chciał o tym słyszeć. Co więc różni nieprzyjmowanie do wiadomości ludobójstwa w Auschwitz przez żonę komendanta Hössa, od niedopuszczania do świadomości śmierci w Kongu przez mieszkańców np. Europy? Czy ta różnica nie polega jedynie na odległości - w pierwszym przypadku mierzonej w setkach metrów, a w drugim - w tysiącach kilometrów?

Co ma wspólnego Auschwitz z wojną w Kongo? Obydwa wydarzenia są przejawami krańcowego zła i obydwa, gdy się dzieją, dają się z przerażającą łatwością potraktować tak, jakby nie istniały. To tylko obce odgłosy zza muru. Z innego świata. Ofiary Auschwitz i wojny w Kongu poddajemy gorliwie dehumanizacji, żeby móc o nich nie myśleć, by spokojnie uprawiać róże w ogrodzie i wychowywać dzieci.

 

Borowski wiedział to już 80 lat temu

W filmie nie ma żadnego psychologizowania. Czysty behawioryzm. Jak u Tadeusza Borowskiego. Wspominam tu Borowskiego nie przez przypadek. Ten genialny pisarz przed prawie 80 laty, ze świeżym doświadczeniem Auschwitz, zawarł w swoich obozowych opowiadaniach diagnozę "banalności zła", do której filozofowie i kino dochodzili powoli przez te wszystkie dziesięciolecia. Glazer w swoim filmie mówi nam dziś to, co Borowski wiedział już wtedy i co doprowadziło go do samobójczej śmierci parę lat po Auschwitz.

Literatura obozowa stworzyła pojęcie "człowieka zlagrowanego", czyli więźnia, który chce przeżyć za wszelką cenę, a więc rezygnuje z moralności i jest w stanie dopuścić się najpotworniejszego czynu, żeby przetrwać. Glazer w swoim filmie pokazuje podobne zjawisko, ale po drugiej stronie obozowego muru: "zlagrowanie" ludzi, którzy znając prawdę, godzą się z nią i żyją zwyczajnie - jak żona Hössa. Ci ludzie nie robią tego dla ocalenia życia. Chcą zachować swój "święty" spokój, wygodę, status społeczny i materialny, poczucie, że nie są za nic odpowiedzialni, że żyją normalnie, bez jakiegokolwiek poczucia winy. I też odrzucają moralność, bo taka jest cena obojętności. A to okazuje się bardzo łatwe.

 

Solidny manager

W filmie Glazera kamera nigdy nie przekracza obozowej bramy. Widz wie, że mordowani są tam ludzie. Wie spoza rzeczywistości, którą pokazuje mu film, w końcu to powszechna wiedza, ale także z tego, co słychać spoza muru i o czym mówi się na ekranie. Bo do komendanta Hössa przyjeżdżają inżynierowie renomowanej firmy i przedstawiają mu ambitny projekt komór gazowych i pieców krematoryjnych, umożliwiający uzyskanie znacznie lepszej wydajności. Niemiecki zmysł techniczny, innowacyjność i solidność jak zawsze imponują. A Höss w swoim gospodarskim podejściu do mordowania ludzi docenia te zalety i decyduje się podpisać kontrakt. Jest wzorowym managerem. Chce usprawnić Auschwitz. Czyli wymordować więcej ludzi i szybciej. 

 

Przeciętne, zwyczajne życie zwyczajnej rodziny

Film koncentruje się jednak nie na popełnianym ludobójstwie, tylko na Hössie i jego rodzinie - żonie i gromadce dzieci. 

Rzeczywistość przedstawiona w filmie jest taka, jaką była - pilnuje tego staranna scenografia, precyzyjne kostiumy, kamery ustawione tak, żeby niczego nie pominąć, prowadzone w konwencji reality show. Opowieść o rodzinie komendanta obozu wyzbyta jest wszelkiej dramaturgii. Zwyczajne, mieszczańskie życie rodzinne, które nazwalibyśmy normalnym, dla widza wręcz nudne i nie byłoby żadnym materiałem na filmową opowieść, gdyby nie fakt, że dom, w którym mieszkają, sąsiaduje z miejscem mordowania ponad miliona ludzi. Uporczywe napięcie, obecne w filmie, wynika wyłącznie z faktu, że zza muru słychać krzyki, strzały i odgłosy pociągów przywożących ludzi do zagazowania. 

To mądry film, który mówi nam rzeczy ważne, zadając niewygodne pytania. Jego twórca wybrał jednak tak bardzo indywidualną stylistykę, że sale kinowe będą puste, a film - od wczoraj z Oscarem - zyska uznanie jedynie wyjątkowo wyrafinowanych kinomanów.


 

POLECANE
Ogromny pożar na Śląsku. Alert RCB z ostatniej chwili
Ogromny pożar na Śląsku. Alert RCB

40 zastępów straży pożarnej walczy z pożarem hali zakładu tapicerskiego w Sadowie w woj. śląskim. Akcja potrwa co najmniej kilka godzin.

Na ten produkt trzeba uważać. Ostrzeżenie dla klientów Wiadomości
Na ten produkt trzeba uważać. Ostrzeżenie dla klientów

Państwowa Inspekcja Sanitarna poinformowała o wykryciu groźnych bakterii w jednym z produktów firmy Sokołów SA. Chodzi o Metkę Kiełbasę Surową Cebulową (170 g) z konkretnej partii produkcyjnej.

Chcesz zebrać gałęzie na stroik? Możesz słono zapłacić Wiadomości
Chcesz zebrać gałęzie na stroik? Możesz słono zapłacić

W lasach w całej Polsce rozpoczęła się akcja „Stroisz”. W ostatnich dniach października leśnicy, strażnicy i policjanci prowadzą wzmożone kontrole, by zapobiec nielegalnemu wycinaniu gałęzi drzew iglastych. To właśnie z nich wiele osób przygotowuje stroiki i wiązanki na groby przed Dniem Wszystkich Świętych.

Rosjanie łatwiej dostaną się do Warszawy. Jest zgoda na nowe połączenie z ostatniej chwili
Rosjanie łatwiej dostaną się do Warszawy. Jest zgoda na nowe połączenie

W czasie trwających napięć i dyskusji o bezpieczeństwie granic Polska zgodziła się na uruchomienie nowego połączenia autobusowego z Kaliningradu do Warszawy – informuje Wirtualna Polska.

Kradzież pieniędzy z kont w banku Santander. Nowe informacje z ostatniej chwili
Kradzież pieniędzy z kont w banku Santander. Nowe informacje

Prokuratura Okręgowa w Bydgoszczy w poniedziałek wszczęła zbiorcze śledztwo dotyczące kradzieży pieniędzy z rachunków bankowych klientów banku Santander, obejmujące wszystkie przypadki w kraju – poinformowała zastępczyni prokuratora okręgowego Agnieszka Adamska-Okońska.

Dobre wieści dla Barcelony. Chodzi o Roberta Lewandowskiego Wiadomości
Dobre wieści dla Barcelony. Chodzi o Roberta Lewandowskiego

Po kilku tygodniach przerwy spowodowanej kontuzją Robert Lewandowski znów pojawił się na boisku treningowym Barcelony. Hiszpańskie media przekazały, że kapitan reprezentacji Polski wrócił do zajęć z zespołem, a jego stan zdrowia poprawia się z dnia na dzień.

IMGW wydał nowy komunikat. Prognoza pogody na najbliższe dni z ostatniej chwili
IMGW wydał nowy komunikat. Prognoza pogody na najbliższe dni

Jak informuje IMGW, przeważająca część Europy pozostanie pod wpływem niżu z okolic Bułgarii oraz rozległego układu niżowego z ośrodkami nad Skandynawią, Morzem Norweskim i Morzem Północnym. Południowy zachód kontynentu będzie w obszarze podwyższonego ciśnienia. Polska będzie pod wpływem rozległego układu niżowego z ośrodkami nad Skandynawią, Morzem Norweskim i Morzem Północnym. Napływać będzie chłodne powietrze polarne morskie, pod koniec dnia na zachodzie kraju cieplejsze.

Śmierć policjanta pod Tatrami. Ciało 30-latka znaleziono w namiocie nad Białką z ostatniej chwili
Śmierć policjanta pod Tatrami. Ciało 30-latka znaleziono w namiocie nad Białką

Tragiczny finał biwaku pod Tatrami. W Nowej Białej, nad brzegiem rzeki Białka (powiat nowotarski), znaleziono ciało 30-letniego policjanta ze Śląska. Mężczyzna zmarł w nocy z soboty na niedzielę podczas prywatnego wyjazdu ze znajomymi. Prokuratura wstępnie wykluczyła udział osób trzecich.

Chwila nieuwagi mogła skończyć się dramatem. W sieci zawrzało Wiadomości
Chwila nieuwagi mogła skończyć się dramatem. W sieci zawrzało

Trójmiejska Szybka Kolej Miejska udostępniła nagranie z monitoringu, na którym widać, jak starszy mężczyzna traci równowagę tuż przy krawędzi peronu i upada. Tylko jeden z pasażerów natychmiast reaguje i rusza na pomoc – jego postawa została szeroko doceniona w internecie.

Awantura na sesji Rady Miejskiej Legnicy. Prezydent zaatakował dziennikarza? z ostatniej chwili
Awantura na sesji Rady Miejskiej Legnicy. Prezydent zaatakował dziennikarza?

Podczas poniedziałkowej sesji Rady Miejskiej w Legnicy doszło do awantury o krzyż. Dziennikarz TV Republika Janusz Życzkowski twierdzi, że został zaatakowany przez prezydenta Legnicy Macieja Kupaja. Włodarz miasta odpowiada jednak, że to on został zaatakowany przez dziennikarza.

REKLAMA

Paweł Jędrzejewski: Zagazowywani ludzie, popiół pod krzaki róż. Oscar dla filmu, który stawia niewygodne pytania

Ludzkość zawsze cechowało naiwne przekonanie, że dobro to norma, a zło to odstępstwo od normy. Jest odwrotnie: zło jest regułą, dobro jest wyjątkiem.
Kadr z filmu
Kadr z filmu "Strefa interesów" / materiały prasowe

Dlatego jedyny człowiek w nagrodzonym Oscarem filmie Jonathana Glazera "Strefa interesów" czyniący dobro - kilkunastoletnia Polka (Aleksandra Bystroń-Kołodziejczyk), zanosząca nocą jabłka dla więźniów - jest postacią na pograniczu realności, zjawą z baśni. Widz nie dowiaduje się z filmu, że to autentyczna postać, którą twórcy filmu spotkali w trakcie jego realizacji i która wkrótce zmarła jako 90-letnia staruszka. Więc widz ma prawo myśleć, że to istota nierealna, bo widziana przez kamerę całkiem inaczej niż wszystkie pozostałe postacie.

Czytaj również: Ujawniono słowa Tuska: „Jeśli do władzy wróci PiS, wszyscy pójdziemy siedzieć”

„To nie jest rolnik, to słup”. Atakował Piotra Dudę, wcześniej popierał Strajk Kobiet

 

Nadzwyczajny morderca jest całkiem zwyczajny

Filmy podejmujące temat obozów koncentracyjnych i obozów śmierci zazwyczaj skupiały się na okrucieństwie i przemocy, jakie rządziły tamtym światem. Władzę sprawowali tam ludzie-potwory - sadyści tacy jak np. komendant obozu w Płaszowie z filmu "Lista Schindlera", strzelający z balkonu do przypadkowych więźniów. To - paradoksalnie - uspokajało i dawało poczucie etycznego ładu. Przekonywało, że ludobójstwo to przecież tylko aberracja, której sprawcami są nie ludzie, ale bestie w ludzkiej skórze.

Pierwsza obserwacja, której dokonuje widz filmu Glazera, dotyczy odpowiedzi na nasuwające się pytanie: "Czy bardziej przeraża mnie fakt, że mordercą jest potwór, jak to było dotąd filmach, czy raczej fakt, że komendant Auschwitz, Rudolf Höss jest w gruncie rzeczy taki jak wszyscy - że jest przeciętnym, zwyczajnym człowiekiem?"

Bo jeżeli jest taki jak wszyscy, poza istotnym szczegółem, że zarządza największą fabryką śmierci w historii ludzkości, to może prawie każdy mógłby nią zarządzać? Może do kierowania obozem śmierci nie jest potrzebna żadna demoniczna cecha - wystarczy być skrupulatnym zarządcą nie różniącym się od kierownika fermy drobiu?

Nikt w filmie nie formułuje takiego pytania, ale film - jako dzieło sztuki -  stawia je przed nami jak najbardziej. I udziela przerażającej odpowiedzi, choć dość oczywistej od czasów, gdy Hanna Arendt stworzyła pojęcie "banalności zła". Odpowiedź ta brzmi: "tak właśnie jest - do popełniania zbrodni na skalę przemysłową nie są potrzebne kwalifikacje zbrodniarza, ale wystarczą kwalifikacje przeciętnego przemysłowca". 

 

Hedwig Höss nie chce nic wiedzieć

Jednak najważniejszą postacią filmu jest żona komendanta Hössa. Bo o ile Rudolf Höss wchodzi codziennie na teren obozu, wypełniając tam swoje obowiązki skrupulatnego mordercy, to Hedwig Höss nie ma nic wspólnego z mordowaniem. Zajmuje się opieką nad dziećmi, wydawaniem poleceń służącym-Polkom, a przede wszystkim pielęgnacją ukochanego ogrodu i szklarni. Ludzie są gazowani, rozstrzeliwani, torturowani, a ich zwłoki palone tuż obok, a ona o tym wie i udaje, że to nie istnieje. W niczym nie uczestniczy, odnosi tylko "powszednie" korzyści - a to futro po zamordowanej Żydówce, a to popiół z krematorium pod krzaki róż. Jednak fakt, że żyje obok fabryki śmierci, nie ma żadnego wpływu na jej życie, na jej decyzje, na jej nastrój, nie narusza jej spokoju. I znów: na ekranie nikt tego nie werbalizuje, ale film zadaje widzowi kolejne pytanie: "Jak łatwo jest zamknąć się we własnym świecie, odizolować od rzeczywistości na zewnątrz i zachować tak doskonałe pozory normalności, że ich sztuczność jest nie do dostrzeżenia?". Odpowiedź jest znów zatrważająca: "Bardzo łatwo. To jest zjawisko powszechne i my sami postępujemy tak w naszym życiu".

Wyzywająca realistyczność, wręcz pedantyczność szczegółów "Strefy interesów" ujawnia swoją rolę: nawiązuje do realnej rzeczywistości, w której znajduje się widz. Niech te dwa - tak bardzo prawdziwe - światy porozmawiają ze sobą o sobie samych. Logiczne jest postawienie nasuwającego się kolejnego pytania do widza: "Czy ty także nie bronisz swojego spokoju, nie przyjmując do wiadomości prawdy o ludziach umierających z głodu, w trakcie wojen, w rezultacie aktów terroryzmu i ludobójstwa?". Hedwig Höss udawała, że nie słyszy odgłosów zbrodni zza obozowego muru. A może naprawdę już ich nie słyszała, bo tak przyzwyczaiła się do tych dźwięków, że były dla niej ciszą? "Czy widz" - pyta film - "nie robi tego samego, udając, że nie słyszy wiadomości o zbrodniach lub naprawdę ich nie słyszy, bo ich nadmiar zamienia się w nieartykułowany szum informacyjny?".

 

Auschwitz a wojna w Kongo

Odpowiedzmy na jedno, bardzo konkretne pytanie, które nas dotyczy: "Na ile powszechna jest w świecie Zachodu świadomość, że tzw. "druga wojna domowa w Kongu" (1998-2008), będąca konsekwencją ludobójstwa w Rwandzie (którego ofiarą padło około miliona ludzi), pochłonęła około 5.5 miliona ofiar cywilnych? To są cztery Auschwitze razem. Działo się to zaledwie przed kilkunastu laty. Zawiodły wszystkie międzynarodowe instytucje. Świat nie chciał o tym słyszeć. Co więc różni nieprzyjmowanie do wiadomości ludobójstwa w Auschwitz przez żonę komendanta Hössa, od niedopuszczania do świadomości śmierci w Kongu przez mieszkańców np. Europy? Czy ta różnica nie polega jedynie na odległości - w pierwszym przypadku mierzonej w setkach metrów, a w drugim - w tysiącach kilometrów?

Co ma wspólnego Auschwitz z wojną w Kongo? Obydwa wydarzenia są przejawami krańcowego zła i obydwa, gdy się dzieją, dają się z przerażającą łatwością potraktować tak, jakby nie istniały. To tylko obce odgłosy zza muru. Z innego świata. Ofiary Auschwitz i wojny w Kongu poddajemy gorliwie dehumanizacji, żeby móc o nich nie myśleć, by spokojnie uprawiać róże w ogrodzie i wychowywać dzieci.

 

Borowski wiedział to już 80 lat temu

W filmie nie ma żadnego psychologizowania. Czysty behawioryzm. Jak u Tadeusza Borowskiego. Wspominam tu Borowskiego nie przez przypadek. Ten genialny pisarz przed prawie 80 laty, ze świeżym doświadczeniem Auschwitz, zawarł w swoich obozowych opowiadaniach diagnozę "banalności zła", do której filozofowie i kino dochodzili powoli przez te wszystkie dziesięciolecia. Glazer w swoim filmie mówi nam dziś to, co Borowski wiedział już wtedy i co doprowadziło go do samobójczej śmierci parę lat po Auschwitz.

Literatura obozowa stworzyła pojęcie "człowieka zlagrowanego", czyli więźnia, który chce przeżyć za wszelką cenę, a więc rezygnuje z moralności i jest w stanie dopuścić się najpotworniejszego czynu, żeby przetrwać. Glazer w swoim filmie pokazuje podobne zjawisko, ale po drugiej stronie obozowego muru: "zlagrowanie" ludzi, którzy znając prawdę, godzą się z nią i żyją zwyczajnie - jak żona Hössa. Ci ludzie nie robią tego dla ocalenia życia. Chcą zachować swój "święty" spokój, wygodę, status społeczny i materialny, poczucie, że nie są za nic odpowiedzialni, że żyją normalnie, bez jakiegokolwiek poczucia winy. I też odrzucają moralność, bo taka jest cena obojętności. A to okazuje się bardzo łatwe.

 

Solidny manager

W filmie Glazera kamera nigdy nie przekracza obozowej bramy. Widz wie, że mordowani są tam ludzie. Wie spoza rzeczywistości, którą pokazuje mu film, w końcu to powszechna wiedza, ale także z tego, co słychać spoza muru i o czym mówi się na ekranie. Bo do komendanta Hössa przyjeżdżają inżynierowie renomowanej firmy i przedstawiają mu ambitny projekt komór gazowych i pieców krematoryjnych, umożliwiający uzyskanie znacznie lepszej wydajności. Niemiecki zmysł techniczny, innowacyjność i solidność jak zawsze imponują. A Höss w swoim gospodarskim podejściu do mordowania ludzi docenia te zalety i decyduje się podpisać kontrakt. Jest wzorowym managerem. Chce usprawnić Auschwitz. Czyli wymordować więcej ludzi i szybciej. 

 

Przeciętne, zwyczajne życie zwyczajnej rodziny

Film koncentruje się jednak nie na popełnianym ludobójstwie, tylko na Hössie i jego rodzinie - żonie i gromadce dzieci. 

Rzeczywistość przedstawiona w filmie jest taka, jaką była - pilnuje tego staranna scenografia, precyzyjne kostiumy, kamery ustawione tak, żeby niczego nie pominąć, prowadzone w konwencji reality show. Opowieść o rodzinie komendanta obozu wyzbyta jest wszelkiej dramaturgii. Zwyczajne, mieszczańskie życie rodzinne, które nazwalibyśmy normalnym, dla widza wręcz nudne i nie byłoby żadnym materiałem na filmową opowieść, gdyby nie fakt, że dom, w którym mieszkają, sąsiaduje z miejscem mordowania ponad miliona ludzi. Uporczywe napięcie, obecne w filmie, wynika wyłącznie z faktu, że zza muru słychać krzyki, strzały i odgłosy pociągów przywożących ludzi do zagazowania. 

To mądry film, który mówi nam rzeczy ważne, zadając niewygodne pytania. Jego twórca wybrał jednak tak bardzo indywidualną stylistykę, że sale kinowe będą puste, a film - od wczoraj z Oscarem - zyska uznanie jedynie wyjątkowo wyrafinowanych kinomanów.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe